Helium i lackburk?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

GastonDeVille skrev:Skulle det funka med en liten ventil och pumpa ur och skapa lite lätt vacuum?
Jag har också funderat på det här, tyvärr är cykelventil det närmaste och den funkar bara "inåt".

En ventil för andra hållet verkar svårare.

Men vad vet jag :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
rvl skrev: Kanske du borde ta ett glas med vatten och vända och se vad som händer? 8)
Ja det är ju klassiskt.1 minut 20 sekunder in i videon får man svaret på den frågan.
Kul och intressant video men lack och vatten har ju helt olika viskositet.

Jag vet inte om det är avgörande men olika är dom i alla fall.

Samtidigt var jag fascinerad av att pappret satt kvar, jag gissar att det vakuum som bildas i botten på glaset när glaset vänds har en sugande kraft på vattnet så att pappret stannar kvar, eller?

MVH/Roger
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av jako »

Tror inte att det är en bra ide' att fylla helium i burken då den gasen har så små atomer att de kan "krypa ut" genom extremt små porer. Det är inte för inte som helium används för läcksökning av t.ex. vaccumsystem.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:
SeniorLemuren skrev:
rvl skrev: Kanske du borde ta ett glas med vatten och vända och se vad som händer? 8)
Ja det är ju klassiskt.1 minut 20 sekunder in i videon får man svaret på den frågan.
Kul och intressant video men lack och vatten har ju helt olika viskositet.

Jag vet inte om det är avgörande men olika är dom i alla fall.

Samtidigt var jag fascinerad av att pappret satt kvar, jag gissar att det vakuum som bildas i botten på glaset när glaset vänds har en sugande kraft på vattnet så att pappret stannar kvar, eller?

MVH/Roger
Vad som händer är ju att det läcker lite vatten temporärt. Detta skapar ett undertryck inne i glaset som gör att papperet trycks fast. Så det är väl ingen bra lösning för en färgburk i och för sig, eftersom den måste läcka ur sig något för att skapa detta undertryck. Sedan är det ju inte säker att locket sluter tätt även om det blir undertryck och då fortsätter ju naturligtvis färgen att sakta sippra ut. I have been there. :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av xxargs »

båtlacker och oljefärger tenderar att ha linolja i sig och det oxideras av luft och skinnar sig - skall man ha 'skyddsgas' för att tränga undan luftsyret innan man stänger locket så är argon bra förslag, men förmodligen fungerar koldioxid också bra och lättare att få fram iom. sodastream-tuberna
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför är Helium så dåligt, det går ju lätt att få tag i iom ballonger.

Sodastream låter annars smidigt, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

Innan jag trodde att det gick att få ordning på det här köpte jag ett par bestick på Myrorna.

Det ena är en gaffel som jag precis bockat 90 grader, den har jag tänkt att jag ska fiska upp skinnet med.

Det andra är en sked som jag böjt 90 grader, denna sked är alltså tänkt att användas som skopa för lack, jag har nyligen ätit upp en LITEN burk kaviar som jag har tänkt ha lite lack i botten på, för det är lite av ett gissel att fiska upp lack ur en full burk, du får nästan jämt för mycket lack på penseln.

Slutligen har jag en till sked som är oböjd, den tänker jag nyttja till att skrapa bort skinnkanterna med men detta skulle man kanske bättre kunna göra med en kniv men vi få se vad som händer med Edera trevliga tips.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

xxargs skrev:båtlacker och oljefärger tenderar att ha linolja i sig och det oxideras av luft och skinnar sig - skall man ha 'skyddsgas' för att tränga undan luftsyret innan man stänger locket så är argon bra förslag, men förmodligen fungerar koldioxid också bra och lättare att få fram iom. sodastream-tuberna
Hur tappar man sodastream-tuberna på koldioxid?

MVH/Roger
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av xxargs »

rogerk8 skrev:Varför är Helium så dåligt, det går ju lätt att få tag i iom ballonger.

Sodastream låter annars smidigt, tack!

MVH/Roger
ballonghelium innehåller 15-20% syre - detta för att barnen inte skall svimma om de andas in ballongheliumet ur ballongerna för att 'prata kalle anka'

ren helium är på 200 bars flaska och betydligt dyrare gas.

---

det är väl bara en slang ur sodastream-maskinen och sedan trycka väldigt försiktigt (annars kanske det blir ommålat igen...)

för bättre kontroll på flödet behöver man samma typ av regulator som används för argontuben för MIG/MAG svetsen.

