Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat ännu ett litet interface för min transistortestare, denna gången är det dock inte en så avancerad sak även om jag faktiskt är osäker på om den fungerar så kommentera gärna (som vanligt).

Jag har bestämt mig för att inte nyttja glitch-signalen från KTI för för det första kommer den vid fel tidpunkt (även om nog inget hunnit hända då) för det andra så innehåller den mycket högfrekventa komponenter och över en lite längre sträcka på några dm så känns det som om risken för en massa ringningar är stor (om jag har fel, kommentera återigen gärna).

Så jag har beslutat mig för att göra om signalen och sniffa en av de 1kHz logiska nivåerna där jag då får 100Hz ut ty 10 nivåer, denna signal kommer alltså vara på 1ms och det är sannerligen mer substansiellt än de 1us jag hade fått mha glitchen.

Jag är osäker på SaH-kretsern men tror faktiskt att den fungerar, vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Nu är alltså tanken att jag ska sampla "kollektorspänningen", "emitterspänningen" och "basspänningen" mha en Arduino UNO's tre kanaler, sen ska UNO få skicka datat till min dator där jag ALLTID vet vad jag har testat för typ av transistor så jag behöver INTE få några digitala svar på inställningar, vad som alltså istället skickas till datorn är kärndata dvs Uc/d, Ue/s och Us (effektiv), i datorn eller eventuellt i UNO'n kan man sedan skala alla dessa tre spänningar (Uc/d skall skalas en faktor 10 uppåt, Ue/s innebär egentligen Ie/s det gäller bara att hålla reda på om man kör Power eller Småsignal och det håller man lätt reda på dvs man vet vilket motståndsvärde spänningen skall delas med, Us(effektiv) innebär en spänning efter en pot (och OP), här vet man omvandlingsförhållandet och särskillt lätt är det för MOS men det är mindre lätt för BJT ty här föreligger en rätt krånglig koppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

alexanderson skrev:John Schröder skrev en gång en bok om mätningar med oscilloskop (ebab förlag). Här fanns ett bra förslag.
Använd oglättad helvågslikriktad ström för att mata transistorns kollektor. Ett motstånd mellan likriktarbryggans minus och jord användes för att mäta strömmen. Likriktarbryggans plus anslutes till kollektorn på transistorn. Transistorns emitter anslutes till jord.
Jag är själv intresserad av att projektera för en transistorprovare. Har haft det i tankarna ett tag och har följt denna tråd med stort intresse. Alltid trevligt att låta sig inspireras. Nu undrar jag angående Alexandersons kommentar om John Schröders bok. Om mätningar på oscilloskop. Är det den rätt titel? Schröder skrev ju ganska många böcker. Har några om radioteknik och HI-FI teknik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu på gång med min transistortestare (KTT).

Ovan har jag byggt och verifierat funktionen hos min KTI dvs gränssnittets stimuli vs utsignal på skåp.

Nu har jag plockat alla komponenter som ingår i KTT (som både kan tolkas som en delmängd och hela mängden hos projektet).

Jag har dessutom plockat alla komponenter (utom 7912 som jag inte har) för KTS, där KTS står för Transistor tester Supply.

Apropå supplyet så velade jag en stund med dioderna, jag har tänkt köra 5A peak och då kanske 1N4007 blir en aaaaaning för klena MEN 5A är inte RMS ty det sveps fram och tillbaka med olika delar av strömmen så kanske 2A är RMS vilket dock redan det är för mycket för 1N4007 samtidigt som Eagle har gett mig så små benhål att jag faktiskt inte kan köra nåt annat, eventuellt drar jag maxströmmen till 3A peak för det skulle passa dom få effektmotstånd jag har (0,22R/3W över en bas-emitter sträcka).

Dags för kvällsvard, vi ses i morgon!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag rensat lite i mitt kladdiga schema, det bästa med detta är att nu förstår jag mitt eget schema :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

För övrigt ser projektet nu ut såhär.

