Lagersortering

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

Formatera cellerna som text istället för automatisk. Då sker ingen datumtolkning eller radering av nollor före eller efter.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Lagersortering

Inlägg av ensten »

Vad jag hatar när mjukvara tänker åt en, det går alltså inte hur jag än försöker med formateringen att skriva 2-22 i en cell utan att det tolkas som nåt annat (speciellt 22 februari), den enda vägen runt det som jag lyckats komma på är att sätta citattecken runt allt, samtidigt går det att skriva 2-33 för det är inget datum :doh: >
Testat att använda ett enkelt citattecken (') före texten typ så här '2-22 vilket automatiskt gör att det du skriver in tolkas som text?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Formatera cellerna som text istället för automatisk. Då sker ingen datumtolkning eller radering av nollor före eller efter.
Jag har faktskt gjort det här misstaget förut, när du säger det.

Får prova text som format nästa gång men om det innebär att man då kan skriva in "vad som helst" varför inte ha det i default då :humm:

Tack för tipset!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

ensten skrev:
Vad jag hatar när mjukvara tänker åt en, det går alltså inte hur jag än försöker med formateringen att skriva 2-22 i en cell utan att det tolkas som nåt annat (speciellt 22 februari), den enda vägen runt det som jag lyckats komma på är att sätta citattecken runt allt, samtidigt går det att skriva 2-33 för det är inget datum :doh: >
Testat att använda ett enkelt citattecken (') före texten typ så här '2-22 vilket automatiskt gör att det du skriver in tolkas som text?
Nej, men jag känner igen tricket när du säger det, det är lite lika en HP28SX som jag råkar ha (men mest ligger och skräpar).

Tack för tipset, jag kommer nyttja detta nästa gång.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

En tanke med 19,6608MHz-kristallen kan vara att om du delar den med två en massa gånger (t.ex med en CD4060 om den nu klarar av 19MHz...) så kan du få ut modemfrekvenserna 1200/2400/4800/9600/19200 och 38400 baud.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, men orkar du förklara det?

19,6608MHz/1200=16384=32768/2 (se nedan)

log(32768)/log(2) är sen faktiskt 15 (från skivspelartråden), med 15 bitar blir då de binära frekvenserna ....8:4:2:1 om man delar ner den med 15 bitar, 32768 är ju EXAKT halva adressutrymmet hos en 16-bitars adressbuss.

I så fall kan jag ju som sagt inte få 60Hz utan det närmaste är 64,0Hz.

Men varför kallas den då för en klockkristall?

MVH/Roger
PS
Jag har tänkt till lite i efterhand och kommit fram till att du har rätt, den mycket udda kristallen (19,6608MHz) är en "Baud-kristall", häftigt och bra gjort av dig. Hur fasen kom du på det? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

Jag bara provade att dela med 2 massa gånger, eftersom det är det en 4060 gör.
Om du provar det med flera av de kristaller som Elfa har till salu så ser du att man till slut får flera låga frekvenser man känner igen. :)

Den kallas antagligen klockkristall för att det är så lätt att få ut en sekund.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att jag har två kartonger till som jag behöver sortera:

1) Badrumskartongen med mestadels begagnade rör och några socklar
2) Kökskartongen med mestadels rörsocklar, ett gäng ECC83 och några metall-6L6.

En tanke här är att flytta runt grejerna så att badrumskartongen bara innehåller begagnade rör medans kökskartongen bara innehåller socklar.

Jag är dock lite orolig över att den fuktiga miljön i badrummet kanske inte är så bra för rören samtidigt som kökskartongs-rören redan är begagnade, den lilla oron har naturligtvis med oxidbildning på stiften att göra för det är det enda som eventuellt kan hända, frågan är bara om det glappar i sockeln.