Det finns adaptrar mot dagens sodastream-flaskor och tryckregulator med manometrar att köpa hos butiker som hanterar öl och bryggeriutrustning för hobbybruk - det kanske handlar om en tusenlapp totalt för en kit med adapter och manometer, men en sådan håller sedan en nära evighet. - köp extra gummipackning för adaptern när du köper denna.

Har man redan tryckregulator med manometer för Argontub för MIG/MAG-svetsen så räcker det adaptern eftersom tryckregulatorn och dess fattning är samma för kväve, argon och andra inerta svetsgaser och kolsyra (regulator för syre och acetylen har andra - inkompatibla fattningar)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Helium är ju lättare än luft och kommer, om det är gaser blandat i burken att flyta överst och luften under och i kontakt med lacken.
Argon, däremot, är tyngre än luft och lägger sig som ett skyddande lock.
Du kan köpa argon på Systembolaget: https://www.systembolaget.se/presentart ... tillbehor/
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Findecanor »

rogerk8 skrev:
GastonDeVille skrev:Skulle det funka med en liten ventil och pumpa ur och skapa lite lätt vacuum?
Jag har också funderat på det här, tyvärr är cykelventil det närmaste och den funkar bara "inåt".

En ventil för andra hållet verkar svårare.
Jag har en slags vakum-pump med tillhörande gummi-"korkar" för att kunna bevara vin bättre i öppnade vinflaskor. "Korkarna" är helt i en slags gummi och fungerar som ventil. Pumpen är av plast och används för hand. När man vill öppna en vinflaska igen så trycker man på sidorna på korken så att ventilen släpper.
Googla efter "Wine preserver".
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av limpan4all »

Skulle man inte kunna lösa det hela enklare med att bara "spilla" i någon dl lacknafta (eller annat lämpligt lösningsmedel med lägre densitet än lacken) innan man stänger burken.
Med lacknaftan på toppen så kommer skinnet aldrig att bildas och om man inte har fått locket tätt så kommer lacknaftan att avdunsta (läs tränga ut) långsamt under lång tid och under tiden hålla en skyddande atmosfär i burken som förhindrar intorkning/oxidering av lacken.
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Baroon »

rogerk8 skrev:
xxargs skrev:båtlacker och oljefärger tenderar att ha linolja i sig och det oxideras av luft och skinnar sig - skall man ha 'skyddsgas' för att tränga undan luftsyret innan man stänger locket så är argon bra förslag, men förmodligen fungerar koldioxid också bra och lättare att få fram iom. sodastream-tuberna
Hur tappar man sodastream-tuberna på koldioxid?

MVH/Roger
Ex.
https://www.co2supermarket.se/sodastrom ... -p171.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Helium är ju lättare än luft och kommer, om det är gaser blandat i burken att flyta överst och luften under och i kontakt med lacken.
Argon, däremot, är tyngre än luft och lägger sig som ett skyddande lock.
Du kan köpa argon på Systembolaget: https://www.systembolaget.se/presentart ... tillbehor/
Vingas, den var ju klockren!

Du tycks ha många kort i skjortärmen du :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Helium i lackburk?

Inlägg av Spisblinkaren »

limpan4all skrev:Skulle man inte kunna lösa det hela enklare med att bara "spilla" i någon dl lacknafta (eller annat lämpligt lösningsmedel med lägre densitet än lacken) innan man stänger burken.
Med lacknaftan på toppen så kommer skinnet aldrig att bildas och om man inte har fått locket tätt så kommer lacknaftan att avdunsta (läs tränga ut) långsamt under lång tid och under tiden hålla en skyddande atmosfär i burken som förhindrar intorkning/oxidering av lacken.
Det här tycker jag är en mycket bra ide', lacknafta lägger sig som du säger ovanpå lacken och förhindrar att luft når lacken och om man är måttlig med lacknaftan så behöver man inte ens hälla ut den när man skall lacka igen, antar jag? Samtidigt är min lack lösningsbaserad dvs blir den inte bara utspädd med tiden då?

Lite käckt det här för säg att man bara har en halv dl lacknafta på toppen och ett tätt lock, det borde inte blandas av sig själv varför lacknaftan stannar ovanför lacken MEN när man sen vill lacka igen ja då är det bra att röra om!

Sen gör man samma sak vid avslutad lackning dvs adderar lite lacknafta igen osv.

Jag tror jag gillar den här lösningen bättre än vingas för faktum är att lacken tycks tjockna med tiden och då skadar det inte med lite förtunning emellanåt!

Nu har jag således två lösningar men eftersom jag är snål och redan har lacknafta för rengöring av pensel så blir det nog den här metoden, stort tack!

Frågan nu är bara NÄR jag ska börja med detta dvs hur mycket lack kan jag förbruka innan irriterande skinnbildning?

MVH/Roger
Skriv svar