Simulering av Måseskär fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag hände nåt roligt.

Min vän på Käringön, som jag skickade KMF till, hörde av sig med ett litet MMS, i meddelandet fanns en bild på en modell av Måseskär fyr som lös.

Modellen gissar jag var större än en halv meter, kanske hela 75cm.

För en gångs skull ångrar jag att jag bara kör gammal hederlig knapptelefon för annars hade jag kunnat dela bilden.

Jag blev att rysa när han skickade mig bilden, vansinnigt roligt!

MVH/Roger
PS
Man ska dock kunna skicka mejl med telefonen och jag har lyckats för några år sedan men när jag för typ ett halvår sedan försökte igen så gick det inte så jag har gett upp den där tekniska skiten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ingen Måseskärs-tråd så jag kör här istället, E Kafeman har för övrigt tacksamt gjort om min design så att jag klarar vilken FL-fyr som helst (Vinga är en två-blixtrande fyr dvs FL2 medans Måseskär är en FL3).

För ett par veckor sedan var jag så äntligen på Käringön och besökte min far (alldeles utanför Käringön finns Måseskär), då passade jag på att göra ett besök i Käringö Skeppshandel där dom har modeller över Måseskär Fyr.

Modellerna såg ärligt talat ganska B ut en del för att dom var gjorda på typ ett spislock (som inte ens var ihåligt).

De kostade 400 spänn.

Jag fick emellertid leverantörens namn, nån dansk sak (Gottbergsen).

Samtidigt ska man ha klart för sig att, och jag gissar, det nog inte säljs mer än fem sådana här obskyra fyrar per år.

Så även om dom kanske kunde höja priset (när min blinkkrets är inkluderad) med tre hundra så att jag formellt tjänar tre hundra så blir det ändå bara en årsinkomst på typiskt 1500:- :D

Nej, jag tror inte det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag såg nåt intressant idag.

Nästan varje dag åker jag förbi en affär som heter "Flaggskeppet" och det är känt att dom till exempel har modeller av Vinga Fyr.

Idag däremot så hängde en gigantisk flagga utanför affären med en bild på Käringöns gamla fyr (eller snarare Måseskärs gamla fyr) och jag blev då att tänka på den fantastiska konstruktion som E Kafeman gjorde åt mig som både kan simulera Vinga Fyr och Käringö Fyr och faktiskt vilken fyr som helst för bygget är så snillrikt och samtidigt så fascinerande enkelt vilket jag tycker kännetecknar skickliga konstruktörer.

Lite extra intressant med Käringö Fyr är att min far är född där ute och att se en så stor flagga på just den fyren var extra häftigt.

Förra julen byggde jag ihop en Käringö Fyr simulator mha E Kafemans konstruktion och skickade till en go vän jag har på Käringön, han drev i många år en typ järnhandel där ute men är numera pensionerad, han blev glad :)

Endera dan skall jag hoppa av vid Stenpiren och gå in och titta lite i Flaggskeppets butik.

MVH/Roger
PS
Synd att jag och E Kafeman numera är ovänner, inte för att jag behöver mer hjälp utan för att det helt enkelt känns ledsamt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Kortet KMF (Knoppson Måseskär Fyr) som jag kommer ta fram blir ett samlat kort för alla multi-flashande fyrsimuleringar för det var i samband med övergången mellan Vinga-simulatorer till Måseskär-simulatorer som en riktigt användbar konstruktion såg dagens ljus.

Jag tror jag har koll på värden för Vinga och Måseskär.

Hanö ligger dock framför mig så dom värdena har jag koll på, Måseskär och Vinga befinner sig dock lite i backspegeln men jag tror jag har koll på dom också.

En skum sak är att R1B (tiden mellan sista och första blänket) för Hanö är på knappt 10s i praktiken MEN RC=36s....

Tiden då fyren är släckt är alltså av storleksordningen RC/4, fattar inte det riktigt men det är så det ser ut (Måseskär/Vinga matchar rätt bra detta samtidigt som jag får andra felmarginaler för korta tider).

