Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

Goddag alla el nördar :D

Bild
Ovansida av kretskort
Bild
undersida av kretskort

Som ni kan se på den översta bilden så är det några motstånd som är kassa :evil: Naturligtvis är hjälpen från firman som sålt svetsen till mig inte speciellt intresserade av att hjälpa till.. så nu tänker jag göra ett försök o laga skiten själv!

Läser jag rätt är det orange-orange-svart-guld vilket ger 33ohm +-5% eller hur? men hur många watt skall man ha? och vad är det för typ av motstånd?

Löda klarar jag som tur är av utan hjälp :D men jag har faktiskt aldrig bytt komponenter så där på känn innan som jag är på väg o göra nu!
Behöver ni veta nåt annat, så får ni fråga... jag är såpass ny på på sånt här att att jag inte riktigt vet vad ni kan behöva veta för att ge ett korrekt svar!!

maskinen är en ac/dc svets på enfas..
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av rvl »

För att upprepa vad nån annan nyligen sa i en annan tråd. Att byta bara motstånden är bortkastad tid. Det är bäst att hitta roten till det onda först och åtgärda.
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

ett jättebra tips, om det hade hjälpt mig.. det klart att jag kan kasta den åt helvete o köpa mig en kemppi eller nåt annat svindyrt istället (vilket dock garanterar att det finns firmor som vill och kan reparera den)

i detta fallet vill jag byta motstånd och använda den lite.. jag kan inte se att det är nåt annat i plåtlådan som är trasigt, så varför inte anta att kineserna använt motstånd med undermålig kvalitet istället?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av tecno »

i detta fallet vill jag byta motstånd
Men så gör det då och hoppas att det hjälper, beträffande vilken effekt de ska tåla så kolla på måtten det bör ge dig en vink.
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

faktum är att det gav mig betydligt mer hjälp än svaret ovanför.. om storleken på motståndet mosvarar vilken effekt det skall tåla, är det några bekymmer att överdimensionera? exempel om det ska sitta ett på 5watt, några problem att montera 50watt istället??
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av tecno »

Nej, inte mer än att det svider i pluskan och kan bli svårt att montera.
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

och det var nåt i stil med det som jag ville ha :D

motstånd är skitbilliga om man ska ha så få som jag behöver.. det klart att helmantlade guleloxerade kostar skjortan, men i sin helhet (om dom håller) så är 200kr styck fortfarande billigt med tanke på vad en ny svets kostar!!

och varför dom gått sönder?? överbelastning av nåt slag (doppat elektroden för mycket i smältan) säkringen (10amp, svetsen vill ha 16amp) eller om den var trasig vid leverans? jag har ingen aning.. det är inte lätt o felsöka VARFÖR och/eller HUR nånting gick sönder om man inte vet när det gick sönder..
så att byta motstånden i sitt första skede måste tyvärr vara första delen i felsökningen... iallafall för mig som inte kan felsöka sådan här avancerad elektronik..
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av rvl »

Ursäkta att jag är litet fåordig och rakt på sak.
Ja om du har mätt upp att effekthalvledarna är hela, eller annars bara hoppas på att det är endast motstånden som är problemet, men skaffa i såfall färdigt motstånd till mera än ett byte...
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

ja jag vet inte ens vad effekthalvledare är för nåt :D

har inte ens mätt någonting, endast en okulär besiktiktning..

helt ärligt så borde maskinen va billig av en anledning! och då inte endast beroende på vilket land det är monterat i!! det borde rimligtvis vara en aning insnålat på materialet?
och i detta fallet hoppas jag det är motstånden.

nej jag är inte elkunnig på detta stadiet :? jag kan koppla in ett insprut i en bil dvs koppla plus och minus, samt felsöka likvärdiga kopplingar samt att jag hjälpligt kan byta defekta komponeneter!
men jag är järnsvarvare till yrket och bilar som hobby (därav behovet av svets) och saknar all form av kompetens att felsöka elektronik på djupet..
men som ni ser på bilderna så försvann den inbyggda röken, och tillomed det kan en idiot som jag se att det är nåt fel med :vissla:

att det skulle finnas nåt mer fel på en 6månader gammal svets vore för djävligt, kines eller inte..

helt ärligt så ligger det en rma hos återförsäljaren och dom har lovat o skicka ett nytt kretskort, men efter 3månader har inget hänt. och jag börjar bli något förbannad!! anledningen till att jag valde just dom, var för att dom utlovade garanti o allt annat.. så nu tänker jag försöka göra nåt åt saken själv..!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av breflabb »

Du kan nog glömma att få fart på det kretskortet. Det är säkert kortis i dom där
komponenterna som sitter på plåten. Det ser ut som att det har gått kraftig ström
genom motstånden och då ryker dom för att inte skall bli en eldsvåda istället.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av TomasL »

Om den bara är 6 månader gammal, lämna tillbaka och kräv pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av Icecap »

Motstånden kan i detta fall fungera som ganska förlåtande säkringar. Sättet de är brända på indikerar katastrof-fel vilket betyder att de indikerar att något annat på kretskortet är total-kortis.

Det går såklart att laga men motstånden är den minsta delen av problemen med det kretskort.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av prototypen »

Om man tittar på layouten så verkar det vara en switchad omvandlare med dessa motstånd på utgången.
Teorier:
1. Ett motstånd har gått sönder och då blir det överlast på övriga som poppar allt eftersom, vad som motsäger är att alla är lika brända.

2. Det är troligen dioder som sitter på kylarna, något haveri där ger AC ut och en kondensator på ett annat kort "håller emot" och motstånden bränns.

3. Som övriga tror, felet ligger i något som kommer efter detta kortet, vad är anslutet till skruvarna vid de brända motstånden?

Protte
david_b
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 december 2017, 20:23:31

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av david_b »

okej, efter en sen kväll med whiskey så behövs det rätt ordentliga mängder kaffe innan skallen kommer igång igen :roll:

min gissning från höften är att man doppat elektroden för länge och kineselektroniken saknar dom vesäntliga skydd för att stänga av elektroniken vid en sån här mega kortis.. (doppa elektroden är en form av kortis=brända komponenter)

skulle det råka bli en större kortis inuti maskinen som bränner övriga komponenter, så borde det nästan synas på dom?

jag skall återkomma med svar/bild på vad kortet ansluter till närmast dom brända motstånden..
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med motstånd, reperation av kretskort

Inlägg av prototypen »

En riktig dyngkortis i en halvledare utvecklar ingen värme som bränner/spränger komponenten.

Håll dig undan Wiskey så har du snart råd med en Kempi.

Protte
Skriv svar