Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Häftigt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Har du en dubbelgangad vridis som därmed bibehåller medkopplingen hos Colpitt-oscillatorn?

Om inte kommer väl medkopplingen och därmed nivån ändras med frekvensen?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Kondensatorn är 2-delad ja. Oscillatorn svänger också med fasta kondensatorer ifall du vill testa den.
Komplett schema nedan, lysdioden D1 (gärna en modern lättdriven sort) behövs inte för funktionen
men ger en indikering på att oscillatorn svänger. Den är snäll att labba med, fungerar för det mesta.
Komponentvärdena är inte så kritiska så du tar vad du har tillgång till, R2 kan behöva tåla lite effekt.
Röret jag provade med var ett EC92 med det är enligt databladet exakt en halv ECC81 och det hade väl du din radio.

Oscillatorn nedan är en KWO = Knoppson Working Oscillator :)
Triode osc.jpg
Med en spole på 3 varv (typ 6mm ID) så svänger den på typ 130-200MHz.
Med 7 varv så blir frekvensområdet lägre tror att det var 87-118MHz med modifierad vridkondensator.

Den tystar FM radion lätt men låt bli att oscillera på 121,5MHz.....nödfrekvens för flyget!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Planen med min rörradio är nu att nyttja mini-gripklo:kablage, istället för att nyttja lödkolven som blir rätt knöligt så kommer jag skapa mini-gripklo:kablage som är väldigt små och i princip utan längd, de kommer innehålla följande värden.
1) 1pF
2) 2,2pF
3) 1k

1pF sitter nämligen som kopplingskondensator mellan de båda Hartley och Mixer, jag kommer nog bygga två av varje så att jag kan snäppa in 1pF//1pF på båda Hartley, sen kommer jag testa 2,2pF//1pF och om ingen förbättring skett då så lägger jag ner det försöket att få upp AF-nivån på det sättet.

Dock ska jag också testa att i tur och ordning minska ner alla gridstoppers (har tre på 1k vardera), eventuellt skapar jag 3st mini-gripklo:kablage för dessa tre gridstoppers.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 november 2017, 20:16:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Kondensatorn är 2-delad ja. Oscillatorn svänger också med fasta kondensatorer ifall du vill testa den.
Komplett schema nedan, lysdioden D1 (gärna en modern lättdriven sort) behövs inte för funktionen
men ger en indikering på att oscillatorn svänger. Den är snäll att labba med, fungerar för det mesta.
Komponentvärdena är inte så kritiska så du tar vad du har tillgång till, R2 kan behöva tåla lite effekt.
Röret jag provade med var ett EC92 med det är enligt databladet exakt en halv ECC81 och det hade väl du din radio.

Oscillatorn nedan är en KWO = Knoppson Working Oscillator :)
Triode osc.jpg
Med en spole på 3 varv (typ 6mm ID) så svänger den på typ 130-200MHz.
Med 7 varv så blir frekvensområdet lägre tror att det var 87-118MHz med modifierad vridkondensator.

Den tystar FM radion lätt men låt bli att oscillera på 121,5MHz.....nödfrekvens för flyget!
Varför lyser det så kraftigt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår fick jag levererat ett knippe kablage modell små gripklor.

Min tanke nu är att bygga om dessa kablage till små riktigt korta stumpar av två gripklor åt gången.

Sen kommer jag istället för långa kablar montera korta snuttar silvertråd med en komponent åt gången mellan gripklorna.

Dessa gripklor kommer då ha rätt kort silvertråd mellan sig vilket är bra när vi snackar 100MHz.

Dessa komponentvärden har jag tänkt mig för mitt experimenterande med att försöka få upp MF-gain:
1) Nollohmsbygel
2) 1k, de motstånd som redan sitter där är på 1k, halvering borde ge resultat (antingen i form av självsvängning eller högre gain).
3) 1pF, detta värde sitter just nu redan in på båda ingångarna hos mixern men ena ingången (V3b) presenterar Cgk=2,5pF medan andra (V3a) i princip presenterar 0pF (exklusive strö).
4) 2,2pF, avses också boosta mixern och därmed MF men det är en något försiktig boostning.
5) 3,3pF, en lite större konding för eventuellt mera boost

Sen är antalet kablar med gripklo slut (futtigt för dessa fem kostade övre 100 spänn på ELFA).

