Dämpsatsbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

I den här tråden kommer jag berätta om hur jag bygger en dämpsats till min kinesiska signalgenerator (GwINSTEK-8216A).

Det är egentligen ett fel på generatorn, den kommer inte ihåg senaste inställningen innan power off så den defaultar till utan 20dB dämpning, trekant och 1kHz-området.

Problemet är dock egentligen inte det, jag kan leva med det, problemet är att även vid 20dB dämpning aktiverad så är signalen för hög för mina typ rör-RIAA förstärkare.

Jag kan inte ha det så.

Så jag har fått hjälp av en kär vän med att få tag i BNC-hanar för chassiemontage, inte helt lätt ty min hovleverantör (Tema Elektronik, Göteborg) sa helt enkelt att han inte ens hört talas om det.

Men nu har jag alltså fått 5st av min vän.

Jag tror jag dämpar med 20dB med 10k+1k även om dämningen dels blir mer än 20dB dels så blir utgångsimpedansen lite hög (~1k) men jag kommer ändå nöja mig med det.

Jag passar på att bygga in en "Stan-By"-brytare också som bara helt bryter utgången ty då kan generatorn stå på med sina värden hur länge som helst tills jag behöver dom, speciellt kan man ratta in nån frekvens som man kanske inte steglöst vill ratta in utan bara ratta->stby:off->testa.

Känns bra för mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kontakterna monterade :)

Borrade på känn, blev rätt bra förutom att 5mm/stby gled iväg och hamnade inte riktigt på mitten, dessutom kom BNC-hanen något högt upp så den lilla lådan kan inte riktigt förslutas, krävs filande på själva BNC samt locket för det.

Men jag tror det kommer bli bra ändå, vad tror ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Då var den färdig :)

Nu har man alltså tjänat 900 spänn (brutto) jämfört med vad ELFA ville ha för dylikt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu testmätt map nivåer och eventuella ringningar, resultat:

1) Inga ringningar hos fyrkantvåg (efter 50 Ohm koax)
2) Min dämpsats+ordinarie normalnivå: 2,0Vpp/100mVpp (max/min)
3) Min dämpsats+20dB dämpknapp på SG: 0,2Vpp/10mVpp

Eftersom en MM-pickup levererar runt 5mVe dvs c.a 14mVpp så styr jag faktiskt inte ut ett RIAA för mycket, >10mVpp är således perfekt :)

Sen kan man kanske vilja ha >2Vpp i vissa sammanhang men just nu ser jag inga (20Vpp finns dock att tillgå genom att helt enkelt ta bort dämpsatsen).

En något tråkig detalj är att dämpsatsen sitter lite dåligt på SG's BNC, verkar dock mest vara glapp i BNC-hanen som säkert är som det ska.

MVH/Roger
PS
Funderar redan på att modda min dämpsats en aning. När jag provade att göra stby så bryter jag ju helt förbindelsen till utgången och oscilloskopet svävade iväg ty proben hängde i luften då. Kanske jag sätter dit 1M på utgången för att förhindra detta. Samtidigt så sitter kanske proben på just förstärkarens ingång som sällan är >1M och om då SG också sitter där så svävar skåpet inte iväg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av limpan4all »

Varför kopplar du inte in brytaren mellan inkommande BNC och 10k motståndet?
Då är utgången jordad via ditt 1k dämpmotstånd utan insignal och det är garanterat knäpptyst även när du slagit ifrån generatorn och kopplat bort dämpsatsen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är nog ärligt talat mest för att jag inte är så bra på elektronik :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

limpan4all skrev:Varför kopplar du inte in brytaren mellan inkommande BNC och 10k motståndet?
Då är utgången jordad via ditt 1k dämpmotstånd utan insignal och det är garanterat knäpptyst även när du slagit ifrån generatorn och kopplat bort dämpsatsen.
Hej limpan4all!

Nu har jag byggt om den som du så tacksamt rekommenderat.

Ställde in SG på min (10mVpp) och gjorde stby, på skåpet blev en rak linje (naturligtvis).

Tack för tipset!

MVH/Roger
PS
En kär kollega till mig kallade mig för ett par år sedan för selektivt smart :D

Men jag tror få smarta människor kan göra så mycket dumheter som jag har gjort i mina dar. Nyligen skulle jag bygga nåt så enkelt som en lamparmatur för en fin riktig glödlampa (som alltså mer glöder än lyser). Jag köpte lamphållare, takkontakt, och förkortningsoval. Takkontakten blev fel ty ojordad, borrade då upp ett hål för jordkstiftet, blev asbra. Så långt allting bra. Kapar upp 90cm vanligt 2-ledare nätkabel, öppnar påsen med lamphållaren, känner lite på den, den kärvar, vrider som fan moturs men får inte upp den, leta rätt på min polygrip och drar ännu hårdare, allt som händer är fula märken i hållarn, den vägrar gå upp, tar med mig den sargade lamphållaren till Järnia, klagar småsurt på att jag inte får upp den, varvid dom säger "den är barnsäker, det finns ett knep..." :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag funderar på att hotta upp min dämpsats.

Det är tydligt att -40dB inte räcker när jag vill testa mina rörförsteg modell RIAA/MIC (KRA).

Jag behöver -20dB till.

Min dämpsats är emellertid liten så det är tveksamt om jag får i en mini-brytare (som jag dock har) till.

