Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare ?

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har läst att vid negativ återkoppling av en operationsförstärkare i en spänningsföljare antar utspänningen samma värde som spänningen på plusingången. Hur är detta möjligt ? Om minusingången återkopplas utan motstånd så antar den exakt samma spänning som plusingången. Eftersom operationsförstärkaren uppgift är att förstärka skillnaden mellan plus- och minusingången, som i detta fall borde vara 0 så borde utspänningen från operationsförstärkaren oavsett förstärkningsfaktorn bli 0. Och OM det förekommer viss potentialskillnad mellan de båda ingångarna, så borde utspänningen bli MATNINGSSPÄNNINGEN (+- 2 volt eller nåt sånt) förusatt att skillnaden mellan ingångarna motiverar detta. Jag ber hemskt mycket om ursäkt ifall detta ämne redan dryftats !
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av Icecap »

Som du skriver strävar en op-amp mot att skillnaden mellan ingångarnas spänning är noll.

Så om '+' ingången är på 3V kommer den att jobba som en idiot på att '-' ingången ska hamna där också. Och då den är motkopplat 100% kommer utgången att hamna där också. Så utgången = '+' ingången.

Vid 5V blir det samma sak och ja, faktisk genom hela arbetsområdet blir det så.

Ja, det finns vissa imperfektioner i en op-amp som gör att det finns en mycket liten avvikelse men i stort gäller detta.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av 4kTRB »

Slew-Rate är en faktor som kan sabba det hela.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av Wedge »

Felet i resonemanget är att utgå från, och låsa sig vid, att plus- och minusingång skulle ha *exakt* samma spänning.
Operationsförstärkaren förstärker skillnaden mellan plus och minus med sin råförstärkningsfaktor. Kalla den G, som i Gain.

Då är det bara att räkna:
Vut = (V+ - V-)*G
Och eftersom det är motkopplat så är V- samma som Vut.
Vut = G*V+ - G*Vut
Vut*(1+G) = G*V+
Vut = V+ * G/(1+G)
Man behöver inte så fasligt hög förstärkning innan skillnaden mellan plus och minus blir obefintlig.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av Hobbyisten »

Det är inte alls så svårt att förstå hur det fungerar. Bortse från mitt påstående om matningsspänningen när jag skapade tråden, den har inget alls med utspänningen att göra utom att definiera arbetsområdet. Denna typ av återkoppling gör att op-ampens utgång blixtsnabbt rör sig mellan strax ovanför och strax under spänningen på plusingången vilket i realiteten håller den på den spänningen. Den "arbetar" som nämndes. Slew raten på moderna op-ampar vore intressant att veta, men skiljer sig kanske mellan olika kretsfamiljer. Jag studerar en gammal bok om analog elektronik, och den ampen hette 741:an. Operationsförstärkare är så mångsidiga genom att det är komponenterna omkring den som bestämmer vad den ska göra, och hela böcker har skrivits om detta. Jag läser med spänning vidare, och förstår nu hur en oscillator fungerar och att det är mycket lättare att skapa en fyrkantsvåg än en sinuskurva, men det var inte ämnet i denna tråd.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av Biker »

741an är väl en av dom äldsta inom OP-förstärkare - den är verkligen inte top of the line - däremot lite gammal standard OP.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av opampen »

En OP som är bra och mångsidig är CA3140. Den har bättre prestanda. https://www.elfa.se/Web/Downloads/t_/en ... eet_EN.pdf

När det gäller stigtiden liksom andra parametrar är det väldigt varierande mellan olika kretsar. Beroende på vad den ska användas till. Höga frekvensen och snabba förlopp kräver hög stigtid och stor bandbredd. Är det däremot en op som ska användas i en audioförstärkare, som mikrofonförstärkare där det handlar om låga frekvenser är bruset en viktig faktor. Som alltid får man välja vilket användningsområde det gäller det går inte att få allt i en och samma krets tyvärr.

Detta är en hel "vetenskap" i sig.

Andra böcker jag kan rekommendera om du inte läst redan är denna:

IC-timer Cookbook är också intressant.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av Hobbyisten »

Spännande lästips ! :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tackar ödmjukast för alla hjälpsamma svar ! :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur fungerar operationsförstärken i en spänningsföljare

Inlägg av 4kTRB »

Analog har många bra böcker som pdf.
Vill man inte köpa op-cookbok som tipsas om här ovan så finns
Op Amp Applications Handbook skriven av samma författare.
http://www.analog.com/en/education/educ ... dbook.html
Skriv svar