Säkring 10mA, återställningsbar.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Tessmus »

Hej,

Jag undrar om det finns små säkringar som bryter vid ca 10 mA och som fungerar för lägre voltal, både AC och DC (max 9V). Har googlat mig tokig, det enda jag hittade var dessa (http://www.littelfuse.com/products/fuse ... 79_01.aspx), för USA:S rymdprogram, känns lite overkill.

Helst skall de vara återställningsbara, snabba och gå att beställa från sverige för rimlig kostnad.

Några tips på vart jag skall leta eller vad jag ska leta efter?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Icecap »

10mA är en MYCKET låg ström att bryta med säkring. Jag får tanken att det är ett feltänkt design till att börja med så jag tycker att du ska berätta i vilket sammanhang du behöver bryta den ström.

Det går kanske att lösa på många andra sätt.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Bjaellerud »

Har aldrig sett automatsäkringar för så låg ström.
Spänningen har aldrig betydelse för en säkrings funktion. Dock vid högspänning och när det gäller elsäkerhet krävs exvis inslationsavstånd och överslagsreserv.

Det förekommer små smältsäkrningar som liknar transistorer, med möjligen så låg ström, man luras att tro att de är transistorer. Toleransen är dock mycket stor på smältsäkrningar, kanske -20 till+50 %. de är även tröga, dbs tar lång tid på sig innan de bryter strömmen.

Att bygga någon form av överströmsskydd med elektronik är en möjlig väg att gå. Kanske en 7812 kopplad som strömgenerator.

Kommersiellt bygger man knappast in sådan säkerhet utan låte prylen förstöras vid ett fel som ger överström. Kunden behöver då bara köpa en ny sak.

Roy
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Tessmus »

Bygger en tACS (Transcranial Alternating Current Simulator), så vill för säkerhets skulle ha något som säkrar att strömmen ut inte blir för hög om något skulle gå fel.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Tessmus »

Hittade nått här:

https://se.rs-online.com/web/p/products ... lsrc=aw.ds

Vad tror ni om den?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av RDX* »

Någon PTC/polyswith skulle kanske fungera. Men det blir knapast någon ideal säkring.

https://www.digikey.com/products/en/cir ... ageSize=25
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Bjaellerud »

Skall du köra växelström genom skallen?
(översatt till svenska om jag tolkar det rätt?)

Så då behöver du en säkring som löser ut vid växelström över en viss ström.

Lämpligast är väl kanske att se till att kortslutningsströmmen aldrig kan bli farligt hög, motstånd är bra komponenter för detta.

Roy
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Icecap »

En smältsäkring brukar klara många gångar märkströmmen i kort tid innan den löser ut! Så att i ett sådan projekt ha en smältsäkring som "säkerhet" är direkt fel!

Det enda sätt du kan göra det på - som jag ser det - är att begränsa strömmen till drivsteget.

Självklart är det möjligt att avkänna strömmen induktivt med t.ex. en hall-sensor men det kräver en del kunnande. Sedan ska strömmen stängas av - vilket inte kan ske på ett medicinsk säkert sätt då det inte tvångsbrytar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av limpan4all »

En säkring är fullständigt oduglig för detta ändamål.
Vid straxt under angiven ström så är utlösningsvilkoret oändlig tid, vid 10ggr strömmen runt 30 sekunder, vid 100ggr strömmen fortfarande i storleksordningen 100ms.
Så en säkring gör inte jobbet alls och vore farlig att använda för att lösa ditt problem, en säkring skyddar mot BRAND inte mot skador...
Så konstruera in MINST dubbel säkerhet och dessa skall vara av varandra oberoende. T.ex strömmätande motstånd en komparator och en crowbar, någon annan metod att mäta motstånd som reglerar, eller något som maximerar spänningen (som i sin tor ger strömmen givet optimala omständigheter). Eller gör en strömåterkopplad OP-amplösning där strömen övervakas så att den shuntas om den blir för hög.

Men skicka ström genom skallen (hjärnan) det skulle jag aldrig labba själv med, och då har jag inte gjort annat än konstruerat elektronik på heltid i mer än 30 år...
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Tessmus »

En säkring verkar inte vara vägen att gå då.

Bör tillägga att signalen genereras av en funktionsgenerator som drivs på ett 9V batteri, med tanke på impedansen i skallen tvivlar jag på att strömmen ens kan bli farligt hög, men vill ändå vara på säkra sidan. Annars några tips på vart jag kan köpa komponenter, så som strömmätande motstånd, komparator etc?
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Castor »

Du behöver nog skaffa lite grundkunskaper innan du ger dig på något som ska skicka ström genom kroppen, oavsett om det är genom hjärnan eller mer okänsliga delar. Läs vad "limpan4all" skriver, gärna ett par gånger och fundera på om du har de kunskaper som behövs när du inte vet varifrån du skall köpa komponenter. Börja med något enkelt, bygg tex ihop en byggsats.
Då får du lite kunskaper som du sedan kan bygga vidare på om du vill fortsätta med elektronik. Bra att du frågar när du kände att du inte riktigt visste, här finns som du märker om du läser i forumet mycket kunskaper och en vilja att hjälpa.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av jesse »

Om du undviker induktanser i kretsen (vilket kan vara mycket farligt!) så finns ju ohms lag:

U = R * I.

En serieresistans på 900Ω ger ju max 10mA.

Problemet med denna är antagligen att du har ett spänningsfall i "huvudet" som beror mycket på hur elektroderna anslutits mm... och då kommer du aldrig att komma upp i 10mA med 9 volt och 900 ohm. Har du någon uppfattning om vilken spänning som krävs för att uppnå önskad ström genom elektroderna?

Så du skulle behöva en strömgenerator.... Problemet är väl att det kan bli fel i feedbacken och då kör du 9 volt rakt ut....
Du behöver ett extra system som stänger av eller begränsar strömmen om något går fel med den första kretsen.

Du kan t.ex. ha en strömgenerator, men på utgången har du ett seriemotstånd som är tillräckligt lågt för att få tillräckligt stark ström ut i sämsta läget. Över det motståndet mäter du spänningen - och om denna överstiger en viss nivå bryts kretsen med hjälp av t.ex. en mosfet.

Sen får du väl göra en massa tester innan du kör skarpt läge....
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av jesse »

Bild
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av Tessmus »

Tack för mycket informativa svar, info etc!

När jag räknar på det (bara ohms lag), så kommer jag fram till att farlig ström inte borde vara möjlig att uppnå, men att jag bör kunna få ut tillräckligt med 9V. Men eftersom jag är nybörjare på detta så antar jag att det finns mängderna saker jag inte känner till.

Så här har jag räknat:

Skallens resistans ligger mellan 2 kOhm, och 10 Kohm, med obetydlig variation mellan 10-1000 Hz. Detta är de extremvärden som jag hittat i litteraturen ... Om skallbenet har 2 kOhm och jag använder 9V batteri, så borde jag alltså kunna få ut max 4.5 mA, eller hur? (9/2000), om skallen har 10k ohm så blir motsvarande siffra 0.9 mA. Allt detta förutsätter optimal hudkontakt etc..

För tACS används kliniskt 0.1 - 2 mA, strömmen blir smärtsam vid 10 mA, och farlig vid 20 mA.

Enligt detta borde jag alltså inte kunna få ut några farliga strömmar från ett 9V batteri, men jag borde kunna få ut tillräckligt.
Eller? Är det något som jag missar/inte känner till? Induktiva och kapacitiv effekter?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkring 10mA, återställningsbar.

Inlägg av mrfrenzy »

Ber om ursäkt ifall detta är tråkigt att höra för jag brukar inte komma med pekpinnar men idag är ett undantag.

En hemmalärd bilmekaniker börjar oftast meka med cyklar, sedan mopeder och slutligen bilar.

Vissa går en utbildning och börjar meka med flygplan men ingen gör ju detta utan utbildning eftersom det finns tusentals misstag som man kan göra som leder till döden.

---

Har du funderat på om det är lämpligt att börja med medicinteknik som förstaprojekt? Det finns många sätt att göra fel som leder till att patienten dör.

För att ta fram en dylik produkt och klara alla certifieringar behövs ett team med flera utvecklare med olika kunskapsområden och hundratusentals kronor för tester och certifieringar.

Tycker du att det verkar som något du vill syssla med skulle jag börja experimentera med motorer, lampor, arduino etc hemma. Om det går bra sök sedan en lämplig högskoleutbildning. Om du är duktig kan du mycket sannolikt få jobb på ett företag som utvecklar medicinsk utrustning
Skriv svar