I korthet kan man se vad som eventuellt händer in på mixeringångrna är att hos V3b (LO) dämpas just nu 1pF/(1pF+2,5pF)~-10dB, teoretiskt dämpas dock ingenting vid V3a (FM), sen tappar varje grid-stopper runt 1/5 (ty 2,5pF representerar 4k och jag har 1k som grid-stopper) dvs runt 2dB som med tre kaskadkopplade steg så tappar jag 6dB (dB-konceptets charm :) ).

Brutalt räknat skulle jag kunna lyfta allt med hela 16dB.

Jag siktar inte ens på det men om man får vara lite optimist så borde jag minst kunna trimma till mig ytterligare 6dB, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Jag tror jag kommit på att jag i hela MF-delen faktiskt har använt för små spolar, impedansen vid resonans är ju L/RC som pekar på en högre impedans vid ett högre L samtidigt som mina C just nu är runt hela 50pF där en tiondel av den kapacitansen är tillräckligt för att kunna trimmas ordentligt, tio gånger mindre C och därmed tio gånger högre L gör sedan så att impedansen vid resonans blir 10 gånger större varför förstärkningen helt enkelt blir högre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag jag byggt mina test-byglar.

Följande funktion innehåller varje färg:
1) Gul: 0 Ohm
2) Grön: 1k
3) Röd: 1pF
4) Blå: 2,2pF
5) Svart: 3,3pF

Jag har lämnat lite stumpar så det är relativt lätt att parallella komponenter också, kablarna har jag naturligtvis sparat och det lutar åt att om, och då menar jag verkligen om, jag får ordning på radion så kommer jag löda dit kablarna igen.

Nu kan fintrimningen börja :)

Tror jag börjar med att försöka boosta LO (Mixer-ingång: V3b) genom att parallella befintlig 1pF med 1pF och om MF inte försvinner så parallellar jag sedan med 2,2pF och psss 3,3pF men håller LO fortfarande ja då får jag parallella 3,3pF med 1pF osv.

Andra etappen av trimmandet är som sagt alla grid-stoppers som jag kommer kortsluta en efter en och om det inte genererar självsvängning så byter jag till det jag kortsluter med (noll eller 1k//befintligt).

På dessa sätt ska MF[3] öka 6dB eller mer annars blir jag besviken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär har jag tänkt gå vidare med rörradion.

Det är faktiskt nästan så att det funkar nu, jag skulle bara vilja få lite mer kräm i grejerna, förhoppningsvis kan jag i alla fall få 6dB till genom lite trixande med gridstoppers och ingångskondensatorer mha alla mina gripklo-moduler.

Men vad jag vill göra först är att ta mig till ReservdelsRC och köpa en antennslang där man alltså kan dra en tåt igenom varvid tåten pekar i vädret precis som på en RC-båt med äldre radio (27MHz), denna slang smältlimmar (för jag vill inte slita ut fler borr) jag fast i chassi sen gör jag ett litet hål i sidan och trär in antennen, där får antennen hänga tills dess det är dags att koppla in den.

Och som sagt, vill jag ha upp MF vid MF3 minst 6dB till innan jag byter återkopplingståten i FM-spolen mot att antennen kopplas in där istället OCH att den tåt som gick dit innan drar jag ner till backe, iom att FM har svängt korrekt utmed mer än hela FM-bandet så finns det viss chans att den som antennkrets istället kan ta emot signaler.

