Känna av Zero för Z!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av tecno »

En liknade sådan (enkel) för ISO40 skulle sitta bra hos mig.
Så varför tjafsar du? Åter till tråden och vad som efterfrågades!
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Borre »

Tjafsar? Lägg av, han måste väl få fråga, eller?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Glattnos »

Jag använder en sån här: https://www.jbcnc.se/sv/cnc-tillbehor-c ... s103-p-695
Funkar mycket bra och är fjäderbelastad så det är inte stumt vid 0 vilket är bra. Det kan(måste inte) vara lurigt(inte så mycket på trä kanske) att nolla ett verktyg emot en stum yta eftersom verktyget kan gå sönder om man går lite för långt.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Nerre »

Liknande sån där var det vi använde också. Men den där verkar ha mikrogapsbrytare, det hade inte den vi använde.

Den fjädrade, men själva nollningen skedde vid elektrisk kontakt (det var en lysdiod som tändes). Funderade ju då dock bara med verktyg av metall, som leder ström.

Basen var alltså isolerad från nollställningsytan, ytan slipad så den är helt plan och trycks med en fjäder uppåt mot ett säte som också är slipat. Fjädringen var alltså enbart för att skydda verktygets egg. Och om man då manuellt joggade Z-axeln så kunde man alltså nolla inom +/- en tusendel.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag frågade för enkelheten.
Jag ber om ursäkt om jag inte talade om från början att det var trä eller aluminium som avsågs.
Jag har inte alla svaren, så därför frågar jag ibland ;-)
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av hummel »

Jag använder en sådan typ av pryl
http://www.bemasweden.com/hojdinstverkt ... cPath=1_12
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av ViktorSigg »

Jag har gjort en egen liknande som jbcnc bilden visar, men med 20mm slipad axel och ett block med ett ursvarvat 20mm hål. Sedan en induktionsgivare på sidan och en fjäder under.

Att ha givaren på sidan gör att jag har ca 20-30mm extra slag efter trigger, vilket gör att jag går ner med 4m/min till trigger och sedan kryper upp. Går betydligt snabbare att mäta då man inte riskerar att köra den i botten och pajja verktyget. Har hänt med en 17mm HM borr på en annan höjdmätare. :tumner:

Sedan använder jag 3D mätklocka för att hitta xyz 0, och det är även masterverktyget för alla höjder då det är inmätt på samma vis.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Sastrom »

bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av bobobo »

Ovan råd tycker jag inte är anpassade för Lasps förutsättningar.
"Nybörjare" vill fräsa skyltar m.m. i trä i en maskin av alu-profiler... Det mesta ovan ser jag som tämligen onödigt...

Jag har en stor fler-op för metall fräsning med verktygsväxlare. Där mäter jag verktygslängd och arbetsstyckes-nollpunkt separat och har/skulle gärna vilja ha en del av hjälpmedlen som föreslagits ovan.

Jag har även en fräs mer lik Lasp's maskin, dvs en "router", relativt klen maskin med stort arbetsområde, för fräsning av trä och plast, utan verktygsväxlare. Verktygen fästs med spännhylsa direkt i spindeln. Där har jag aldrig överhuvudtaget saknat förinställare, 3d-mätklocka, touchprob, verktygslängdsprob eller något annat av alla overkill-hjälpmedel som rekommenderas ovan.

Jag brukar göra så här:
-Montera verktyg och spänn fast arbetsstycke.
-Jogga maskinen xy till en position som sedan ska kapas bort, yta som ska fräsas eller yta som blir osynlig när färdig detalj monteras. Tex vid en textskylt kan man ju se på skärmen när spindeln står mitt över en fräsbana där texten sedan ska fräsas.
-Jogga ner verktyget till 0.5-1mm över ytan (ögonmått)
-Ställ om jogg-läge till att gå i fasta steg t.ex. 0.05mm/tryckning. (0.1-0.2 om snabbare process önskas där precisionen räcker, t.ex. textskylt) Jag har aldrig använt mach3, endast Linuxcnc men funktionen måste finnas även i Mach3.
-Starta spindel
-Jogga med upprepade tangent-tryck ner spindeln tills en förändring i ljud hörs och/eller stirra på verktygsspetsen och stanna när första dammkornet uppstår.
-Sätt noll-punkt. Eftersom verktygslängden inte kan repeteras vid verktygsbyte så ser jag ingen anledning att mäta verktygslängd och arbets-nolla separat utan nollar bara arbetspunkten och struntar helt i verktygslängdsregister.

