Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alla axlar (nåja) är 6 eller 6,3mm. Den där ska ju sitta på en panel och agera "potentiometer".

Mina Kinadekodrarär likadana.


Den här såg ju annars biffig ut: ELFA-grunka
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

"(nåja)", 4mm var/(är) väl ganska vanligt. Personligen skulle jag oändligt mycket hellre köpa Alps än Bourns. Och med tanke på TS aversion mot 1/4" axlar, vilken i mitt tycke är rimlig, borde valet ha varit Alps. Har du ingen kinadekoder över du kan skicka till vår lidande broder på västkusten? Jag kan bidra med ett par tior. 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en hel påse - ВСЕ МОЙ!!!!

Ska var till .... fasen tänkte inte på det, till klockor och Atmegakretsar ... styrning av motorpotar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:"(nåja)", 4mm var/(är) väl ganska vanligt. Personligen skulle jag oändligt mycket hellre köpa Alps än Bourns. Och med tanke på TS aversion mot 1/4" axlar, vilken i mitt tycke är rimlig, borde valet ha varit Alps. Har du ingen kinadekoder över du kan skicka till vår lidande broder på västkusten? Jag kan bidra med ett par tior. 8)
Jag älskar ALPS!

Dom är så bra att det inte är sant, mina volympotar till förstegen började jag ju som sagt med att köra Bourns Cermet-skräp och dom var så jävla dåliga att det inte var sant men det har ju redan förklarat :)

Sen får jag alltså den här Bourns-encodern, och den fungerar visserligen bra men vilken plastig jävla känsla samtidigt som man får den förhatliga 6,3mm axeln :doh:

Nu visste inte jag att ALPS tillverkade rotationsenkodrar men soundbrigades ena länk visar på det så det låter bra, nästa gång ska jag definitivt prova en sådan istället.

MVH/Roger
PS
Kul att du inte ratar mig helt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av lillahuset »

Jag ratar dig inte alls men ibland får man nog. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Sent i går kväll fick jag monterat alla socklar och alla viretiketter.

Jag råkade dock kladda ner ett antal ben med tenn vilket absolut inte är bra så dessa ben får jag noga rensa från tenn ikväll (annars går inte virpistolen ner ordentligt).

I kväll planerar jag att få klart avkopplingen av alla kretsar, det blir 100nF Ker från Murata diagonalt på alla kretsar, först måste dock alla matnings-ben förtennas nere vid etiketten.

Därefter monterar jag inte plinten för den bygger mer i höjd än virsocklarna och då blir allting vingligt så jag tar det sist.

Efter avkopplingen blir det nog skalning som gäller.

MVH/Roger
PS
Jag har tyvärr en tendens att spåra ur ibland, speciellt sent på kvällen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Ovanstående gjort.

Nu funderar jag faktiskt på att kapa upp ännu mer virtråd, är lite sugen på att göra Vdd röd och all matnings-gnd blå, då ser man tydligt vad som är vad.

Visserligen vet man att matningen är "diagonal" men man kanske inte ser så tydligt vart den kommer ifrån (typ en regulator).

Jag vet inte, är det värt besväret?

I så fall kapar jag upp 20st röda och 20st blå härnäst.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kapat alla virtrådar jag vill ha.

Satsar på att endast en längd skall räcka sedan satsar jag på tre färger, svart för signal (har längst virtrådsrulle av dom), blå för jord och röd för Vdd.

Jag tror det kommer att bli ganska snyggt med färgad matning, snyggt och lättdebuggat.

Blå och röd kapade jag till av virtråd jag faktiskt köpt här på forumet (trodde jag inte hade mer men det hade jag,visade det sig) dock fick jag problem när jag skulle provskala och jag misstänkte det för virtrådarna var av två tjocklekar, AWG28 respektive AWG26.

Det visade sig att alltså att AWG26 (0,30mm mäter jag den till) var för tjockt för min skalare, gick inte alls.

Däremot funkade AWG 28 perfekt (0,20mm mäter jag den till).

Samtidigt är det inte bara skalaren som kan få problem med för tjock tråd, även virpistolen kan få det, misstänker jag.

Synd att jag hade minst med AWG28 men till 50X12cm räckte det i alla fall, tänkte ett tag klippa upp hela 10m-rullen men jag har bestämt mig för att vänta för kanske jag får behov av andra längder senare.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Det sket sig tyvärr när det gällde skalningen av AWG28, det gick bara ibland.

Genom att rota igenom mina virgrejer hittade jag trådrullar jag faktiskt lyckats skala och på dom stod det AWG30.