Så jag vill vänta tills jag fått tag in den här antennslangen/antennhållaren innan jag går vidare, det är samtidigt lite överkurs men känslan skulle vara trevlig om man i samma ögonblick som man är nöjd med MF-nivån så bygger man om det där sista och rattar naivt på tuner-ratten i hopp om att få in nåt.

Så vill jag göra :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag äntligen köpt antenn-röret.

Det visade sig dock dels vara en aning kort dels är innerdiametern så klen att jag nyttjat virtråd istället för flerkardelig 0,5mm kopplingstråd som jag ursprungligen tänkt men det betyder föga, bara lättare att löda dit samtidigt som man inte behöver oroa sig för mekaniska spänningar.

Nu ska jag alltså göra som så att jag snor en kork från en PET och så borrar jag ett hål ovanifrån och ett hål från sidan, trär ner antennen och antenn-röret i det övre hålet, smältlimmar antennröret mot korken (eventuellt stadgar jag upp allt med nån lämplig mutter som också smältlimmas mot korken) och drar ut antennen på sidan slutligen smältlimmar jag korken mot chassi.

En mutter runt en antenn kortsluter väl inget magnetfält eller nåt så att det kan bli problem?

En mutter modell järn har ju tom permeabilitet så att det leder det cirkulerande magnetfält runt den strömförande antennen bra så nej, det borde inte vara några problem.

MVH/Roger
PS
Eventuellt snor muttern åt sig magnetfältet och då fungerar det ju inte, det är nog bättre med nåt omagnetiskt modell en nylon-bussning för isolering av TO220 gentemot fläns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag lekt optimist :D

Jag har smältlimmat min antenn i en PET-kork och smältlimmat den på nättrafon.

Jag kommer som sagt ta det här i babysteps, min plan är att trimma MF uppemot i alla fall +6dB genom att minimera gridstoppers och öka den kapacitiva kopplingen mellan mina två Hartley's och blandaren.

Jag gör detta genom att nyttja dom gripkloförsedda komponenter jag mödosamt har skapat (0 Ohm, 1k, 1pF, 2,2pF och 3,3pF tror jag det var) och alltså parallella dom befintliga komponenterna med dessa värden.

Sen bryter jag FM's återkopplingsslinga och drar katoden till minus istället samt drar spoltappen till antennen, på det sättet får jag en katodföljare av antennkretsen istället för en Hartley-oscillator.

Det viktiga här är dock att när jag gör detta så "vet" jag att antennkretsen kommer vara tunad till samma frekvens som Hartley var, hoppas jag i alla fall :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag lekt lite med min rörradio (eller vad man skall kalla den).

Jag började med att försöka boosta "tonen" dvs den 1kHz jag modulerar lite växelvis LO/FM med.

Tonen blir aningen högre om jag modulerar LO än om jag modulerar FM men av praktiska skäl körde jag modulation av FM eftersom det ju är den som skall moduleras av en inkommande FM-signal från Etern.

Tonen blir sen knepigt nog inte högre om jag kortsluter precis alla grid-stoppers, det enda som händer är att kortslutning av näst sista grid-stopper får radion att oscillera kraftfullt med nära nog MF men det är det enda som händer för tonens nivå ut i högtalaren är samma och man har bara lite mer brus ut.

Sen provade jag att öka kopplingskondensatorerna in till blandaren genom att parallella befintliga 1pF med 3,3pF men inget hände, jag fick alltså inte någon starkare ton ut.

Då tyckte jag att det ändå var läge, om än lite hopplöst läge, för att bygga om FM-hartley till en antennkrets och koppla in antennen.

Jag fattade ju naturligtvis att det inte skulle funka för jag saknade speciellt brus dvs förstärkningen är dålig men jag tänkte ändå prova.

Så jag gjorde om FM-oscillatorn och kopplade in antennen.

Sen rattade jag på tuner-ratten.

Nu får jag alltså antingen ett svagt typ 100Hz-brum eller inget ljud ut alls, det var lite spännande att ratta på den mångvarviga tunerratten för jag satt där och riktigt hoppades att jag skulle få in en station men det fick jag naturligtvis inte.

