Fräsverktyg träbearbetning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av Cano »

Jag är i princip helt ny på det här med fräsning i trä material och skulle behöva lite hjälp/tips/råd/länkar till passande verktyg.
Jag är främst ute efter billiga verktyg av typen: pinnfräsar, fullradiefräsar och V-fräsar.

Hur är det, är det HM som gäller eller finns det lämpliga i HSS?

Vad använder ni och vad har ni för erfarenheter?

Fick för mig att det fanns en tråd med samma frågeställning, men hittar den inte.
Roger_Soderblom
Inlägg: 164
Blev medlem: 23 juni 2008, 10:24:30
Ort: Bro

Re: Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av Roger_Soderblom »

Jag använde en billig 3-skärs aluminiumfräs ifrån aliexpress i min cnc-fräs när jag behövde fräsa ut ur en stolpe till mitt trappräcke.
Fungerade bra, men jag tog det jag hade att tillgå, skulle gissa på att vanliga träfräsar kanske skulle vara bättre.
WP_20171125_15_57_03_Pro.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av Cano »

Ok.

Det jag funderar lite över är nog om det finns andra verktyg för trä som håller bättre kvalité och livslängd men ändå till ett hyggligt pris (typ proffs grejer).
När jag söker lite får jag mest träffar på verktyg som de på bilden nedan.
Capture.JPG
Men det kanske är sådana här verktyg som används?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av danielr112 »

Jag använder sådanna verktyg. Gäller ju att tänka efter i vilket material man använder dem i. Vissa sliter mer än andra. oavsett så måste man ju slipa dem då och då.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av Glattnos »

Alla fräsar på den bilden är väll hårdmetall, HSS-fräsar för trä tror jag inte är så vanligt.
Jag kör med Julas billiga fasfräsar(för trä) för att fasa plåtar av stål och aluminium, det sliter en del men inte till närmelsevis så mycket som jag trodde att det skulle göra så det är nog rätt bra hårdmetall i dom också.

Sen tror jag att det är med trä som med metall att man kan slita ut en fräs på nolltid om man har fel skärhastighet och matning(särskilt svår vid manuell fräsning med tex överhandsfräs) för aktuellt träslag. Möjligen är spannet för trä större än för metall men att ha en vettig "chipload" tror jag kan förlänga livslängden med 5-10 gånger jämfört med att ha helt fel "chipload".
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av Cano »

Tack för svaren!
Då vet jag vilka verktyg som gäller. :tumupp:
Hur skärper man de här verktygen på ett smidigt sätt? Diamantbryne, diamantskiva till dremel?
Jag har en enkel bänkslip men varken diamant eller bornitrit skiva.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Håller med övriga. Har kört med billiga fräsar från Harald Nyborg.

Något man kan fundera över är hur mycket man fräser och väga det mot kostnaderna för verktygen. En låda likt den ovan kostar väl en dryg hundring, vilket ETT verktyg av högsta kvalitet kan kosta. Ett proffsverktyg ska man ju sedan helst slipa men de billiga verktygen kan du kasta och köpa nya.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Fräsverktyg träbearbetning

Inlägg av Hesabon »

Cano skrev:Hur skärper man de här verktygen på ett smidigt sätt? Diamantbryne, diamantskiva till dremel?
Exempelvis Dia-Sharp credit card sharpener. På Youtube finns videor på hur man gör.
Skriv svar