Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Tube Curve Tracer alá uTracer 3+
Jag håller på att bygga en uTracer 3+ från Dos4ever http://dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html

Bild


Innan detta bygge
var jag först inne på att bygga en "analog" konstruktion inspirerad av denna

Bild

Kom så långt att jag gjorde en låda med nätdel.

Bild

men som med vissa projekt så tycker man det tar för lång tid och jag började mäta upp några rör för hand med multimetrar och mina nybyggda högspänningsagg. Då märke man ganska snart att man vill kunna dokumentera och skriva ut kurvorna och man vill prova med nya mätningar. Då kändes inte den "analoga" vägen lika rolig längre.
Varför inte köpa en uTracer 3+, där någon redan tänkt ut en fungerande konstruktion och som kan styras från datorn. I just detta projekt är inte tjusningen att konstruera grejen, utan att bygga den och använda den.

uTracer 3+, trevlig byggsats
som man beställer från Ronald på Dos4ever http://dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html
Beskrivningen på webben är mycket utförlig och förklarar tänket i konstruktionen. Kul läsning och flera bra lösningar. Det var tyvärr lite väntetid när jag beställde för en ny batch var påväg in men efter några veckor så hade jag kittet hos mig.

Bild

Som syns så kom inte kretsar i en ESD skyddande påse och mönsterkortet som kommer med två ytmonterade myror låg bara i rosa bubbelplast vilket inte heller skyddar från statiska fält. I övrigt var allt fint packat i olika påsar och med följer en byggmanual.
Bygget görs i olika funktionssteg och varje funktion testas efter att man byggt. Det här byggsättet är trevligt för man får bra koll på att allt fungerar.
Nackdelen är ju att man får en massa höga komponenter i vägen när man ska löda men fördelarna överväger nackdelarna med detta byggsätt för en sån här produkt.
Här är en bild efter tre-fyra byggmoment där man nu kan testa att microcontrollern pratar RS232 med datorn.

Bild

Testmomenten innehåller också vissa kaliberingsmoment som gör att man får en bra känsla för hur allt fungerar.
Byggmanualen kan man ladda ner här http://dos4ever.com/uTracer3/uTracer3plus_con_man.pdf

Feedback på byggsatsen
Om tänket bakom elektroniken är bra så dras betyget ned en del när man tittar på producerbarheten.
Här är några av mina synpunkter utan att nämna alla, både plus och minus
- Hålmonterade 1/4W motstånd har fått ett hålavstånd på 3 moduler. Visst det går att pressa i dom men dom ska monteras på 4 moduler. En del dioder har bara fått 2 moduler och förvisso är diodkroppen kort men samma sak gäller för dessa.
- Kretsar och polariserade komponenter sitter åt olika håll. Det kanske är ett icke issue för en del men som gammal elektroniklegotillverkare så är detta ett "no"-"no"
- Skruvplintarna sitter flush mot kortkanten. Alltid bättre dra in dom en bit så att anslutande kablage får chans att svänga in om kortet monteras trångt.
+ Bra tips finns hur man skall montera de ytmonterade drosslarna.
+ Bra med keramikpärlorna för de komponenter som blir varma.
+ Lärorikt med många olika halvledare blandat. Men lite overkill för vissa funktioner som skulle nöja sig med lite mer standardkomponenter.
+ Bra kvalitet på valda komponenter.
+ Inget fattades i byggsatsen. Tvärtom fanns det extrasaker med och även komponenter som behövs utanför kortet följer med såsom säkringshållare och HFdrosslarna.

uTracer 3+ kortet klart för test
Innan man bygger vidare och in det i en låda så ska den provas. Provkör pentoden i en ECL82.

Bild

uTracer 3+ fungerar mycket bra tycker jag. Lösningen med att pulsbreddsmodulera glödtråden med 19V är intressant men den är nog lite för teoretisk. Jag mäter nämligen lite lågt Ia och höjer jag glöden i programmet till 7,5V så blir mätvärdena högre och bottnar ut. Här förklaras hur kretsen fungerar http://dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag4.html, se under rubriken "The Heater Supply". Pulsbredden som skickas ut från uTracer är korrekt men glödtråden blir inte varm nog. Har även testat med att driva glöden från en fast spänning på 6,3V men gott resultat. Får titta mer på detta senare.

I vilket fall så tycker jag att uTrace3p fungerar bra det lilla jag har hunnit testa.

