Telepresence robot

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Telepresence robot

Inlägg av SvenW »

Tack, kan vara värt att pröva. Har hittils inte testat hallgivare för att jag har trott att de kanske ger för mycket brus. Bruset från sensorn hörs som ett väsande ljud från motorn om man har hög slingförstärkning. Bra resolvrar med järn eller mymetall ger lågt brus men kostar en del. Lite svåra att bygga själv!
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Telepresence robot

Inlägg av SvenW »

Gimbal, har du tips om var man kan köpa borstlösa motorer med låg cogging.
Eller kanske kompletta med vinkelgivare till rimliga priser? Dvs hundralappar.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Telepresence robot

Inlägg av Gimbal »

Hobbyking, de kallar dem för "Gimbal motors" ( de har snott mitt namn utan att fråga :D )

https://hobbyking.com/en_us/drones/came ... tore=en_us

Jag har dock inte provat motorerna själv...

De är väl utan encoder, söker man på "gimbal motors with encoder" så verkar det finnas att köpa också, någonstans.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Telepresence robot

Inlägg av SvenW »

Har googlat lite efter dessa. 'Gimbal motors' verkar vara ett begrepp.
Hittils okänt för mig, dock!
Hittade en med en hallgivare av det slag som Andax inlägg pekar till.
Annars verkar det som att de mest används tillsammans med accelerometrar eller gyron
i stället för vinkelgivare.

De verkar också vara lindade med tunn tråd och många varv vilket ger högt moment/A,
vilket kräver spänning redan vid måttliga varvtal. Men de är väl inte gjorda för att rotera.

Man får väl linda om dem om man vill ha lägre spänning och induktans.
Troligen är de också gjorda med lågt störande moment aka 'Cogging torque'.
Skall försöka testa en sådan vid tillfälle.

Lokattassar kräver bra motorer!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Telepresence robot

Inlägg av jesse »

Jag vill först och främst fixa själva elektroniken, med överföring via t.ex. WiFi.
Två kameror som ger en stereobild (synkad i tid).
Skicka stereoljud i båda riktningar.
Skicka snabba styrkommandon för rörelser, t.ex. motorer eller servon.
Kunna skicka en del annan data, t.ex. sensorer (accelerometer mm.)

Systemet ska vara generellt, så det ska inte vara nån väsentlig skillnad ifall jag vill styra ett fordon, en "robot", ett teleskop eller bara en rörlig kamera. jag ska senare även kunna ansluta fler/andra grejer som t.ex. armar eller verktyg av olika slag.

Mekaniken kommer i andra hand. När jag väl har elektroniken fungerande så kan jag lägga till eller byta ut valfria delar av mekaniken och "chassit/skalet/kroppen". En första prototyp kan därför innehålla ganska simpel mekanik bara för att testa att systemet fungerar.
Senare när en mer slutgiltig version ska byggas så kommer jag att veta mer om effekt, strömförbrukning, noggrannhet mm. på alla motorer och servon. Vissa servon vill jag ha näst intill ljudlösa (ansiktsrörelser, huvudrörelser), men andra kan få låta lite (t.ex. framdrivning med hjul, som i videon på RC-rullstolen jag postade innan.

Tanken är också att utveckla interfacet i andra änden. Oculus-rift liknande lösning med god upplösning (de jag testat har varit relativt kassa. Man ser en massa pixlar), Gyroskop som förmedlar rörelser med huvudet, Joystick för framdrift / styrning, hörlurar, mikrofon.
Jag ska också kunna ersätta allt detta med en AI i ren mjukvara - dvs. ett autonomt program som styr roboten med allt vad det innebär av intelligens (röstigenkänning, tolkning av ord/meningar i ett sammanhang, ansiktsigenkänning, igenkänning av rum och föremål för orientering eller vad det nu kan vara jag vill koppla in.... Eller varför inte länka till en existeande AI på nätet?
Skriv svar