Verkar alltså som om detta är väldigt känsligt för min skalare, AWG30 ska det tydligen vara varken mer eller mindre.

Så jag får göra om de röda och blåa (50st av varje), lite surt men jag vill ha med dom färgerna samtidigt som jag turligt nog tycks ha AWG30 av både röd och blå (max 20m av varje) kvar.

Kapning och skalning av dessa får bli morgondagens uppdrag.

MVH/Roger
PS
Det tråkigaste av allt är att jag lagt närmare 300 spänn på virtrådsköp här på forumet som jag tydligen inte kan använda, inte till att vira med i alla fall men det kunde ingen veta just då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat schemat en aning, detta borde gå att vira efter.

Man får tänka lite men mest tankearbete behöver man för själva matningen (tre komponenter bara) sen är det bara att bocka av.

Nästa steg, klippa 50st röda och blåa virtrådar, igen :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då var alla virtrådar gjorda.

Dom kan vara en aning för korta men jag tror inte det för kretsarnas ligger liksom i "serie".

Jag har alltså satsat på 2" isolering (1" vikta).

All virtråd har jag samlat i VP-rör som jag kapat ihop för länge sedan, de 200st svarta fick nätt och jämt plats.

Nu ska jag montera en virstiftlist (i förberedelse för plinten) på kortet och klippa till en 10-polig etikett (klyver DIL20), denna virstiftlist utgör sedan förspelet för själva plintern ty plinten kan man inte vira till, där måste man dra/löda tårtar och då är det bra om man har virat fram alla signaler i den turordning som de skall ha på plinten, tänker jag.

MVH/Roger
PS
Plinten monteras efter all virning ty den bygger i höjd mer än virsocklarna och det gör virandet rangligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, NU är det färdigt för att viras :)

Ska bli skoj.

Vet dock inte riktigt hur jag ska göra med GND/Blå, ska jag bara dra matningen i sig blå eller ska jag dra allt som går till GND blå?

Jag tror att jag i alla fall börjar med att dra själva matnings-GND blå, sen får jag se hur jag gör, jag är nämligen rädd för att det blir lite rörigt med för mycket blå men samtidigt ser man ju att alla blå går till jord.

Signal får bli svart för det var den enda färgen jag hade gott om.

Medans jag funderar på detta kommer jag lägga projektet åt sidan en stund och satsa på att börja löda KPA_proto (rörslutsteg) respektive mina två KLA (rör-linjesteg), båda är mekaniskt färdiga och har väntat på att byggas länge nog.

MVH/Roger
PS
Observera den nyligen tillförda virstiftlisten till höger (10 poler), nu kan jag alltså mellanlanda där när jag virar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Teknikern »

Om du googlar på snabbing och tittar på bilderna där (länken går till ett forum med låsta bilder) så är det ett helt outstanding skalverktyg från allt mellan den minsta till den största dimensionen du någonsin kommer att behöva. Jag skalar allt från "nästan oskalbart" till 6 kvadrats elkabel med den och den verkar outslitlig. Jag vet inte var den finns att köpa för min kommer från salig avsomnade Ericsson, den låg i gänget lödmaskiner jag skrotade ner här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipset teknikern men jag har faktiskt ett mycket bra allmänt skalverktyg redan, fantastiskt bra rent utsagt för det skalar allt.

Dock måste man i virsammanhang dels ha kontroll på exakt hur mycket man skalar, dels måste man skala ganska mycket (ungefär 1"), så det går inte riktigt att nyttja vilket skalverktyg som helst, tyvärr.

Mitt allmänna skalverktyg för tåtar hittade jag på ELFA och jag älskar den (önskar nästan jag köpte två ifall det jag har nånsin går sönder, så bra är den): https://www.elfa.se/en/multifunctional- ... simi=92.26

Detta skalverktyg har jag bara ägt i ungefär ett halvår, innan dess skalade jag antingen med kniv eller, på senare tid, med sidavbitare, men vilket meck!

Det är så skönt att jag äntligen har ett riktigt skalverktyg!

Tar alltså allt från AWG30 virtråd till MINST 1,5mm^2 (testat igår), helt fantastiskt verktyg!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu påbörjat virningen!

Gult: +24V
Rött: VDD/+5V
Blått: GND

Endast den råa matningen till själva kretsarna är framdragen (förutom gult som är färdigdragen ty den matar bara en 7805), jag har sedan planen att alla signaler som går till GND eller VDD skall behålla färg, lite onödigt egentligen men kan vara käckt i samband med obligatorisk felsökning.

MVH/Roger
PS
Gick bra att vira trots att jag inte gjort det på typ fem år :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar