IKEA Sparsnäs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av lond »

Annars får man testa med att mata displayen med en batteribank och bryta efter elmätaren för att se om man får 0W :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Jonaz »

Eller från en laptop om man har en sådan.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Paxman »

rvl skrev:Är mätarens matning kopplad så att man betalar för det den själv drar? Jag ser två möjligheter lika lätta att genomföra, men låter bli att spekulera och tro hur det är. Om någon vet hur det är kopplat så berätta gärna.
Alltså displydelen har en nätadapter man sätter i ett vägguttag, så den går ju på vanliga elförbrukningen. Sen sitter det en liten grej med fotosensor framför huvudelmätarens LED, denna är kopplad till trådlösa sändaren som drivs av batteri.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av rvl »

Ursäkta att jag inte ens tänke på att någon kunde missförså att jag talade om någonting annat än huvudelmätaren.
Paxman
Inlägg: 70
Blev medlem: 11 juni 2014, 23:53:29

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Paxman »

Känns som att du tycker att det är jag som ska be om ursäkt för att jag trodde det...
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av sommarlov »

Den kostar nu (utan Ikea familjekort) 199 kr, iallafall på Ikea Kungens Kurva.
jonis
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 februari 2018, 13:01:10

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av jonis »

Köpte en sparsnäs idag och funderar redan på att hacka den! :vissla:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av GastonDeVille »

En fundering angående Sparsnäs apparaten. Jag har en som varit igång i några år och det enda som fått den ut balans är helt normala saker som elavbrott och batteristrul i sändaren.
20221004_154638.jpg
Hos brorsan visar den väldigt konstiga värden, bland annat en förbrukning på ca 3,3 till 3,6 kW som återkommer med ojämna mellanrum. Det varar från ungefär 10 sekunder och upp till 2 minuter. Vi har kopplat ur det mesta och kollat lite olika tänkbara scenarier men jag får en känsla av att det är en falsk signal eller störning eftersom inget känns som det synkar med "spöksignalen".
20221004_154653.jpg
Då är frågan vad som kan orsaka det? Sändaren sitter utomhus (på landet) Det är ca 70 meter mellan sändare och mottagare och lite halvt fri sikt. Mottagaren visar att det är bra signal, mellan 2 och 4 pinnar. En tanke som jag fick, att den trådlösa routern skulle spöka men det ligger på en helt annan frekvens så det kändes inte helt. Tacksam för idéer och förslag. Numera har brorsan timdebitering sen 1:a oktober och rent generellt ser det ut som att Sparsnäsen visar några kWh mer än vad elbolaget mäter.
(redigerat saknade ord, tecken och siffror)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av GastonDeVille 6 oktober 2022, 23:26:00, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av bearing »

Jag skulle tro att signalen är hyffsat säkert överförd. Finns nog en del om det på forumet i trådar där den tas emot med en annan mottagare. Jag föreslår att kika på elmätarens LED eller att huset verkligen inte förbrukar vad den säger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av MadModder »

Min visade knasigt ibland innan jag fick det helt ljustätt runt avläsaren. Den gillar visst inte ströljus.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Glenn »

Jag får också "spikar" ibland, det största problemet med det är att det sabbar skalan på displayen.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av GastonDeVille »

Aha. Det kan vara så enkelt att det läcker in ljus. Denna elmätare har två "ögon" varav den ena (övre) har enheten "1000 impulser per kvarh". Frågan är om den skulle blinka till ibland och ställa till det? Samtidigt känns det lite lustigt då den isåfall blinkar till oavsett belastning :humm:
2328899728.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av MicroMek »

Jag hade också spikar/fel i avläsningen! Det var just efter det att de bytt ut Elmätaren (till en ny av märket Kaifa). Det verkar bero på att den nya har två lysdioder placerade väldigt nära varandra: Den övre ger 2000 impulser/kWh -> här sitter sparsnäs givaren. Den undre lysdioden är motsvarande fast för reaktiv effekt. Men det läcker över lite ljus från den undre till den övre, som då ger spikar/felmätningar. Jag satte till slut en bit genomskinlig tape över den övre, som jag sedan "sotade" genom att måla den med en mörk spritpenna. Nu ser avläsaren bara de riktiga blinkningarna - och spikarna/felen verkar ha upphört.

//M
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Glenn »

Borde kanske gå ut och tejpa om sensorn då, brukar göra det när sparsnäsen börjar "tappa" staplar, men kanske är värt att göra det innan :)
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: IKEA Sparsnäs

Inlägg av Jonaz »

Signalstapeln har jag för mig är för batteriet. Har diskuterats tidigare.
Skriv svar