Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var jju dumt av mig eftersom Svalander är landets värsta ormoljeförsäljare ...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Roger kan ju köpa några flaskor hifi-träolja till skapelsen. Det står inget om ljudförbättrande egenskaper, men det ska ge en vacker och tålig yta. 3560kr/liter. :mrgreen:
Men jag ser inte de här konstiga magiska stenarna och annat trams på sidan längre så kanske det blivit bättre?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:
überfuzz skrev: Eftersom jag har hastighetsproblem samtidigt som jag har lagerproblem så är en vag tanke ny trissa med dito nytt lager MEN pga min synkronmotor måste jag då veta hur stor jag ska ha trissan dvs jag måste veta EXAKT hastighetsavvikelse här och nu. Frågan är hur jag tar reda på det.
Det tror jag att jag har talat om ett par gånger. Gör ett märke i skivtallriken. Spela en skiva helst minst 5 minuter. Räkna antal varv som skivtallriken snurrar under den tiden. Använd en vanlig stor väggklocka med sekundvisare det duger för att få en mycket noggrann information om varvtalet.

Jag kollade din video nyss och kunde där med visst besvär räkna antal varv under uppspelningstiden. Den gav ett ungefärligt varvtal på 34.7 varv per minut, men det var svårt att se exakta positioner på skivtallriken och för kort tid.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, det har du trevligt nog talat om och jag har anammat det men inte fullt ut, vill ju ha precision i referensen i alla fall, att min skivspelare sen inte har nån precision det är inte så noga men det är ju allmänt känt att att verktygen/mätinstrumenten bör ha högre precision än det man vill mäta, liksom :)

34,7rpm/33,33rpm=+4%, intressant.

Jag tackar sedan för att du anstränger dig så med att tjata på lilla mig och på din uppmaning kommer jag räkna om tiden för 100 varv nu när jag har en riktig rem.

Det är faktiskt ingen dålig precision i en så enkel mätmetod.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kört SeniorLemur-tricket och tagit tid på 100 varv och detta tom två gånger.

Resultat: 2:41 BÅDA gångerna.

Eftersom tiden för 100varv ska vara exakt 3:00 så inses att skivspelaren går rejält mycket för fort eller mer precist:
(3*60)s/(2*60+41)s=+12%!

Så jag har alltså en hela 12% högre hastighet, inte konstigt Eddie Murphy låter som om han vore kastrerad :)

Konstigt dock att det är så fel, jag menar att jag mätte min motortrissa noga med skjutmått sen räknade jag ut att tallrikstrissan skulle vara 43mm, sett ur detta perspektivet innebär 12% på detta att jag typ missat tallrikstrissans diameter med hela 5mm.

Men om man tittar på motortrissan (diameter runt 7mm) så räcker det faktiskt med en miss i mätningen på runt 0,7mm.

Jag tror att det är det som har hänt, jag underskattade motortrissans diameter med c.a 0,7mm DÄRFÖR går skivtallriken för fort.

När nu min vän LaRdA svarvat upp tallrikstrissan till exakt 43mm så tycks jag behöva en motortrissa som är på 250/43mm=5,81mm.

Vad jag dock kan göra just nu är att jag eltejpar tallrikstrissan, -12% innebär +5,2mm och eftersom jag tidigare mätt min eltejp till 0,2mm så innebär detta hela 26 lager eltejp :D

Vilken miss :doh:

MVH/Roger
PS
26*43*pi=3,5m :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »



Den här videon visar hur känslig skivtallriken är för oscillationer, det räcker att bara peta lite så oscillerar skivtallriken och oscillationen är samtidigt ganska svår att få stopp på.

Tyvärr har jag märkt att denna oscillation även startar när man bara spelar skivan, man behöver alltså inte ens varken släppa på pickup.en hårt eller peta på skivtallriken, den börjar plötsligt att oscillera ändå.

Inte bra.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror mig kommit på varför jag plötsligt fått för HÖG fart på skivtallriken när jag tidigare hade för LÅG fart, remmen är nu något grövre än vad en gummisnodd är så den går inte riktigt ner i spåret vilket medför att effektiv motortrissadiameter blir större varvid utväxlingen blir större.

Min tanke nu är faktiskt att nyttja nålfil modell svarv, dvs jag tar bara av remmen sen kör jag igång motorn och håller en kvadratisk nålfil mot trissan och svarvar på så sätt ner diametern.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kapat till en bit 1"4 som jag kommer sticka under tonarmsfundamentet, på det sättet får jag nämligen upp tonarmen c.a 2cm vilket gör så att vinkeln tonarm/LP blir mer fördelaktig (dvs pickup-huset kommer inte skrapa i LP).

Lite bökigt är det att införa denna modifiering men det är ingalunda omöjligt speciellt inte för att pickup-kabeln är dragen utanför detta fundament så allt jag behöver göra är att lossa på de fyra skruvarna Ni ser på bilden och pilla under denna 1"4.

Fast mitt nyfunna problem med oscillationer får jag naturligtvis inte löst på detta sätt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu höjt upp tonarmsfundamentet med en likadan bräda (1"4).

På detta viset fick jag faktiskt bort scratchningen av första låten, jag kan nu spela HELA skivan utan problem.

Dock fick jag problem med sista låten istället men då såg jag att pickup-huset satt aningen snett (tiltad utåt) och när jag räta till det så gick även sista låten att spela.

Det intressanta här är egentligen att, men detta är bara vad jag tror, när nålen ligger snett ann spåret så får min ofrivilligt inbyggda anti-skating kraft att dra pickupen ur spåret.

Min anti-skating tror jag fungerar på så sätt att när tonarmen hänger i en bit fiskelina och denna lina bildar ett zäta genom tonarmen så bildar nålens/pickupens rörelse en vertikal halvcirkel (med stor krökningsradie, dock) där kraften är som störst i ändarna så jag har anti-skating (för skatingkrafterna har Ni lärt mig är som långtradare på is) hos första låten men "skating" hos sista låten, jag märker det tydligt i alla fall hos första låten för när man ställer nåltrycket och trycket blir så lågt att pickupen svävar så vill den sväva iväg utåt.

Fast detta stämmer inte riktigt för jag fick problem med sista låten på ett sådant sätt att den inte "kom vidare" dvs jag hade anti-skating krafter även här.

Kul att kunna spela en hel skiva i alla fall :)

MVH/Roger
PS
Tonarmen lyftes upp så mycket att tonarmsstödet inte fungerar längre (pickupen blir att ligga för lågt) så jag kommer nog limma på en andra bit 4mm plyfa utanpå det gamla tonarmsstödet. Samtidigt ligger pickupen rätt bra inkilad mellan nåltryckvågsfundamentet och tonarmsstödet men jag vill nog inte ha det så. Idag har det förresten inte oscillerats så mycket, mest när jag släppt ner pickuppen "brutalt". Slutligen undrar jag om kanske inte det problem jag hade med scratchning och STOR och tung pickup var samma som jag hade med Thorens (MC20 Super), jag vet inte alls om jag kan ha rätt i detta men faktum är att plötsligt, med större vinkel mellan tonarm och skiva, så scratchas det inte längre.

Två saker återstår:
1) Fixa nytt tonarmsstöd
2) Slipa ner motortrissan mha motorn i sig plus nålfil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Halvvägs ner på DEN HÄR sidan har du beskrivning av en annan DIY-tonarm. Du kan ju alltid jämföra med din - men ta för helvete inga intryck, det är ju inte din stil, ju! :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

En sak som småirriterar mig är att jag borrade ett för stort hål genom tonarmen så att pickupen är lite "ranglig" sidledes dvs den antar en vinkel när den ligger på skivan och en annan vinkel när jag håller i den.

Detta beror på att fiskelinan bara är 0,18mm (tror jag) samtidigt som jag tog till bland det minsta borr jag hade dvs 1mm, här finns alltså ett glapp sidledes.

Ville bara säga det :)

God Jul!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag inspekterat mina nålfilar.

Jag har två lager, ett som jag ärvt av min morfar och som jag använt nästan för flitigt i typ 30 år, dvs dom är alla ganska slitna en del är tom avbrutna.

Dessa nålfilar känner jag inte riktigt duger för att svarva ner motortrissans diameter (med själva motorn som svarv).

Sen har jag dock ett annat lager som jag inte riktigt vet vart jag fått tag i nånstans annat än att jag vet att jag hämtat dom från vår släkts villa.

Dessa filar är fräscha och duger (eventuellt, för jag är skeptisk till att denna typ av svarvning ens fungerar) till ändamålet.

Nu vet jag dock inte om jag borde använda en rund fil eller en kvadratisk fil för ändamålet, känner mest för en rund fil även om jag som sagt faktiskt tror att förvandlingen från att ha gått för långsamt med en gummisnodd till att gå för fort med en riktig rem har att göra med att att remmen helt enkelt är grövre än gummisnodden och därmed inte kommer ner lika långt i trissans spår (vi har ju skattat att det bara skiljer runt 0,7mm), men jag kan ha fel.

MVH/Roger
PS
Här ser man rätt tydligt att stora trissor är bättre när det gäller att få precision, en vän till mig påpekade dessutom detta när jag körde med tandtråd och knut (naturligtvis) där knutens "gupp" naturligtvis bidrar mindre till svajet ju större trissan är.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Upptäcker förresten att oscillationer hos skivtallriken kan starta även UTAN en pickup's belastning.

Jag fick knappt stopp på det, trots att jag höll emot med fingrar och tom stoppade motorn och slog på den igen.

Nej, såhär kan jag inte ha det detta problem är större än hastighetsproblemet.

På bussen lurade jag på att epoxylimma axeln i trissan, jag har varit inne på detta förut men förkastat ide'n, nu däremot är tanken att jag gör en liten plast-bricka (så tunn som möjligt för marginalerna är små, kan duga med kalsongpaketet från Dressmann som jag sparat :D ) denna bricka kommer sedan förhindra att epoxy rinner ner i motorlagret, den isolerar liksom bara trissa/motor.

Det värsta är att avståndet motor/trissa nu är så liten att man inte ens ser det så om jag inför en plastbricka på säg 0,5mm då kommer tallriken vara "lagrad" på plastbrickan istället och hur bra blir det :D

Ett alternativ eller komplement snarare skulle kunna vara om jag sprutade i lite superlim i trissans hål så att trissan kommer upp en bit från motoraxeln men hur doserar jag det i ett 2mm hål samt hur länge håller det? :humm:

Nej, jag har nog kört huvet i väggen! :wall:

MVH/Roger
PS
Bifogar ett par bilder på aktuell tonarmsupphängning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt ett nytt tonarmsstöd och limmat det ovanpå det gamla.

Blev mycket bra om jag får säga det själv :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

Roger, detta kanske kan vara lite inspiration inför nästa bygge :-)

Bild
Skriv svar