Viktigaste parametern.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Viktigaste parametern.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har just upptäckt att det är mycket viktigt att filamentets utmatningshastighet är perfekt inställd. Naturligtvis skall även X.Y.Z matningen vara rätt inställda men om de är fel så skriver ju skrivaren ut OK men med lite felaktiga mått och för många som skriver ut figurer så kanske det inte har så stor betydelse om måtten inte stämmer exakt.

Om däremot E är fel så får man problem som inte är utan betydelse. Jag har länge kört med för lite steg/mm och det har givit bra utskrifter men jag har haft problem till och från med att få första lagret på plats. Det ville gärna släppa och ta genvägar i hörnen. Ibland gick det bra ibland inte.

Jag höjde då antal steg per mm på en höft. Resultatet blev då att filamentet korvade sig och hakade fast på nozzelen eller gav små klickar här och där på objektet.

När jag köpte printern så var E inställd på 105 steg/mm och detta fungerade överhuvudtaget inte det blev smet hela tiden. Lat som jag var så testade jag mig fram till att vid 90 steg/mm fungerade det bra. Kanske en aning glest mellan trådarna men ganska ok. Problemet var ju som jag redan beskrivit att hörnen genade i bland. Jag höjde till hundra steg/mm och då uppstod det andra problemet med korv och plumpar.

Nu har jag äntligen krupit till korset och noggrant mätt upp och räknat ut exakt rätt matning som i mitt fall blev 96.6 steg/mm. Nu fungerar det äntligen perfekt. (Än så länge) :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Viktigaste parametern.

Inlägg av säter »

Fasen är det så kinkigt?
Skillnaden mellan 105 och 96 är ju inte så stor.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Viktigaste parametern.

Inlägg av Kulla »

Jag alltid kalibrerar extruder först. Om jag säger den ska mata ut 100mm då ska det vara 100mm, justerar steg efter det vad jag får. Efter det blir det x/y/z kalibrering.

Extrusion multiplier är alltid på 1.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Viktigaste parametern.

Inlägg av Meduza »

@Säter, ja, 10% för lite plast kan vara skillnaden mellan en bra print och en print som ser kass ut och är märkbart svagare.
Skriv svar