Nej, man får timleka lite med grejerna helt enkelt vilket jag inte tycker är nåt problem, egentligen bara roligt även om en del motstånd går åt :D

MVH/Roger
PS
Bifogar senaste schemat som jag tror ska stämma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av ToPNoTCH »

Finns tydligen en "Sjöbutiken" som har rätt seriösa modeller av Vinga och Måseskär (just den är slut i lager ser jag).

Dyra saker men ganska rejäl storlek, och i plåt.

https://sjobutiken.se/produkt-kategori/ ... ar/page/2/
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Palle500 »

Det som verkar genomgående för kommersiella/modellbyggda miniatyrer av fyrar är att dom saknar belysning alt har en svag ljuskälla som INTE blinkar enligt fyrens karaktär?
Verkar som om fyrägarna inte vill ha ett "irriterande" blinkade ljus som mysbelysning i TV rummet? Är nog endast fyrnördar som vill ha äkta ljussättning eller dom som kör modelljärnväg med havstema?
@roger har du mätt strömförbrukningen på din fyrblinkare? Är ju intressant hur länge den lever på ett batteri. Och den borde ju inte tända fyrljuset när dagsljus råder?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Klas-Kenny »

rogerk8 skrev: 30 november 2020, 21:26:18 En skum sak är att R1B (tiden mellan sista och första blänket) för Hanö är på knappt 10s i praktiken MEN RC=36s....

Tiden då fyren är släckt är alltså av storleksordningen RC/4, fattar inte det riktigt men det är så det ser ut (Måseskär/Vinga matchar rätt bra detta samtidigt som jag får andra felmarginaler för korta tider).
Är det så konstigt? Nu specar du ju inte *vilken* 4093 du använder, men kikar i databladet för CD4093B

Där specas, vid 10V matningsspänning en hysteres på 1,2-3,4V vid +25°C. Vi kan väl anta att den håller omkring typ-värdet på 2,3V.
Det är alltså (om jag inte tolkar din krets galet) bara dessa 2,3V som laddas upp/ner i C1ab.

Med en tidskonstant τ på 36s, vilket är tiden tills ca. 63% av matningsspänningen (alltså 9*0,63≈5,7V). Nu orkar jag inte räkna logaritmer, men om vi linjäriserar upp/urladdningskurvan så är ju dessa 2,3V ungefär 1/2,5.

Då är det väl ganska rimligt att den verkliga tiden blir omkring τ/2,5. :)
Lägg sedan till toleranserna på 4093, att kurvan inte är linjär, variationer i matningsspänning osv. så kan jag mycket väl tänka mig att det kommer ner till τ/4.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt Klas-Kenny!

En fråga bara, vad säger du här:
...om vi linjäriserar upp/urladdningskurvan så är ju dessa 2,3V ungefär 1/2,5.
Att T är 63% eller 37% är jag väl bekant med men hur du får en hysteres på 2,3V till att bli nåt enhetslöst på 1/2,5 fattar jag inte :)

Enligt en National databok från 1978 jag nyligen köpte så är formeln för tidskonstanten följande (jag kör för övrigt Philips (HEF4093)):

\(T=RCln\frac{V_T+ (Vdd-V_T-)}{V_T- (Vdd-V_T+)}\)
där
VT+=6,2V typical vid Vdd=10V
och
VT-=4,1V typical vid Vdd=10V

Låt oss avrunda det till 6V respektive 4V

När nu matningen är 9V nominellt fås T=0,9RC

Som uppenbarligen inte stämmer med verkligheten, eller hur?

MVH/Roger
PS
Fel av mig, min uträkning blev att avse HELA peridtiden dvs t1(L)+t2(H) där
\(t_1=RCln\frac{Vdd-V_T-}{Vdd-V_T+}\)
där jag korrigerat tecknet i nämnaren för annars blir t1 negativt, sen gäller
\(t_2=RCln\frac{V_T+}{V_T-}\)
och summan blir alltså enligt ovan T.

Sätter man in VT+=6V och VT-=4V så fås t1(L)~RC/2 och t2(H)~RC/2,5.