Det enda sättet enligt ovanstående bilder tycks vara att sätta den på andra sidan/under.

För att veta vad som är upp respektive ner så behövs sedan bara nån slags markering.

Min dämpsats, vars BNC-kontakter jag fått av min kära vän Magnus_K, har varit guld värd speciellt i samband med mitt rörradio-bygge (KRP), detta mycket för att jag kan sätta funktionsgeneratorn (FG) i stand-by samtidigt som utgångsmotståndet alltid är inkopplat så att brum blir minimalt.

Nu avser jag alltså bygga in en till liten brytare och ett motstånd på 100 Ohm så att utkommande seriemotstånd på 10k kan dämpas antingen med 1k eller 100 Ohm (i parallell).

MVH/Roger
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av limpan4all »

Gör en dämpsats till, lika som den första, men med annan dämpning, då kan du välja den första, den andra eller båda samtidigt så får du tre olika dämpnivåer till labbandet.
Sedan om du vill uppnå 0,1ggr så skall du använda 9k och 1k inte 10k och 1k.
Du bör även använda massamotstånd (av den gamla stenålderstypen) för dom brusar mindre än moderna metallfilmsmotstånd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

limpan4all skrev:Gör en dämpsats till, lika som den första, men med annan dämpning, då kan du välja den första, den andra eller båda samtidigt så får du tre olika dämpnivåer till labbandet.
Sedan om du vill uppnå 0,1ggr så skall du använda 9k och 1k inte 10k och 1k.
Du bör även använda massamotstånd (av den gamla stenålderstypen) för dom brusar mindre än moderna metallfilmsmotstånd.
Tack för ditt trevliga inlägg!

Visst funderade jag på en till dämpsats istället men jag har kommit fram till att arrangemanget blir för långt och rangligt.

Eftersom det inte är så noga med exakt dämpning i mitt fall så har jag nyttjat E12 rakt av (jag behöver ju liksom bara få ner nivån för att inte överstyra och sedan bara jämföra ingång med utgång).

Gillar annars din benämning på kolmassamotstånd dvs "stenålderstypen", bättre motstånd finns inte!

MVH/Roger
PS
En annan fördel kolmassamotstånd har är att induktansen är lägre ty den är inte beskuren i spiral mha laser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt om min dämpsats.

Den blev bra förutom att borret gled iväg så att hålet för vipp-omkopplaren inte hamnade där jag ville, verkar vara som så att även om man nyttjar spetsigt trä-borr så måste man ändå förborra, lärdom av idag :)

Slutligen testmätte jag lite:
1) Minimum utsignal (-20dB@FG-20dB@gamla_vipp-20dB@nya_vipp): 1mVpp :)
2) Maximum utsignal (-20dB@gamla_vipp)=2Vpp

Tar man loss dämpsatsen kan man alltså få 20dB till dvs max utsignal är egentligen 20Vpp.

Tydligen kommer jag under nivåerna för en MM-pickup (5mVe~14mVpp), dessutom kommer jag under MC-nivåerna som är runt 0,5mVe (1,4mVpp).

Jag är fullständigt nöjd :)

MVH/Roger
PS
Jag gillar speciellt stand-by funktionen, DUT har då max 1k på ingången vilket håller många DUT lugna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan sätta en tejpbit där man vill borra eller, faktiskt när det gäller plast /och definitivt metall) göra ett märke med körnare.
Att spänna fast grejer är oftast ett måste om man vill få lite precision.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av RADIOT »

Det ser bra ut. Tänkte bara på sista bilden Roger, blir det inte en väldig brytbelastning på BNC.n som sitter i din generator? Jag skulle haft en bit koax imellan för att undvika detta. För övrigt enkelt och snyggt bygge.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

RADIOT skrev:Det ser bra ut. Tänkte bara på sista bilden Roger, blir det inte en väldig brytbelastning på BNC.n som sitter i din generator? Jag skulle haft en bit koax imellan för att undvika detta. För övrigt enkelt och snyggt bygge.
Tack RADIOT!

Lite därför valde jag bort att seriekoppla två svarta burkar och trycka in en brytare till i den befintliga istället så att det bara blev en för jag märker redan nu att det är lite smårangligt och som du nämner så skulle brytbelastningen bli ännu värre med två burkar i rad.

Men jag har nyttjat en enda burk ganaka länge nu och jag tycker det funkar, jag drar ju inte speciellt mycket i koax utan är försiktig.

I vilket fall har jag nu en min-nivå som jag tycker duger, snart skall här testas RIAA-steg :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dämpsatsbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Man kan sätta en tejpbit där man vill borra eller, faktiskt när det gäller plast /och definitivt metall) göra ett märke med körnare.
Att spänna fast grejer är oftast ett måste om man vill få lite precision.
Iom att ett träborr har en liten ganska vass spets där framme (till skillnad mot HSS) så inbillade jag mig att den skulle fungera som syl men det gjorde den inte utan borret gled iväg vilket jag faktiskt tycker är mycket konstigt.

MVH/Roger
PS
Jag körnar både trä och metall i vanliga fall men i det här fallet var jag lite lat samtidigt som jag tyckte att centreringen inte var så noga, på ett ungefär dög liksom, plast brukar jag dock bara nyttja träborr till dvs om inte positionen för hålet är mycket noga, då körnar jag (om det är solitt).
Skriv svar