Detta ger tillräcklig precision i förhållande till maskinens förmåga och går snabbt och lätt utan att köpa mer prylar.
Om inga märken får göras i arbetsstycket så tar jag ibland ett papper emellan. Papprets tjocklek kan mätas och kompenseras för när man sätter noll-punkten om det skulle behövas (så noggrann inställning behövs inte för en träskylt).
När jag gjort textgravyrer i metall så sätter jag ofta 0-punkten lite ovanför arbetsstycket. Kör programmet en gång, Kollar resultatet. Om jag vill ha en kraftigare text så flyttar jag nollpunkten 0.05 eller 0.1mm och kör igen. Upprepar tills jag är nöjd.
På så vis kan man testa sig fram utan att behöva göra nytt program från cam-beredningen flera gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av tecno »

Om inga märken får göras i arbetsstycket så tar jag ibland ett papper emellan. Papprets tjocklek kan mätas och kompenseras för när man sätter noll-punkten om det skulle behövas (så noggrann inställning behövs inte för en träskylt).
När jag gjort textgravyrer i metall så sätter jag ofta 0-punkten lite ovanför arbetsstycket. Kör programmet en gång, Kollar resultatet. Om jag vill ha en kraftigare text så flyttar jag nollpunkten 0.05 eller 0.1mm och kör igen. Upprepar tills jag är nöjd.
KISS metoden
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Nerre »

bobobo skrev:Ovan råd tycker jag inte är anpassade för Lasps förutsättningar.
Men alla kan ju inte hålla reda på vad den som ställer en fråga har för maskin.

Jag tänker sällan ens på vem det är som skriver en fråga, jag läser frågan och svarar på den som det står.

Rådet med ett kretskortslaminat tycker jag är anpassat för en enkel maskin för att fräsa i trä. Bara att mäta laminatets tjocklek med mikrometer. Kör man lite för snabbt är risken att man får hack i laminatet, men kretskortslaminat är ju billigt och för såna fräsningar spelar kanske inte en tiondel så stor roll.

Likaså funkar väl rådet med ett papper, men ett bladmått ger lite bättre precision.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack Bobobo och Tecno.
Jag gillar och kan hantera den enkla metoden med ett papper av 80 gr vikt som ger en distans av knappt 0.1 mm.
Men jag såg en video med en slik makapär och därför ställde jag denna ofullständiga fråga som naturligt löpte iväg! Skall försöka att bättra mig!

För Er som inte orkar läsa gäller frågan CNC sharp touch plate!
Men som synes i andra trådar tenderar det mesta och flesta att dra iväg. Kul för somliga.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av bobobo »

Mitt förra inlägg blev ganska långt.
Kärnan i det är att inte missa att ställa om jogg till fasta steg när man närmar sig det man skall nolla mot. Det underlättar mycket och ger bättre precision.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jo tack. Jag läste det hela och kommer kanske på något.
Skall nu först testa med att koppla in MPG och sedan se om man kan koppla en bra app som på något sätt kan ta ner stegen när det närmar sig noll (0)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Känna av Zero för Z!

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle säga att om man har ett styrsystem som har funktion för automatisk probe(finns det nått som inte har det idag?) så är det mycket bra att använda den, speciellt när man har spännhylsa.
Jogga verktyget till en position ovanför ytan du vill ha som noll, ställ proben under verktyget, tryck på "probe-knappen" och nollning sker på någon sekund med någon hundradels precision. Detta är hur bra som helst om man har spännhylsa eftersom man då måste mäta om varje gång man byter verktyg.

Jag skulle nog rekommendera en probe med microbrytare/induktiv givare samt "fjädring" före stumma plattor men kör man låg matning så funkar ju plattor. Fördelen med probe med microbrytare/induktiv givare är att den är mindre känslig för dålig kontakt. Om det är pluggar och "nypor" som ska ombesörja den elektriska kontakten dessutom igenom verktyget är det lätt hänt att man pajar nåt om det inte blir kontakt igenom hela kretsen.
Skriv svar