Bild
Senast redigerad av ELTompa 14 januari 2018, 07:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Oskar »

Mycket roligt att en dyker upp på EF. Den här prylen har jag dreglat över mången gång! Kanske det går att kalibrera glödinställningen på något sätt?
Antar att det är svårt att mäta och verifiera.
Senast redigerad av Oskar 16 december 2017, 20:05:20, redigerad totalt 1 gång.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Glödmatningens pulsbredd går ganska enkelt att mäta upp med mitt scope. Den verkar riktig. Hmmm,.. sparade ingen bild.. det skulle jag ha gjort. Att mäta med voltmeter ger bara mysko resultat. Är väll ingen True RMS i någon av min multimetrar. Och ett vridspoleinstrument visar runt 2,5-3V. Får fundera på detta. Tror inte det gick att kalibrera. Detta får undersökas mer.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Oskar »

Ser den riktig ut även med glödtråden i röret som last? En tRMS multimeter hade kanske gett svaret. Men frågan är också hur strömmen ser ut?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Ja, röret var inkopplat som last vid mätning. Strömmen har jag inte kollat, bra tips.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Oskar »

Jag tänker att glödtråden kan bete sig lite trögt och strömmen hinner aldrig upp i det rätta värdet. Däri ligger då missmatchningen, medeleffekten under en switchperiod blir något för låg. Det luriga är att det kan kanske bli rätt för rör med låg glödeffekt, exempelvis batterirör. Om du mäter upp Ia i en statisk punkt med röret i drift på ett nätagg går det kanske att justera upp glödspänningen (i mjukvaran) på testaren tills du ser att det stämmer.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Nerre »

Det kan också vara så att glödtråden har lite induktans, då kommer spänningen att se rätt ut men strömmen släpa efter.

Men sitter det inte en glättningskonding på matningen till glödtråden?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

En mer detaljerad beskrivning av filament drivningen finns här http://dos4ever.com/uTracerlog/tubetester.html#fil1
Den hade jag inte sett förut
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här var ju intressant om än lite dyrt ...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Nerre »

ELTompa skrev:En mer detaljerad beskrivning av filament drivningen finns här http://dos4ever.com/uTracerlog/tubetester.html#fil1
Den hade jag inte sett förut
Jag tycker ju personligen att det där inte är snyggaste sättet att göra det hela, just eftersom man med stor sannolikhet får problem om glödtråden är induktiv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det anses ju att ljudet beror på om man matar med AC eller DC. Har ingen åsikt i frågan men ändå.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Jag har inget motstånd hemma som är lågohmigt nog att mäta glödströmmen med så jag har inte kunna gjort en strömmätning ännu men jag hade en EL34 uppkopplad och då kan jag först mäta och använda en fast 6,3V DC till glöden och mäta Ia vid en given HT. Sen gafflar jag in vilken inställning programmet till uTracern vill att jag anger för att få samma stöm och då behöver jag ställa in 8,1V i programmet.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

uTracer 3+ blir med låda
Nu är det dags att bygga in uTracer:n i en låda. Har skaffat en låda, lite på spekulation, men som jag tror blir bra.
Börjar med att rita upp grunderna i skala så blir planeringen lite enklare.

Bild

Men viss planering gör sig bättre med att prova olika koncept med själva komponenterna.

Bild

Jag hade en helt ny nätdel hemma som passade utmärkt. Knökar in den också i lådan så slipper man en massa klumpar utanför.

Bild

Så här ska det kopplas.

Bild

Så här ser innanmätet ut när allt är kopplat och klart.

Bild

Bland tipsen hur man testar olika rör så finns beskrivningar där man använder båda högspänningarna kontinuerligt, tex vid test av EM-rör. Kopplar därför in anslutningar för detta i lådans frontpanel och instrument där man kan läsa av Galler, Acc och Anod-spänningarna. Men när jag kopplad in dessa och använde Katoden som referens så gav det utslag vid mätningarna, att jag stjäl lite ström till instrumenten :-(. Kopplar man istället in instrumenten över kondensatorerna så påverkas inte mätningen men där är spänning 19V högre så i serie med instrumenten sätter jag då några zenerdioder som kompenserar för detta.

För att enklare kunna serva själva uTracer-kortet har kablaget till instrumenten fått kontakter.

Bild

Ta en särskild titt på hur rörhållarna är kopplade. Varje pol är kopplad i en slinga från bananuttaget och tillbaka till uttaget. Utmed kabel träs en ferrit på. Tipset kommer från instruktionen i uTracer-manualen och sägs härröra från ett patent. Jag letar lite bland patent och tror mig hittat patentet:
https://worldwide.espacenet.com/publica ... KC=A&FT=D#

Bild

Lite beskrivande text underlättar hur man ska koppla och använda banankontaktmatrisen.

Bild

Dags att provköra. Här med ett ECL82

Bild

Jag gör också iordning några enkla kopplingsbeskrivningar och skriver ut dessa att placera mellan matrisens anslutningsrader.

Bild

och provkör en EL34

Bild

Bild

Funkar bra. Bygget får anses klart såhär långt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av Oskar »

Så bra det blev! :tumupp:
Hur gick det med dina bryderier kring glödmatningen?

Jag hade nog velat ha lite fler sockeltyper, men det beror ju på vad man mest håller på med.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Tube Curve Tracer alá uTracer 3+

Inlägg av ELTompa »

Ja, bygget blev bra. Jag är nöjd. Lådan funkade perfekt.
Men glöden har jag inte gjort något mer åt. Kanske sätter jag in en vanlig DC/DC stepdown-modul. Det skulle behövas ett instrument till som visar glödspänningen. Får se hur jag gör.

Socklarna är de jag planerar använda just nu. Jag tänkte man kan komplettera med fler socklar i framtiden när man vet vilka andra typer som blir aktuella för det finns plats.
Skriv svar