CNC Från Ax till Limpa

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har sett att det finns massor med bra (och en del släpiga) videos därute, om hur man kör en CNC fräs.
Men om jag nu ber om tips till ett aktuellt startprojekt! Kan man göra detta här ;-)

Jag var ute på en Trålare idag, den skall heta Ketty, som den tidigare fiskebåten.
Då skulle skepparen tycka om en robust Ekplanka uppmonterad där framme vid backen.
Så med vilket program skriver jag in textstycket " KETTY" ? Då blir det ju i 2D när jag har valt font och slikt!
Så skall den behandlas som en urgröpning i Ekplankan då blir det ju 3D.
Här skall det till något annat program där jag antagligen skall sätta skärverktyg och matningshastighet samt varv på fräsen.
I vilket program?
Slutligen skall det väl genereras G Code för transport till Mach3 programmet som styr fräsen.
Jag vore tacksam för en liten beskrivning av denna väg som skall vandras.

Skall försöka att dokumentera resan ;-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När det gäller typ gravering, vilket detta kanske klassas som!
Då kanske inkscape kan fungera.
Programmet finns dessutom i Linux. Verkar vara hanterbart.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Glattnos »

Fusion 360 är programmet som gör alltihop det du beskriver.
Model mode - Gör en sketch på valfritt plan, använd text-kommandot tills du är nöjd med texten, högerklicka på texten och välj "Explode text", stäng sketchen, välj extrude-kommandot, klicka på bokstäverna och skriv in hur höga dom ska vara. Gå till CAM.
CAM-mode - Klicka på setup, välj lämplig nollpunkt, välj orientering av koordinatsystemet(vanligtvis Z uppåt och X åt höger), skriv in storleken på arbetsstycket(ekplankan), välj lämpliga verktygsbanor och verktyg(beror på lite hur det ska se ut).
Generera G-kod att köra i maskinen - Klicka på Post process, välj postprocessor som passar maskinen som det ska köras i(Mach3 finns i listan), klicka OK

Filen du får då är din G-kod som du kan köra i maskinen :)

Det finns massa andra program och tillvägagångs sätt men Fusion klarar sånt där lätt från idé fram till G-kod så det är ju trevligt. Sen var jag lite enkel i min förklaring så det är nog lite mer klickande än så men inte mycket.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av H.O »

Tänker du att bokstäverna fräses med "flat botten" så brukar det benämnas 2.5D, vilket i princip betyder att Z axeln aldrig rör sig samtidigt som X/Y. Den typen av CAM beredning klarar de flesta billiga CAM-program. Men om bokstäverna skall vara "snidade" så behövs full 3D. Jag har inte koll på om Fusion 360 gör det (brukar kallas V-carving) men det är fullt möjligt.

För skyltar och dekorativa "prylar" är det program som exempelvis V-Carve Pro eller Aspire (båda från Vectric) som används. För enklare fräsning titta t.ex på deras Cut2D. Ett billigare program som ser klara V-carvning (har inte provat) är EstleCAM.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Cano »

V-carving fungerar bra i Fusion 360, och enkelt.
Bara skriva texten med godtyckligt typsnitt och storlek och fräsa med en vinkelfräs med kommandot "Engrave", F360 bearbetar då med typ "dynamisk Z" innom området för texten.
Vill man bara följa linjer har jag för mig att det heter "Tracing".
Själv är jag nybörjare och har bara använt F360 en gång.
Jag ska se om jag kan posta ett foto på resultatet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tackar! De, Vectric hade en bra .pdf som förklarar mycket. https://www.facebook.com/vectric/
Skall ordna underrede i veckan så blir det tid till små tester.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Cano »

Nu har jag inget tydligt foto på resultatet, men det kanske kan ge en fingervisning.
Texten i nedre högra hörnet är kört med "Engraving" med en V-fräs, alltså olika djup beroende på bredd.
Resten av mönstret är kört med "Tracing" med en V-fräs, samma skärdjup på hela mönstret.
"Dropprännan" runt kanten är fräst med en fullradiefräs.
foto.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Snyggt! Den subtila granskogssiluetten är läcker.
Ja det är slikt som skall till. Får kolla med Kalle!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC Från Ax till Limpa

Inlägg av Glattnos »

Precis som Cano skriver så har Fusion 360 en bearbetnings-strategi som heter Engraving vilket skapar en 3D bana utifrån 2D-sketcher, sen kan man även begränsa djupet så att bara konturerna av bokstäverna blir frästa eller så använder man Tracing.
Fusion 360 är dessutom gratis(för hobbyister och start-ups) men jämförbart med CAD/CAM system för 150-200 000:-
Skriv svar