Oskars nördhus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Borre.
Precis så tänker jag. Även om ledningen mellan brunnen kanske inte är hela lösningen så ökar det enligt mig markant chansen att vi får ett fungerande avlopp. Jag gör det hellre nu än chansa att det fungerar vintern igenom. Det är ungefär 20, 30m grävning bara.

Som sagt, de jag försöker övertyga är inte lika säkra på att det är värt att göra det just nu, utan att det kan vänta till sommaren.

Sodjan:
Jo precis, det kan mycket väl ställa till det med filtreringen också.

Jag skall konsultera firman som varit här och hjälpt oss tidigare med rörmokeri på måndag. Kanske får jag hjälp av dem att plädera för min sak :)

Gjutningen nere i pärkällaren är redan så pass stadig att jag tror vi törs använda avloppet lite "hårdare" imorgon och se vad som händer.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Om du har möjlighet att köra grävare utan att betala priser för maskinhyra och eventuell maskinisthyra så känns det väl nära på självklart att åtgärda den där felaktiga lutningen.

Jag har iofs inte koll på hur mycket jobb det där är egentligen, men om du bara har tiden så är det väl bara att gå loss på det.

Men frågan är ju hur mycket avlopp som läckt ut i grunden på nördhuset genom åren? Det verkar ju som att det antagligen läckt sakta men säkert under lång tid, fast ingen riktigt märkt/förstått vad som hänt eftersom det läckt sakta och bara när mycket vatten använts i det andra huset.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Helt riktigt, det är bara tid det är frågan om. Inte mycket att fundera på tycker jag. Jag tror vi skall sikta på att göra det nästa helg.

Det har säkert läkt lite vatten där nere då och då. Precis intill den gamla rensluckan låg några plankbitar, och de var genomruttna. Så blir det inte om inte fukt tillförs, vi har nämligen kompakt lerjord här som transporterar väldigt lite eller ingen fukt. Jag har grävt ut sågspån som legat under hallgolvet på storhuset sedan 1956 och den var snustorr och inte tillstymmelse till rutten. Vatten och avlopp drogs in då och när det gjordes revs trossbotten bort i hall och kök, avloppsrören lades direkt på marken och sedan fylldes sågspån från marken och upp under golvet. Denna spån var som sagt inte påverkad av fukt alls.

Inget är ju skadat av detta läckage som varit nere i pärkällarn, det har sugit upp av marken. De läckage jag upptäckt har jag hinkat upp.

Passar på att ursäkta mig för allt "skitsnack" det blev i tråden. Det var inte meningen att flera sidor skulle gå åt till avloppsproblem! :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av hcb »

Oskar>Passar på att ursäkta mig för allt "skitsnack"

Dumheter. Här skall inte ursäktas för något som helst. Det är ju för alla de här detaljerna som vi följer dina (och andras) trådar.

Din industri-PC kommer jag f.ö. ihåg vid spridda tillfällen. Oftast när jag slår tårna i den. Jag skall se till att skicka före jul.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Oskar »

Tack hcb, blir ju lite orolig att ni ska ledsna på mitt avloppsraljerande :)
Återigen tack för att du hjälpte mig med den affären, jag väntar fortsatt mycket tålmodigt och lider ingen brist på annat att göra som du kanske ser i tråden. Låter mera synd om dina stackars tår!

Hade återigen ett mycket frustrerande samtal med min sambos farbror, som äger grävmaskinen ihop med svärfar. Den finurliga farbrorn är extremt benägen att lägga sig i och komma med superbra idéer på hur allt skall lösas. En mycket irriterande man. När han hörde att vi skulle överta "nördhuset" var hans förslag att slå ut alla väggar invändigt och göra om det till garage, det var det enda huset skulle duga till eftersom det var genommögligt för "det luktade ju inte bra". Detta förklarade han för mig minst 20 gånger. Jag har varit under huset och kikat och det finns inte tillstymmelse till mögel någonstans. Att det luktat unket i huset kan mycket väl bero på läckagen från avloppet. Sambons farbror är inne på att det kommer aldrig att fungera att dra om ledningen mellan brunnen eftersom man då måste flytta ner inloppet i gamla brunnen. Han tror att "skjutsen" som vattnet får där i mellan är det avgörande, men nivån i trekammarbrunnen på grund av uppförsbacken närmast utloppet är det stora problemet jag ser. Att "knäcka" till ledningen mellan brunnen kommer att sänka nivån i trekammarbrunnen och det är något som helt klart skulle förbättra avloppet. Det kan enligt mig vara nästan hur litet fall mellan brunnen som helst, eftersom det bara skall rinna ut vätska.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av anders_bzn »

Ibland är inte den tekniska delen av problemlösandet som är svårast...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Oskars nördhus

Inlägg av tompa74 »

Kul projekt! :tumupp:
Roligt att läsa och följa även om man inte kommenterar så mycket.

Ja du, släkten, ibland en välsignelse och ibland..ja... :mrgreen:

Jag är övertygad om att det löser sig, stå på dig, annars står någon annan på dig. :)


/ Tompa
Geting
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 maj 2014, 20:55:53

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Geting »

äntligen kan jag bidra med något efter många års läsande :D

precis som du säger måste knäcken bort, gubben kan du tysta enkelt om du har möjlighet att låna/hyra/stäla en laser och helt enkelt mäta skillnaden mellan utlopp och inlopp, är det 20 meter betongrör bör du ha god marginal att få ihop det ändå.

hade det varit för eget bruk hade jag inte oroat mig för att lägga ledningen i våg, vore det mot kund med garantier och grejjer hade jag inte gjort det.

känns det lite oroligt kan du ju sätta nått extra spolrör på ledningnen för säkerhets skull

Och vänta för guds skull inte, avlopp vill man inte försöka lösa akut, och framför allt inte om man kan undvika tjäle och jobba i en blöt grop när det är svinkallt
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Castor »

Något som är bra med sådana här lite "udda" problem är att kunskapsbanken för oss som inte vet så mycket fylls på. När man sedan själv får något liknande problem har man fått veta en massa som man inte hade en aning om tidigare och man kanske hellre "gör om, gör rätt" än försöker med någon tillfällig lösning som riskerar att ställa till det ordentligt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MadModder »

Jag förstår inte hur man ens kan fundera på att det inte skulle vara värt att gräva nu, och vänta till sommaren istället. Tänk om det blir akut om två månader när det definitivt är fruset i marken? :shock:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra och hög Livskvalitet är baserat på frånvaron av ORO!
Så Akuta (om skitsaker) skall åtgärdas så omgående som möjligt.
Kör på, det är ingen annan som kommer att rädda dig under vintern.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oskars nördhus

Inlägg av MiaM »

Sidospår:

Hur svårt är det att gräva med grävare precis invid t.ex. en brunn eller liknande? Jag tänker i detta fall på om det vore bäst att sänka höjden på inloppet till sista brunnen, men är allmänt nyfiken gällande t.ex. att gräva invid husväggar och liknande.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Oskars nördhus

Inlägg av AndLi »

Med mindre grävare är det i alla fall inga problem, även för en ovan 15 åring som ville prova lite :D
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Oskars nördhus

Inlägg av Zhorts »

Jag har samma upplevelse som AndLi - som glad 15-åring gick det utmärkt när vi dränerade ett hus. Har man dessutom fristående armsvängning (så man kan ge armen en offset från hyttens riktning) så kan man gräva längs med en fast vägg relativt lätt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Oskars nördhus

Inlägg av X-IL »

Hur gick det med skitproblemet? blir det till våren?
Skriv svar