Dremmel, Proxxon eller annat multiverktyg.

jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Dremmel, Proxxon eller annat multiverktyg.

Inlägg av jonas18z »

Skulle vilja skaffa mig pelarborr, någon enkel fräsning osv för små saker i trä och metall.

Så hade tänkt mig en dremmel pga av platsbrist (bor i lägenhet) och jag inte har några krav på stora saker.

Började läsa om dremmel och flera verkar tycka deras borrstativ är rent skräp o plats och svajjit och flera har rekomenderat proxxon då de har samma saker ungefär men bättre.


Någon som har erfaranheter av helst båda?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dremmel, Proxxon eller annat multiverktyg.

Inlägg av Gizmo »

Varför vill du ha just en sån liten maskin?
Jag har dremel, men kör stativ till vanlig fullstorborrmaskin för mindre borr/fräsjobb.
Jag köpte stativet begagnat på tradera för några hundralappar, litet till ytan men rejält! De stativ som de har på jula/clasohlson är lite för svajjiga tyckte jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dremmel, Proxxon eller annat multiverktyg.

Inlägg av Glenn »

Jag har en proxxon, själva maskinen är riktigt bra och det känns som den håller högre kvalitet än motsvarande Dremel.

Jag har dock även ett stativ (proxxon original, jag köpte ett kit med maskin+stativ+böjlig axel) och det lämnar en del övrigt att önska, det FUNKAR ju, men det är inte ett under av precision.

(Den böjliga axeln andas kvalitet för övrigt.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dremmel, Proxxon eller annat multiverktyg.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en Dremel 3000 och sedemera ett Dremelstativ, vilket jag inte använt speciellt mycket eftersom de verktyg jag skulle köra inte passar i Dremeln. Eller för att vara korrekt, det följde ju bara med en kona till maskinen och jag vill ha andra mått på verktygen.
Men spontant känner jag att stativet är stabilt, betydligt stabilare än det Biltemastativ jag har till min elektriska borrmaskin.
jonas18z
Inlägg: 139
Blev medlem: 28 maj 2003, 01:35:19

Re: Dremmel, Proxxon eller annat multiverktyg.

Inlägg av jonas18z »

Jag kanske är inne på helt fel sak men vad för maskin är användbart.

Jag vill göra små träarbeten och metall, kunna borra, fräsa, göra hål osv.

Har inte så mycket plats då jag bor i lägenhet och gör inga större saker.
eksund
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 januari 2013, 09:26:51
Ort: Norrköping

Re: Dremmel, Proxxon eller annat multiverktyg.

Inlägg av eksund »

Om du ska fräsa och borra tycker jag du ska titta på en minifräs, t.ex. en sån här.

Bild

https://www.globaltools.se/maskiner/fra ... gLtK_D_BwE

Betydligt stabilare än att plocka ihop delar till en fungerande Dremel eller Proxxon. Du får en riktig chuck, koordinatbord
och kan göra betydligt mer.
Skriv svar