Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för skön YD1150, jag tackar för att du är med mig trots att jag var lite burdus :)

Men vet du vad?

Radion fungerar :D

På nåt helt obegripligt sätt lyckades jag få gain i grejerna.

Visade sig att grid-stoppers som inte nödvändigvis behövs sabbat alltihopa, trots ynka 2k2.

Jag började med att mixtra med MF1 för den kommer man enklast åt och då fick jag:

Utan gridstopper på MF1's (V2b) utgång till MF2 (V4b) fick jag plötsligt, när jag probade med KD-testaren (max 400mVpp beroende på last, uppmätt 400 Ohms inre resistans) och mätte som vanligt vid anoden på MF3, hela 2,0V!!!

Probning på V3a/V3b (dvs mixerns ingångar) gav sedan ganska schyssta värden om 1/0,2V vilket ju inte låter så bra men det är känt att Mixern förstärker dåligt.

När jag upptäckte denna fascinerande boost så försökte jag göra gridstoppersna så små jag kunde, gridstoppern vid V5a kunde tas bort helt, gridstoppern vid V2a visade sig behövas (minskade dock till 1k) och gridstoppern till V4b minskades även den till 1k så plötsligt hade jag bara 2st gridstoppers på 1k och trimmade då in dessa värden:
V5a=>1V
V4b=>5V
V2b=>5V
V3a=>3V
V3b=>1V

Detta är dock inte riktigt relevant för KD-testaren har en inre resistans, men i princip probar jag med 400m(pp).

Så jag fick lite brus i radion, rattade då på min Logitech och såg att LO/FM låg lite snett, LO ligger dock i botten på precis testade 100,2MHz (och jag kommer inte högre upp för närvarande, högre Zener-spänning behövs), vad jag gjorde då var att trimma ner FM en aning (till 89,5MHz) samtididigt råkade jag modulera FM för att höra den bättre i Logitech och jag fick in 89,5MHz men den stog på rätt hög volym så när jag stängde av den hörde jag samma sak i min rörradio!

Ashäftigt!

Nu funkar alltså allt utom eventuellt trackingen och en bra antenn/antennkrets.

Jag skulle vilja ha tag i en 10MOhm mångvarvig trimmis, det högsta jag lyckats få tag i via ELFA är 500k, jag är dock rädd för att 500k påverkar LO-poten för mycket ty LO-poten's effektiva resistans är <500 (2k-pot) men 500/500k är en promille och jag är osäker på vad det gör med trackingen, i ELFA's katalog fanns 2M men när jag försökte köpa dom hade dom utgått (samma år som dom tryckt upp katalogen :doh: ) och 1M var typ 14 veckors leveranstid på så det fick bli 500k, vilket jag inte riktigt gillar.

Bifogar stolt min senaste video:

Kan du fatta att jag ändå lyckades komma såhär långt?

Du ska dock ta åt dig en hel del av äran YD1150 men det är trots allt jag som har byggt den.

MVH/Roger
PS
Ett naturligt nästa steg är att testa trackingen, först ska jag nog dock addera en 10V-Zener i serie med den 15V-Zener jag har för varicap, jag tycker mig ha räknat ut att jag kan nå 108MHz då. Sen vill jag byta den tillfälliga (största jag hade) mångvarviga 100k-trimmis som styr FM-varicap som i sin tur styrs av matningen till LO-varicap vilket innebär att backspänningen till FM alltid är lägre än till LO. Fast ärligt talat vet jag inte om jag vågar det här, "allt" funkar ju nu och jag vill inte tappa bort mig igen :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Magnus_K skrev:Håller med föregående. Ge inte upp det här Roger!
Ställ undan projektet och gå lös med sticksåget i matbordet eller något. Pyssla med annat ett tag.
Eller nej, ta en extra sväng med bussen varje dag. Det är ju där "det händer" :D
Tack, sköning!

Men problemet är redan löst :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nästa (eventuella) problem, tracking.

Jag har klurat en del på hur nuvarande tracking fungerar eller inte fungerar.

LO är vriden i botten så dess varicap får maximalt med backspänning (vilket ger högsta LO-frekvensen om just nu c.a 100MHz) detta gör dock tacksamt att det är lätt att hitta tillbaka till denna inställning (bara att vrida potten i botten igen).

I just detta läge och i serie med ännu en trimmer så står FM på LO-10,7MHz där jag med möda har trimmat in 10,7MHz (MF) hos samtliga steg.

Nuvarande inställning ger alltså korrekt MF, men vad händer om jag vrider in en ny kanal/FM?

Kommer trackingen bevaras eller spårar den ur?