Fast det känns ändå som att jag är lite nära, nåt jag precis lärde mig är att när jag hade två oscillatorer (LO/FM) så MÅSTE båda fungera för att jag ska kunna få ut nåt efter blandarens MF-filter så om jag får ut en ton genom att antingen modulera FM eller LO så fungerar dom bitarna dvs jag har MF.

Detta blev rätt tydligt när jag lekte runt lite på måfå och först testade att modulera LO och fick ton men sen när jag skulle testa FM fick jag ingen ton fast då hade jag byggt om FM från oscillator till antennkrets och modulation funkar ju bara på en oscillator...

Jag vet inte riktigt vad som är fel men minns YD1150's tidiga kommentar om för lite MF-gain, så jag tror att det är det som är felet vilket dock skulle kunna åtgärdas om samtliga MF-spolar gjordes om för just nu tror jag att deras reaktans är för dålig ty man kan visa att resonant impedans går som

\(Z_0=\frac{L}{R_{Cu}C}\)

dvs är direkt proportionerlig mot induktansen samtidigt som jag ändå lindade på så många varv som fick plats på ett lager hos mina toroider men jag är ganska säker på att induktansen ändå blev för låg, borde nog kört andra toroider.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150, vart är du? :)

Kom ihåg att när jag igår försökte "modulera" antenn-kretsen så fick jag ingen ton ut vilket ju inte är så konstigt för det finns ingen oscillator att modulera.

Idag testar jag dock med att modulera LO OCH jag får ut tonen MEN jag ska inte ha nån ton här, eller hur?

Den enda gången jag ska ha en ton ut det är om det finns FM-bärvåg samtidigt som jag modulerar LO för det är ENDA gången det kan bli nån MF som passar i alla MF-filter, om man säger.

Vrider man på tuner-ratten så varierar styrkan hos tonen så nåt händer (jag tror dock att det mest är lite instabiliteter som händer för jag har tom gjort en video på hur MF varierar med tuner-ratten) men jag tycker att det nästan borde hända saker "digitalt" för Etern (läs FM-bandet) är inte knöfull av bärvågor så det borde bli att ton finns typ när station finns men annars finns den inte pga att den måste befinna sig inom MF för annars kan jag inte detektera den.

Visst, den modulerande tonen finns också i blandaren men blandarens filter selekterar bara MF (med deviation), den kan INTE ta hand om den rena modulationen (1kHz, typ) för den tonen ligger helt enkelt UTANFÖR MF-filtret.

Så varför får jag ut tonen i detta läget?

Och varför finns tonen nästan konstant oberoende av vilken station jag försöker vrida in, tonen borde komma och gå OM detta beror på att bärvågor från Etern trots allt finner en väg in i min antennkrets.

Min enda förklaring till varför jag hör tonen mest hela tiden oberoende av hur tuner-ratten står, det är just nu att jag ALLTID har bärvåg in.

Vilket ju inte kan vara sant.

Men vad är det då som händer?

Hur kan jag få ut modulationen om jag inte har MF?

MVH/Roger
PS
Att försöka boosta AF genom att kräma på med mer MF som jag försökte igår, det är i princip verkningslöst för vi snackar ju FM-deviation här MEN jag nyttjar en flankdiskriminator (FD) och den ger faktiskt en högre AF när MF är högre, detta för att flankens lutning ökar med MF-nivån.

Jag hör nu faktiskt en lite ton även när jag modulerar antenn-kretsen, den är mycket svag och minst -20dB relativt tonen jag får när jag modulerar LO, men hur kan jag få nåt här överhuvudtaget?

