Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jast
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 december 2017, 17:05:40

Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av jast »

Är ny på forumet. Jag skulle behöva lite hjälp med att konvertera två Emco maskiner så att jag kan köra dom på Mach3.
Jag köpte på mig lite styrda grejer, En Denford triac utbildningsmaski bänkmodell som var nerplockad och en påbörjad renovering.
I samma veva fick jag ett erbjudande att köpa två Emco skolmaskiner en PC-mill 50 och en PC-turn 50 till et mycket bra pris. Men nu skulle jag behöva lite hjälp med hur jag på smidagaste sättet fixar till dom så man kan använda laptop. Finns det nytt styrkort som man kan byta ut rakt av ? Eller kräver det lite mer, skulle vara mycket tacksam för tips.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av tecno »

Laptop = extern pulsgenerator är det som gäller då. Gå in på Machsupport och kolla där vilka det finns plugins till.
jast
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 december 2017, 17:05:40

Re: Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av jast »

Tack tecno. Men jag hänger inte med riktigt. Vad jag var ute efter var kan jag bara byta styrkortet i maskinen jobbar idag både med RS 485 och RS 232.
Jag skulle helt enkelt vilja kunna köra alla tre maskinerna med Mach3 eller liknande, och då helst via usb eller nätverkskabel. Är en gammal grånad man som
inte hänger med så bra, som ni ynglingar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av tecno »

då helst via usb eller nätverkskabel
Mitt förra inlägg är just detta, läs på om externa pulsgeneratorer. Sen så behöver du högst troligt bygga om dina maskiner vad gäller styrkort.
Finns en hel del om detta att läsa på ute på nätet vad gäller ombyggnation av dessa Emco maskinerna. Google is your friend!
jast
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 december 2017, 17:05:40

Re: Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av jast »

Tack tecno får skanna av nätet. Om det är någon som har tips om vika sidor som är bra så hör gärna av er. :roll:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av tecno »

Var har du sökt än så länge?
jast
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 december 2017, 17:05:40

Re: Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av jast »

Har inte sökt så länge men jag har nu börjat att plocka hem dom till min verkstad hemma. Var nyfiken på om det var några på forumet som gjort samma saksom jag kunde få kontakt med.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertering av Emco PC mill 50 och Emco PC turn 50

Inlägg av tecno »

Jag byggde om en PC50 för ca 12 år sedan, men det är ett minne blott så hos mig får du tyvärr inte så mycket ifrån iom att jag inte har anteckningarna kvar.

Känner till en i Belgien som bygger om dessa till skolor, dvs befintliga maskiner byggs om till Mach3 men jag tror inte han delar med sig då detta är hans levebröd sen nåt år tillbaka.

Finns Emco grupp på Yahoo men se upp där då denna har blivit besudlad med porr och annat skit, får dagliga mail och det är inget Emco relaterat vill jag lova.

http://www.cnczone.com/forums/emco-cnc-machines/ här finns en hel del att läsa.

Lycka till
Skriv svar