MVH/Roger
PS
Jag har alltså numera full koll på matningen och hur fronten skall se ut, jag slänger i ett variabelt nätagg (KSU) också, som det ändå finns plats för, även om det inte behövs MEN det kan vara bra att t.ex kunna biasera en transistor.och skicka in X-kanalen (trekant) och mäta dessutom blir apparaten ännu mer flexibel i fält.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ser nu att LED i KSU behöver ett motstånd också för annars brinner antingen LED eller typ Q2 upp.

Detta åker in i min Anteckningar.txt-fil för projektet :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort om den interna strömförsöjningen för KTT.

Lite onödigt att ha två olika AC-matningar liksom så jag har renodlat till endast 9V-batteri eller KTD_18V.

MVH/Roger
PS
Jag skall nu planera baksidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara visa Er hur jag uppdaterat layout-ritningen med ett par batterier.

Jag svamlar mer om det här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1370905

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar min preliminärt färdigcaddade ritning.

Jag har infört en ny produkt som jag snart skall cadda, jag kallar den KPD (Knoppson Power Device).

KPD detekterar vilken källa som levererar ström (och jag har alltid två källor dvs batteri eller AC).

Här återstår annars mest att bestämma sig för exakt typ av mekaniska kontakter med dito borrhål.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Bra! Strömförsörjning är en viktig del i alla projekt!

Men jag är intresserad av att se hur det har gott med själva Curvetracer funktionen? Har du fått fram några bra kurvor i transistor diagrammet? Eller har det kört fast?

Alltid intressant och trevligt att följa dina projekt!
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ur John Schröders "Så använder man oscilloskopet".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket trevligt, jag tackar för detta!

Dock förstog jag inte Ic/Uce kopplingen riktigt (Fig 12.5) men det verkar som om strömmen måste gå tillbaka till likriktarbryggan på nåt sätt varvid man kan fånga den skillnadsspänning som blir över mätmotståndet, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Bra! Strömförsörjning är en viktig del i alla projekt!

Men jag är intresserad av att se hur det har gott med själva Curvetracer funktionen? Har du fått fram några bra kurvor i transistor diagrammet? Eller har det kört fast?

Alltid intressant och trevligt att följa dina projekt!
Tack opampen!

Jag har inte byggt klart hela konceptet än, bara hjärtat (KTI) är klar och det enda den gör är att generera ingående tidsvarierande signaler såsom Uc/Ud-trekanstsignalen och Ug/Ib-trappstegssignalen.

Närmast kommer jag bygga KTT-kortet (en kort som råkar heta samma som projektet :) ), detta kort är mera hjärnan i systemet för den styr typen av transistor och hur den skall mätas.

Till skillnad från Schröders mycket fina koppling kommer min transistortestare kunna mäta precis ALLA typer av transistorer (och dioder) dvs BJT, MOS och JFET, personligen är jag mest intresserad av JFET och BJT.

Dock har mitt system en rätt allvarlig begränsning, jag kommer bara kunna mäta Uc/Ud upp till runt 15V, detta suger apa för jag hade velat mäta åtminstone upp till 25V men få OP:ampar klarar det och jag har ingen lust att lägga extra mycket pengar på en sådan feature så det får bli såhär, 0-15V here I come :D

MVH/Roger
PS
Fast när jag bygger min rörtestare kommer Schröders ide'er på första plats :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Intressant Roger! Ja, då får vi ses hur det kommer att gestalta sig! Måste säga att Schröder är mycket kunnig och låter oss bli inspirerade av honom. Intressant bok måste jag säga!

Detta ger även mig inspiration för ett eget projekt vad det gäller transistorprovare! Mycket bra!

Jag säger som min gamla gymnasium lärare i el. och elektronik sa en gång: "Transistorn är en underbar komponent" och det hade han så rätt i!

Roger, intressant med din kommande rör-provare också!
Senast redigerad av opampen 24 februari 2018, 18:13:22, redigerad totalt 2 gånger.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Rolf Zetterberg skrev:Ur John Schröders "Så använder man oscilloskopet".

Tack,Rolf för det utmärkta tipset om Schröders bok! Han är verkligen bra! Bra förklarat också!
Skriv svar