En bit ifrån RC/4 som jag får men man får inte glömma elektrolytkondensatorers kassa tolerans (+/-20% verkar normalt) men jag tycker ändå inte att det berättigar en ändring från säg RC/2 till RC/4, för stort steg helt enkelt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 december 2020, 21:55:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev: 1 december 2020, 05:20:18 Det som verkar genomgående för kommersiella/modellbyggda miniatyrer av fyrar är att dom saknar belysning alt har en svag ljuskälla som INTE blinkar enligt fyrens karaktär?
Verkar som om fyrägarna inte vill ha ett "irriterande" blinkade ljus som mysbelysning i TV rummet? Är nog endast fyrnördar som vill ha äkta ljussättning eller dom som kör modelljärnväg med havstema?
@roger har du mätt strömförbrukningen på din fyrblinkare? Är ju intressant hur länge den lever på ett batteri. Och den borde ju inte tända fyrljuset när dagsljus råder?
Intressanta kommentarer, tack!

Strömförbrukningen är sekundär för jag har mest med 9V-batteri för att det är enkelt att testa vart man än befinner sig, apparaten går annars på 12VAC.
Och den borde ju inte tända fyrljuset när dagsljus råder?
Mycket bra kommentar!

Denna version får man dock själv styra när man vill ha på den, som du förstår.

För övrigt är tankarna intressanta, "kanske" man bara som fyrnörd vill ha den blinkandes hela kvällarna :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Nytt schema.

Förhoppningsvis det sista.

MVH/Roger
PS
Märkt upp Hanö-burken idag, avser skicka den om nån dag så jag får projektet ur huset :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 december 2020, 20:15:29, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av ToPNoTCH »

Om du ändå filar på ett nytt kort kan du väl lägga till en komparator, en pot och ett LDR så kan man själv ställa in hur mörkt det skall vara för att slå på anordningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Listar mina fyr-videos.

Tyvärr försvann labb-videon (läs *.mov) på Vinga men denna tackvideo finns kvar (Vinga fyr (FL(2) 30s)):
VIDEO: https:// youtu.be/2iIqGjO6uec
Sen finns Måseskärvideon (Måseskär fyr (FL(3) 30s)):
VIDEO: https:// youtu.be/b5yVE3pMAlg
Samt Hanö fyr (FL(3) 13,5s) nedan så att samtliga enkelt kan jämföras

MVH/Roger
PS
Om det inte stämmer får Ni gärna hojta för jag kan inte se youtube med min FF31. Tycker det är rätt onödigt med en blaffa på 5X10cm rätt över skärmen om jag inte är intresserad av att se videon. Kom på ett sätt att få bort blafforna, bara dra ihop https//: med övriga adressen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 5 december 2020, 23:10:11, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Klas-Kenny »

rogerk8 skrev: 1 december 2020, 19:54:48 Trevligt Klas-Kenny!

En fråga bara, vad säger du här:
...om vi linjäriserar upp/urladdningskurvan så är ju dessa 2,3V ungefär 1/2,5.
Att T är 63% eller 37% är jag väl bekant med men hur du får en hysteres på 2,3V till att bli nåt enhetslöst på 1/2,5 fattar jag inte :)
63% av den totala uppladdning på 9V är ca. 5,7V. Det är ju alltså spänningen efter 1τ vid uppladdning från 0V.
Men att endast ladda upp 2,3V tar ju då bara en liten del av tiden, närmare bestämt "delen delat på det hela", 2,3V/5,7V≈1/2,5. Om man approximerar uppladdningen till att vara linjär dvs, vilket jag tycker att man kan göra för såna här "är det rimligt?"-beräkningar. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Underbart uttömmande och bra svar, jag tackar för detta!

Man lär sig nåt nytt varje dag :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Simulering av Måseskär fyr

Inlägg av Klickmans »

Sträck på dig Roger.

Mycket intressanta blinktips. Jag tycker att du har lyckats mycket bra med dessa experiment.
Även om jag inte förstår formlerna så är det imponerande hur fint slutresultatet faktiskt blev.
Hade gärna haft ditt experiment i ett vackert blinkande Fyrtorn stående i fönstret här i Ystad.

Tre blink är finast tycker jag, men alla är fina.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar