Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Innan spindelfästet svetsades ihop fräste jag spår i sidorna, detta för att få styrning till luftcylindern som ska trycka loss verktygshållarna. Detta visade sig fungera mycket bra och varför jag har valt den konstruktionen är för att jag inte vill ha trycket på spindel-lagren, mest för att vara på säkra sidan. Det ger även möjlighet att enkelt justera stängerna som löper i spåren för att passa andra spindlar(naturligtvis hade jag Tormachs spindel i tankarna).
Själva luftcylindern för att trycka loss verktygshållarna är en dubbel 80mm cylinder(som köptes via http://www.jbcnc.se).
I cylindern monterades en skruv som svarvats spetsig och dragstången/(gängstången) har en försänkning där spetsen "landar", det återstår att se hur länge detta funkar.

Allt detta har förstås adderat vikt till min Z vilket gjorde att den sjönk när maskinen var avstängd. Detta funderade jag på när jag ritade maskinen och såg då till att det fanns ett utrymme mellan aluminium-plattorna(jag kan inte bygga mycket på bredden för det är ganska tajt redan i ändlägena på X) för att kunna montera en fjäder/gasdämpare eller liknande. Jag gjorde en sväng till Biltema och köpte en gasfjäder för baklucka, tror den var på ca 650N. Ena fästet behövde göras ganska högt men det beror på att slaglängden på gasfjädern är 260 mm så den är ganska lång, det stal ingenting från min Z-rörelse på 255mm. Detta gör nu att Z står stilla och även är lättare att trycka uppåt än neråt när maskinen är strömlös. Jag borde i alla fall klara mina verktyg när strömmen bryts.

Min spindelmotor monterades och har justering både i höjdled(för att linjera remskivorna) och i sidled(för att spänna remmen). Ventiler, remskydd, kablar, slangar mm fick plats ganska bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av X-IL »

Häftigt med egen spindel, har du hunnit köra den ännu?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag har kört en del med den. Den funkar väldigt bra faktiskt, jag tycker att den blir lite varm när jag kör länge på fullt varvtal men jag har mätt och det verkar hålla sig runt 50-60 grader vilket inte egentligen bör vara ett problem så tiden får utvisa hur länge det håller :)

Det är en grym skillnad mot tidigare i stabilitet. Förr kunde jag köra med max 6mm pinnfräs i alu för att undvika vibrationer och nu har jag kört med 12mm pinnfräs utan problem. Jag har inte provat hur hårt jag kan pressa den ännu eftersom jag inte riktigt behövt.

Luftcylindern styr jag med en knapp på kontrollpanelen och det är grymt skönt att ha verktygen inmätta och klara i hållare istället för att skruva loss en spännhylsa och mäta om verktygen varje gång man byter :) Så hittills var detta en mycket bra uppgradering.

Jag har även börjat tillverka ett verktygsmagasin för 8 st verktyg så att jag på sikt kan få maskinen att växla verktyg själv, jag har dock lagt det projektet på hyllan ett tag så det blir senare :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av tecno »

50-60°C ska inte vara nåt problem.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

wheelielover skrev:Vilken pp i f360 kör du med?

//Micke.
Nu kör jag med Fanuc postprocessor som jag ändrat lite i för att få till verktygs-byten som jag vill ha dom. DDCSV-controllern verkar ta Fanuc-koden förutom att G18 och G19(som original postprocessor genererar) inte stöds, eller dom stöds men den rör sig inte rätt på all kod, men det går ganska enkelt att begränsa postprocessorn till att bara köra G17. Sen har jag tagit bort alla G28 för det funkade inte så bra för mig, controllern utför det men min maskin-nolla ligger utanför mina mjukvaru-limits. Det går kanske att ändra men det snabba sättet att fixa det var att ta bort G28-orna från postprocessorn.
wheelielover
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:33:40

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av wheelielover »

Nice funkar den bättre?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Ja, efter modifieringarna så funkar den bra. Den stödjer verktygs-offset på ett bra vis, det var därför jag bytte PP när jag byggde spindel med verkygshållare och luftdriven dragstång. Nu skriver jag bara in längden för varje verktyg i DDCSV controllern, så kompenserar den det själv när man byter verktyg. Så länge verktygslistan i både Fusion och maskinen hålls uppdaterad :)
wheelielover
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:33:40

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av wheelielover »

Kan man få snoka till sig en kopia av din pp?
Lite nyfiken på just verktygs växling/mätning.

/Micke.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Här kan man ladda ner den: http://a360.co/2DL0VBh
Observera att jag inte kan garantera nått, jag tar inget ansvar om era maskiner kraschar :)

Jag kommer inte ihåg exakt hur jag ändrade och det kan mycket väl vara fel, men det funkar för mig :)
Den gör ingen mätning av verktygen utan förutsätter att verktygen redan är inmätta i maskinen(rätt längd på rätt verktygsnummer i controllerns verktygslista).
Det funkar så att när man startar programmet så går Z till en specificerad höjd(maskin-koordinat "hårdkodat" i PP på rad 1083) där den stannar(M0) och visar på skärmen verktygs-nummer och "tool.comment" som man skrivit in för respektive verktyg i verktygslistan i Fusion, t.ex. T8 (12mm Endmill). Man sätter i det verktyget och trycker start, då fortsätter programmet och läser in verktygslängden vid nästa Z-rörelse. När fräsningen är klar med det verktyget så går den upp i Z igen, pausar samt visar vilket verktyg den vill ha och så fortsätter det så tills programmet är slut.

Om jag har ett nytt verktyg som jag inte använt så mäter jag in det och ger det en plats i listan. Jag kör alltså numera aldrig med verktyg som inte har en inmätning, det sparar faktiskt tid även om det kanske inte verkar så till en början. T.ex Borrar som det kan användas massa olika hela tiden brukar jag ha på specifika platser som jag ändrar i listan för varje program, detta för att spara på antal platser i verktygslistan(som är 15st på DDCSV-controllern), då mäter jag oftast borr-längden med skjutmått eftersom det för det mesta räcker att vara på rätt millimeter när det gäller längden på borrarna. Men vill man köra verktyg utan att mäta in dom så är det ju bara att ge dom en plats där man låter längden vara 0 och nollar arbets-Z med verktyget som vanligt.

Detta lät nog konstigt och krångligt, men för mig funkar det väldigt smidigt i alla fall :mrgreen:

Edit: Jag har ingen ATC ännu utan byter verktyg manuellt, när det blir ATC så blir det förmodligen lite mer pillande i postprocessorn
wheelielover
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:33:40

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av wheelielover »

Tack ska kolla lite då.
Jag kör med samma typ av verktygshållare som du och växlar också manuellt.
Köpte mina er25 och er20 hållare på eBay och är väldigt nöjd med dom.
Dom vanliga hållarna gör jag själv,lite lagom terapi när man har tråkigt:-)

/Micke.
Skriv svar