Behandling av borstad plåt

okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Behandling av borstad plåt

Inlägg av okhan »

Har en gammal rörförstärkare som hade rostigt yttre. Har med hjälp av roterande stålborste fått bort rost och färg. Tanken var att lackera men inser nu att det borstade utseendet är väldigt fint och vill därmed behålla det som det är. Frågan är bara om den kommer rosta snart om jag inte behandlar med något? Vad kan man behandla den borstade järnplåten med för att skydda mot rost om man vill undvika att lackera den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av Nerre »

Misstänker att klarlack är det enda som funkar någorlunda.

Annars brukar det väl vara aluminium som man borstar, den oxiderar ju själv till ett skyddande oxidskikt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av grym »

man kan vaxa den

men klarlack är vettigt
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av okhan »

Ja de brukar vara aluminium men det blev så snyggt så jag ska testa klarlacka som ni tipsar om.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den ska väl inte rosta om den står i torr lokal, eller ...
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av NULL »

Den kan klara sig ganska länge, men har då ganska lätt att få olika oxidmärken.
Om man oljar in den och torkar av, klarar den sig bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kunde man inte olja in järn/stål och sedan bränna?! Eller gjorde man så för att svärta? Eller var det tvärtom - upphettning och sedan dopp i olja?!
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av Findecanor »

Olja och värme svärtar. Ordningen spelar mindre roll.
Stekpannor oljas in först. Skruvar och bultar som ska svärtas värms först och skyfflas ner i olja sen.
Men tänk också på att värma och sen hälla ner i olja också ofta görs för att härda stålet, vilket kan göra det hårdare men också mer skört om det innehåller mycket kol.

Jag har fått en stålgrejer nickelpläterad för någon hundring hos en pläteringsfirma. Jag fick dock vänta ett par veckor innan de hade fått in en större order som de kunde lägga ner den samtidigt med.
Jag har också fått grejer "blånerade" (svartoxiderade) hos en vapensmed i varma saltbad.
Det är svårt att blånera hemma och få snyggt resultat: saltbadsmetoden kräver jämt temperatur och att salthalten hålls jämn trots avdunstning. "Kallblånera" med "Gun Blue"-vätskor från vapenbutiken ger ett flammigt resultat som luktar svavel. Att blånera enligt den klassiska rostmetoden är svårt och tidsödande om man ska få ett blankt resultat utan gropar ... och blånerat eller oljesvärtat stål bör ändå hållas inoljat efterråt för det är fortfarande inte 100% säkert från rost.

Klarlack tror jag är bäst ändå. Vaxade eller oljade ytor är inte alltid kul att hantera.
Senast redigerad av Findecanor 8 december 2017, 16:37:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Behandling av borstad plåt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och hur är det med choklit??? (En ganska otrevlig vätska som hette negrit en gång i tiden och som penslades på bonnajärn för att svärta det).



(Eftersom N-ord är ut-PK-ade misstänker jag att N-it heter Choklit nu för tiden. Det där var mycket menande skrivet).
Skriv svar