En sak man kan begrunda är att C(Vr) för varicap inte är linjär, men den är "lika" olinjär för både LO & FM, dock kan detta påstående vara fel för man ligger på olika delar av C(Vr)-kurvan, om C(Vr) var ett rakt linjärt streck hade det inte varit några problem men nu visas C(Vr) i databladet för BB405 i en logaritmisk graf och jag är mycket tveksamt till om jag överhuvutaget kan få till nån användbar tracking bl.a pga detta.

Sen har vi själva genereringen av varicap-spänningarna och hur det eventuellt påverkar.

Jag har idag alltså en första 2k-pot för LO-spänningen, mittappen på denna pot går sedan till en spänningsdelande mångvarvig pot vars mittuttag ger FM-späningen.

Detta låter ju käckt och bra men jag tänker nog för mycket för vad jag tycker att det behövs är inte att spänningarna bibehålls procentuellt sett utan att det finns en konstant spänningsskillnad mellan LO/FM för jag inbillar mig att den spänningsskillnaden styr skillnadsfrekvensen dvs vid ett visst tillfälle har FM en viss spänning (och därmed kapacitans) samtidigt har LO en annan och högre spänning (och därmed lägre kapacitans) och om man sedan skjuter på skillnadsspänningen så borde skillnadsfrekvensen (MF) bli konstant, eller?

Men i mitt fall har jag att när LO ändras så ändras den lägre FM relativt LO och blir det verkligen riktigt?

Eftersom jag enkelt kan komma tillbaks till min nuvarande intrimmade situation (bara vrida LO/tunern fullt CCW) så kan man kanske fråga sig varför jag överhuvudtaget teoretiserar kring detta, det är ju liksom bara att testa :D

Men jag tror inte att det fungerar och jag vill gärna ha ett litet hum innan jag testar nåt.

Jag bifogar två scheman på hur jag tänker, Version A är alltså den jag kör just nu.

Sen vill jag teoretisera ytterligare:

Vi är intresserade av vad som får frekvensskillnaden (MF) att vara konstant, för att göra det enklare kan vi se på periodtid hos resonanserna istället för frekvens, då får vi

\(2\pi\sqrt{LC_1}-2\pi\sqrt(LC_2)=T_{MF}=konstant\)

eller

\(\sqrt{LC_1}-\sqrt{LC_2}=konstant_2\)

eller

\(\sqrt{C_1}-\sqrt{C_2}=konstant_3\)

sen inser vi att

\(C=C(U_0)-kU\)

dvs

\(\sqrt{C(U_{01})-kU_1}-\sqrt{C(U_{02})-kU_2}=konstant_3\)

Om vi nu kvadrerar båda leden fås

\((C(U_{01})-kU_1)+(C(U_{02})-kU_2)-2(C(U_{01})-kU_1)(C(U_{02})-kU_2)=konstant_4\)

eller

\(C(U_{01})-kU_1+C(U_{02})-kU_2-2C(U_{01})C(U_{02})-2k^2U_1U_2+2kU_2C(U_{01})+2kU_1C(U_{02})=konstant_4\)

arrangerar man om får man

\(C(U_{01})[1+2kU_2)]+C(U_{02})[1+2kU_1}]-2C(U_{01})C(U_{02})-2k^2U_1U_2=konstant_4\)

Eftersom tredje termen är konstant så försvinner den enligt

\(C(U_{01})[1+2kU_2)]+C(U_{02})[1+2kU_1}]-2k^2U_1U_2=konstant_5\)

Man ser att om t.ex U2 ökar (som inte ens tillhör C(U01)) då måste U1 minska, samtidigt måste produkten U1U2 vara konstant.

Undrar om jag har rätt i detta :humm:

MVH/Roger
PS
Konstant5 har värdet

\((T_{MF}/2\pi/ \sqrt{L})^2+2C(U_{01})C(U_{02})\)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Enligt ovan har vi

\(C(U_{01})[1+2kU_2)]+C(U_{02})[1+2kU_1}]-2k^2U_1U_2=konstant_5\)

Om nu

\(C(U_{02})=C(U_{01})+dC\)

och

\(U_2=U_1-dU\)

Där dC och dU är dom relativt små ändringarna hos kapacitansen respektive spänningen, sätter vi in detta ovan får vi

\(C(U_{01})[1+2k(U_1-dU)]+(C(U_{01})+dC)[1+2kU_1]-2k^2U_1(U_1-dU)=konstant_5\)

dvs

\(C(U_{01})[1+2k(U_1-dU)+(1+2kU_1)]+dC(1+2kU_1)-2k^2U_1(U_1-dU)=konstant_5\)

Uppsamling av termer ger

\(C(U_{01})[2+4kU_1-2kdU]+dC(1+2kU_1)-4k^2U1^2-4k^2U1dU=konstant_5\)

Eftersom U1, k och C(U01) är konstanter och vi egentligen bara är intresserade av dC och dU så kan detta skrivas om enligt