En annan sak som slår mig är att jag måste vrida min funktionsgenertor (FG) i botten (dvs typ 20Vpp) för att få en deviation jag kan höra och jag fattar det inte ty jag har 1uF från FG i serie med 100nF som alltså ligger till backe med 100k i serie med varicap till backe (speciell hänsyn till trimmisen/potens löparposition måste dock tas) och jag fattar inte hur deviationen tycks kunna bli så liten för en viricap kan man i regel åtminstone ändra 4ggr i kapacitans vilket kräver runt 20Vpp och eftersom 1uF/100nF delar 90% kapacitivt så borde jag ha runt 20Vpp över varicap dvs en deviation på 2fo vilket ju är löjligt mycket men jag hör det knappt :humm:

En "kul" sak slår mig precis, tänk om FM-Hartley självsvänger trots att jag har kopplat om den för att vara en antennkrets, lite förstärkning i kretsar är ju en känd risk vad beträffar självoscillation.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Jag är kvar här fortfarande :wink:

Lagade en Grundig 3010H rörradio (årgång 1963/64) för några veckor sedan och mätte en del på kvotdetektorn i den
och likspänningen på elektrolytkondensatorn i kvotdetektorn, hade ca 23VDC till jord. Så de "krämar"
på en hel del MF-signal.

Du borde ta fram papper och penna och skicka in MF (10MHz?) och mäta DC-nivån ut på din flankdetektor
och rita upp Gauss klockkurva, ta 25 eller 50kHz frekvenssteg säg +/- 300kHz från MF-centerfrekvensen
så får vi se att den är ok. Bara ren MF, ingen modulering.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Helt bakom flötet verkar man tydligen ändå inte vara :)

För jag hade rätt, min teori stämde!

Antenn-kretsen ("FM-Hartley") ligger och oscillerar trots att jag kopplat om den till bara vara en antenn-krets.

Jag lyckas nämligen modulera och ratta in 89,1MHz för antenn-kretsen och 99,7MHz för LO, MF är med andra ord 10,6MHz.

Moduleringen av antenn-kretsen hörs mycket svagt men det är tydligt att den självsvänger när den inte borde göra det dvs det borde vara helt tyst ut om det inte finns nån oscillation att modulera, dvs antenn-kretsen självsvänger.

Men signalen ut till min Logitech på 1m avstånd är MYCKET svag, det är knappt man hör tonen och man får liksom dra ur och i BNC på FG för att kunna höra att tonen finns där.

Med andra ord borde det vara enkelt att döda den här oscillationen.

Frågan är hur man gör det.

Eftersom det är en katodföljare så kan jag inte bara avkoppla katoden, lite lustigt samtidigt att oscillationen trots allt är så stark och svårstoppad att jag nu inte ens tycks kunna bli av med den emedan jag ju tidigare oroade mig för att belasta den för mycket in på mixern alltså :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Jag är kvar här fortfarande :wink:

Lagade en Grundig 3010H rörradio (årgång 1963/64) för några veckor sedan och mätte en del på kvotdetektorn i den
och likspänningen på elektrolytkondensatorn i kvotdetektorn, hade ca 23VDC till jord. Så de "krämar"
på en hel del MF-signal.

Du borde ta fram papper och penna och skicka in MF (10MHz?) och mäta DC-nivån ut på din flankdetektor
och rita upp Gauss klockkurva, ta 25 eller 50kHz frekvenssteg säg +/- 300kHz från MF-centerfrekvensen
så får vi se att den är ok. Bara ren MF, ingen modulering.
Hej kompis :)

23VDC i en kvotdetektor, det var inte dåligt!

"Skicka in MF i flankdetektorn", ge mig en funktionsgenerator som klarar det säger jag bara (min klarar 3MHz) :)

Lite synd egentligen att man inte körde MF=3MHz för varför ska den just vara 10,7MHz när det är lättare att testa MF om den är inom ranget för vad ens FG klarar samtidigt som MF-frekvensens absoluta frekvens egentligen är helt ointressant?

Nu tänker jag att jag ska försöka döda oscillationen genom att kapacitivt hårdare koppla antenn-kretsen till mixern, kriteriet borde vara att när jag inte hör tonen längre så är oscillationen död, eller?

MVH/Roger
Skriv svar