Hjälp reparera AC panel VW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maybach_
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 oktober 2013, 18:12:33

Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av maybach_ »

Hallå där alla kloka människor!

Försöker hjälpa en kompis med att laga en AC panel till en VW Golf från 2006 men mina kunskaper räcker inte till.

Det är så att all belysning har slutat fungera på den men övrig funktion är i full kondition.

Inga synliga skador och dioder fungerar visar testet
All tips uppskattas stort
Tack på förhand!
AC Golf1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av milsson »

Jag skulle gissa att dioderna matas "utifrån". Försök hitta schema på den vita kontakten. Belysningen brukar ju inte hoppa igång förrän halvljus automatiken och eller att man vrider igång halvljuset på vredet.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av adent »

Om det är som du säger att alla LED:ar är släckta så borde det antingen vara matningen eller nån slags dimningsstyrning som jag gissar finns?

Kanske går inte LED:arna på samma 5V som processorerna. Fast skulle LED:arna vara kopplade direkt till bilens ~12V (inte AC utan ungefär). Så skulle nog deras intensitet variera, så kanske finns det nån annan regulator för dem som pajat? Kanske nån form av kretskortssäkring. Eller att det finns en separat matning för belysning utifrån som millson säger, isåfall ska felet inte sökas här.

Men den stora kontakten ser ut att sakna lödtenn typ helt? Eller är den ytmonterad och hålen bara är där för skojs skull? :)

MVH: Mikael
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av milsson »

Öpp öpp. Bortse från min kommentar. Jag tänkte rätt men om fel sak. Det är dioderna som indikerar och inte backlighten som är trasig.

Dioderna bör matas från i/o på någon mcu. Kan vara en rail till processorn som spökar. Komponenten som sitter längst ner till vänster verkar vara en regulator av någon typ.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av adent »

Den med många ben på en sida var en 5V-regulator för bilbruk == lullull för säker start och så :)

Edit: https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 7a56393e6f

Men jag *tror* den matar allt på kortet, så om det bara är LED:arna som inte funkar men kortet som sådant fungerar är det något annat.
maybach_
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 oktober 2013, 18:12:33

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av maybach_ »

Hade likadana misstankar innan jag öppnade den men såg att det var en 5 volt-aren där och då brast mina förhoppningar i och med att övrig funktion är OK

Har fortfarande lite misstankar om att det är en separat matning för just LED-arna

Ska se om jag hittar matnings schema

Stort tack för er tid!
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av Fossingarna »

milsson skrev:Öpp öpp. Bortse från min kommentar. Jag tänkte rätt men om fel sak. Det är dioderna som indikerar och inte backlighten som är trasig.

Dioderna bör matas från i/o på någon mcu. Kan vara en rail till processorn som spökar. Komponenten som sitter längst ner till vänster verkar vara en regulator av någon typ.
Vilka indikeringsdioder/belysning är det som inte fungerar?, dessa bilarna såldes med 2 eller flera utförande på panelerna, beroende på utrustning i respektive bil.
maybach_
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 oktober 2013, 18:12:33

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av maybach_ »

Samtliga, både i belysning och kontroll LED
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av milsson »

Att mäta är att veta blir det nog tyvärr i detta fall. Dom två lysdioderna som är till återcirkulerande och värme rakt framifrån går iaf till en av de 28 pinnarna kretsarna mitt på kortet. Kan dom ha någon mux-funktion?

Se om du hittar något på den kretsen. Ser inte på bilderna vad det är.
maybach_
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 oktober 2013, 18:12:33

Re: Hjälp reparera AC panel VW

Inlägg av maybach_ »

Det blev en bättre-begagnad för 300:- från skrothandlaren till slut :)
Tack för all hjälp
Skriv svar