uppvärmning av hus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Micke_71 »

En luftsolfångare kan man bygga billigt själv för någon tusenlapp. Nackdelen med den är att den endast ger effekt när solen ändå värmer på huset.

Kan man blåsa in varmluften i ex en källare så lagrar man energin till viss del till kvällen. Skulle dock inte räkna på mer än kanske 100kwh per månad från mars-maj.

Under hösten ännu mindre, mindre sol/ mer regn under okt-nov när den skulle behövas samtidigt som källaren får lagrad värme från marken.

Ex jag har 1 1/2 plan radhus på betongplatta. På hösten så behöver jag slå på värmen först i okt någon gång. Men på våren måste jag ha värmen på till maj/juni beroende på hur våren/sommaren anländer. Enda förklaringen är att marken kyler på våren och värmer på hösten.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vi har ett rätt stort uterum längs fasaden, och det är markant skillnad i temperatur på ytterväggen. Har på allvar funderat på att ta upp vent hål i väggen där och ta in luft den vägen vinter/vår/höst, då skulle friskluften vara förvärmd.inte sommartid då maximalt uppmätt temperatur var 45C, tomatplantorna var lite trötta då...

Skall man följa Boverkets normer för ventilation skulle det vara den största energiförbrukaren i vårt hus, ca 8000 kWh / år. (Flöde * värmekapacitet *( innetemp-årsmedeltemp)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Micke_71 »

Kolla på årstidsbunden ventilation. Eftersom ventilation handlar mycket om fukt så kan man ha mindre luftombyte på vintern när det blir kallt och torrt. Då förlusterna blir som störst.

Jag har mekanisk frånluft som styrs från en trafo i köksfläkten (alliance system)och kör 100% sommaren och typ 70% på vintern.

För att åstadkomma detta så rensade jag kanalerna och fick flödet uppmätt på samtliga utsug med olika byglingar på trafon.

Bara rengöringen gjorde att jag kunde sänka effekten på frånluftsfläkten med ett par hundra kWh per år för att hålla 100%

Den lösningen gör att min LLVP ensam klarar hela huset förutom de kallaste nätterna. Det gör ett par tusen kWh per år.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nja, ventilationen syftar också till att sänka koldioxidhalten.
Men boverkets normer är ett snitt, och medger minskning när man inte vistas i bostaden och släpper ut både fukt och koldioxid.

jag har noterat samma sak som du med när man slår på värmen och slår av den. i år var iofs maj väldigt kallt, och sept-okt ovanligt varma.

planerar också flytta vår LLVP för att få bättre luftspridning i bottenvåningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av danei »

Normerna är så pass höga att de knappast kan motiveras med koldioxid.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av rikkitikkitavi »

Inte i ett normalt bebott hus, nej. Bara man ser till att ha inlopp i sovrummen så du har frisk luft där nattetid (inte så stora flöden) så sover man bättre. REsten kan man ta in via andra ställen.

Det är lite lustigt att Boverket har tokhöga krav på bostäder när det gäller värmeeffektivitet (isolering, U-värde mm) , de sista decimetrarna isolering minskar kanske värmeförlusterna 15-20% ytterligare och har ingen rimlig payoff. Men så har Boverket bestämt...

Å andra sidan accepterar man att ventilationen är enormt stor. Nu är det ju så att du klarar inte energikraven utan värmeåtervinning på frånluften.

JAg kör ut ca 60% av vad boverket rekommenderar, mest för att få undertryck så inte fuktig luft går upp på kallvinden. Att göra om diff spärren i ett hus från 70-talet är inte realistiskt.

JAg funderar på att bygga klimatvind också när vi byter taket. Inte för att spara energi utan för att skydda konstruktionen och skapa 35 kvm förrådsyta som är frostskyddad. I samband med takbyte är inte merkostnaden så stor.

Vi gör av med ca 15000 kWh el på 2 vuxna och 3 barn , ink hushållsel (tvätt och disk står för ca 2000kWh, varmvatten (elvvb) står för ca 2500 än så länge men det kommer öka) huset är från -78 och på 180 kvm. Direktvärkande el och LLVP. Den senare skall bytas och flyttas för bättre värmespridning, ev. skall jag först testa med att lägga lite nya cirk fläktar i bostaden för att sprida värmen. Plattan är lustigt nog isolerad med 60 mm markplatta, innerväggar är Siporex, 80 mm isolering och sedan tegelfasad. Vindsbjälklaget har 190 mm glasfiberull.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: uppvärmning av hus

Inlägg av Sverige »

Nä, inte kul med el som gör ont... ;)
Skriv svar