Så det låter på mig som om jag ska göra detta, nu är bara frågan lite hur jag skall dokumentera detta, jag vill å det bestämdaste ha med NOS/Used och jag har hittat en kolumn i mina rör-Excel som jag kan använda (kolumnen alternativa namn går bort och och ersätts med NOS/Used) sen skriver jag upp rören som är mest kända för amerikanska beteckningar först, sen skriver jag upp de som är mest kända för europeiska beteckningar.

Nånstans i badrumskartongen KAN jag ha kvar en lista på status hos välfärden på rören för dom är uppmätta en gång i forntiden och klisterlappar med nummer och data finns påklistrade.

Jag skulle vilja ha med detta i excel men det finns inte plats då jag alltid vill att mina lagerlistor skall få plats på ett A4 (läs plastficka) och nu är lagerlistorna exakt en A4.

Jag får alltså med största sannolikhet nöja mig med standard-data (och inte aktuell data vilket dock skall diarieföras för båda "triod-halvorna").

Så får det bli, badrumskartongen kommer BARA innehålla rör och dom flesta är begagnade, kökskartongen kommer BARA innehålla rörsocklar av alla typer men främst keramik chassi.

MVH/Roger
PS
Hittar jag inte listan på de numrerade och uppmätta smårören kommer jag ta bort tejpen med etiketten OCH förmodligen behöva använda bensin för att få bort klistret MEN attans om jag då tar bort skriften också :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu kommer jag förhoppningsvis inte behöva sortera nåt mer i hela mitt liv :D

Bifogar listan på sorteringen av mina sista rör med dito socklar, mycket nöje :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort en liten lagersortering till.

Det är inte mycket till sortering egentligen, jag har bara märkt upp 10st Raaco sortimentaskar modell mindre som jag har ovanför arbetsbänken.

De har alltså fått "matris-nummer" och jag har kallat dom HE som i "Hylla Entre'", nåt mer är inte gjort.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med själva sorteringen, vore kul med en lagerlista på ungefär vad man har men det är mycket jobb.

Grovt sett har jag nu:
1) HE11: Allt som behövs vad gäller M3 och lite lödöron samt glimmerskivor (TO3)
2) HE21: Lite M8, små träskruv samt försänkt M3
3) HE31: Effekttransistorer inklusive Germanium (TO3 mfl)
4) HE41: Komplett uppsättning virdetaljer (men få DIL20-etiketter och överhuvudtaget få socklar per mini-ask)
5) HE51: Komplett uppsättning E3 trim-potentiometrar (både stående men främst liggande av det lite större och bästa rastret)
6) HE12: Relativt komplett M4-M6
7) HE22-HE52: Tomma (kan bli mer skruv t.ex 2,5mm som man stöter på ibland, större än M8 skippar jag dock).

MVH/Roger
PS
Jag tror jag vill utöka mitt skruvsortiment pö om pö men jag är lite orolig för MadModder's tidiga varning om laminering av min hylla (hyllan är av plyfa och skruvad från sidan).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

Du märker om skivorna börjar delaminera. ;)
Det är inte direkt så att de bara helt plötsligt delar sig och ligger på golvet med ett brak inom en sekund.
Du kan nog lägga dit ett par fem skruvfyllda lådor till innan du funderar på en lösning.
En enkel lösning kan vara att skruva dit en träbit under hyllan i varje ände, så hyllplanet liksom får två "fötter". Har för mig jag nämnde det förut också...
Fyrkanten i hörnet här, och så två skruv utsatta för kojs skull. :D

Kod: Markera allt

                                   ┬
                                   │
─────────────────────────────────────┬───┐
                                     │   │
────────────────────────────────┬────┤   │
                                │    │   │──┤
                                └────┤   │
                                     │   │
                                     │   │
                                     │   │
                                     │   │
                                     │   │
                                     │   │
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder för den informationen!

Tyckte väl jag nyttjade fel ord, men nästan rätt var det ju i alla fall :)

Jag har en del småaskar över i mina Raaco-skåp men där vill jag mest samla el-prylar så om risken för delaminering inte är alltför stor så kan jag tänka mig ett måttligt förråd av diverse skruv.

Eftersom lådorna är grupperade i 3X6 askar, så är det rätt käckt med tre dimesioner per låda.

Eftersom jag har M3-8 så kanske M1,5: M2,0: M2,5 samtidigt som detta inte väger nåt.

Ska man göra det seriöst blir det då mutter, bricka, borstbricka, låsbricka, längd_1, längd_2 (=6 askar)

Frågan är vilka två längder jag skall välja, facken tillåter 52mm max, och eftersom man "alltid" kan såga av skruvar så kan det kanske vara lämpligt med 50mm långa som längd_2, längd_1 skulle man kunna göra försänkt 50mm men då måste man ALLTID såga skruv så det facket skulle jag blanda vilt med skruv från kanske L3 till närmast <L50.

Det är förstås tveksamt om M1,5 finns 50 långa men principen är samma, längsta möjliga i ett fack blandat i ett annat.

Två andra tillbehör är vingmutter respektive låsmutter, vingmuttrar behövs knappast på så små dimensioner (och är säkert svåra att få tag på), låsmuttrar har jag lite dåliga erfarenheter av (måste ju liksom hålla emot med nyckel efter typ första varvet), så låsmuttrar går bort men vingmuttrar är fortfarande intressant, ska jag kanske bara ha ett fack för själva de blandade skruvarna?

Jag tror jag kör som jag gjort med M4-6 dvs mutter, bricka, borstbricka, vingmutter, försänkt av blandad längd, långa plattförsänkta skruv av en längd.

Vissa av HE12 (M4-6) har flera dimensioner av både brickor (bredd & tjocklek) och muttrar (tjocklek) i samma fack, detta tycker jag är ett bra system.

MVH/Roger
PS
Längre "skruv" kan man ju göra av gängstång, jag har lite längder av M3, M6 och M8.

Det kan hända att jag inventerar skruvfacken hos HE12 och styr upp det så att jag ser till så att det finns en frisk blandning av längder för BÅDE normal skruv och försänkt skruv, facken är som sagt ganska små men jag har ett bufferlager (HD22) där jag kan lägga lite överskjutande (fast det gäller ju förstås bara grövre skruv).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Du märker om skivorna börjar delaminera. ;)
Det är inte direkt så att de bara helt plötsligt delar sig och ligger på golvet med ett brak inom en sekund.
Du kan nog lägga dit ett par fem skruvfyllda lådor till innan du funderar på en lösning.
En enkel lösning kan vara att skruva dit en träbit under hyllan i varje ände, så hyllplanet liksom får två "fötter". Har för mig jag nämnde det förut också...
Fyrkanten i hörnet här, och så två skruv utsatta för kojs skull. :D
Mycket trevlig lösning, tack!

Mycket fin ritning också i nåt programmeringsspråk, antar jag :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av MadModder »

Hehe nja... Jag använde några av de grafiska tecknen kända från MSDOS- och terminaltiden. :D
─│┌ ┐└ ┘├ ┤┬ ┴ ┼
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Hehe nja... Jag använde några av de grafiska tecknen kända från MSDOS- och terminaltiden. :D
─│┌ ┐└ ┘├ ┤┬ ┴ ┼
MSDOS, det var tider det :D

Jag har dock aldrig varit speciellt intresserad av datorer men på nåt sätt är MSDOS inspirerande, det känns liksom som äkta "hackande" att hålla på med textgränssnitt mot allt.

Jag tror att jag i nåt sammanhang här på EF lurade på vilken MSDOS-version som var lämpligast att installera på min laptop :D

Tror jag fick tipset om 6.22, eller nåt.

Sen kanske man kunde köra dual-boot med det, vad tror du om det? :D

Jag har faktiskt ett MSDOS-program som listar mer än 10000 rör och det användargränssnittet är tom enklare än EF's.

Om du vill kan du få en kopia men då önskar jag att du inte sprider det vidare, det är nån slags copyright på det.

MVH/Roger
Skriv svar