\(-C(U_{01})2kdU+dC(1+2kU_1)-4k^2U1dU=konstant_5-C(U_{01})[2+4kU_1]+4k^2U_1^2\)

eller

\(-C(U_{01})2kdU+dC(1+2kU_1)-4k^2U1dU=konstant_6\)

löser vi sen dC i dU så fås

\(dC=\frac{konstant_6+dU[2kC(U_{01})+4k^2U_1]}{1+2kU_1}\)

eller

\(dC=konstant_7+dU\frac{2kC(U_{01})+4k^2U_1}{1+2kU_1}\)

dvs

\(dC=konstant_7+dU\cdot konstant_8\)

Jag är naturligtvis helt ute och snurrar men förändringen av kapacitansen kanske inte bara är beroende av förändringen av spänningen, den tycks också vara beroende av ett startvärde, men varför ska en liten förändring av kapacitansen vara beroende av ett startvärde, räcker det inte med nåt slags olinjärt k (läs derivata)?

Jag har ju tvingat upp den här ekvationen genom att säga att Tmf skall vara konstant, det kan vara det som gör det.

Sätter man sen Tmf till noll (dvs likadana resonansfrekvenser) så försvinner konstant_7 och formeln blir den intuitivt mer korrekta men iom att jag har en konstant_7 som kommer av skillnadsfrekvensen så är det nog faktiskt korrekt med en konstant_7 för vad som händer när vi har en skillnadsfrekvens det är ju att det blir steg i spänningsberoendet, annars kan man ju inte ha två olika frekvenser.

MVH/Roger
PS
Konstant_8 är en egen konstant.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag testade nu att tuna min "radio".

Jag kan vrida från stoppet (maxfrekvens~100,7Mz) kl10 till kl14 där jag tappar MF helt.

En pot är normalt på 270 grader och jag uppskattar att jag kan vrida max 90 grader.

Frekvensen hos LO vid kl14 tycks vara 94,7 MHz, jag har alltså lyckats flytta LO (och FM) 6MHz neråt i frekvens.

94,7-10,7 är dock 84MHz som är utanför FM-bandet.

Eftersom högstafrekvens hos LO idag är 100,7MHz så behöver jag minska kapacitansen så att jag istället når 118,7MHz men det är inte mitt största problem, mitt största problem är att trackingen tydligen inte fungerar för live behöver jag kunna flytta både FM och LO parallellt 20MHz (så att FM hamnar inom 88-108MHz), nu kan jag uppenbarligen bara flytta dom 6MHz.

Med andra ord är detta ett tecken på vad jag redan förfarat, trackingen fungerar inte.

Lite konstigt samtidigt att så fort jag försiktigt petade på tunerratten med min isolerade trimmejsel så reagerades det, extra konstigt är det för det är bara plast emellan ty även själva tunerpoten är av plast.

Mycket konstigt :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Min nästa plan är att peta in en 10Vz för att höja LO.

Först ska jag leta rätt på den största mångvarviga trimmis som finns, sen ska jag pretuna den till samma resistiva förhållande jag har hos min 100k, jag borde minst kunna få tag i en på 1M (har 500k men kör pga iver 100k bara samtidigt som LO'n är max 500 effektivt).

Så jag avser alltså både höja LO med 10Vz (kör 15Vz idag och således 25Vz sen), samtidigt kommer jag byta ut FM-trimmisen till den högsta jag kan hitta, sen ska jag göra om "MF-svepet" samtidigt som jag hoppas nå 118,7MHz vilket jag bara indirekt kan detektera dvs att jag då har 108,0MHz hos FM (som jag kan lyssna på i min Logitech).

Jag tror jag gör dessa åtgärder samtidigt så får det gå som det går, dock borde jag inte vara så orolig för mixern tycks fungera men det kan också vara som så att nån av oscillatorerna helt enkelt dör, borde dock inte hända för vilken oscillator tal inte att ändras ynka 20%?

MVH/Roger
PS
Samtidigt kan det vara det som hände nu senast när jag inte kom ner längre än till 94,7MHz men vad vet jag jag har ju i princip ingen mätutrustning alls :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag gjort en liten uppgradering, jag har utökat Vz med 10V (teoretiskt max Vr är då 25V för varicap).

Men det blev inte så, jag fick max 19Vr och i det läget får jag
FM: 93MHz
LO: 103,3MHz

allt enligt min Logitech (LO-målet var 118,7MHz)

Jag har alltså en matning på runt 130V, sen förses de seriekopplade Zener-dioderna med 130V i serie med 22k//33k//47k=10k.

Eftersom Vz är så liten i jämförelse så borde strömmen genom dom ungefär bli 130/10k=13mA.

Nu försörjer dom en trimmis på 2k, 25V/2k=12,5mA.

Fasen, det är ju inte konstigt att 25Vz inte kan upprätthållas!

Parallellade nu med 15k, fick 21V max (borde fått 25V) och i det läget får jag 105MHz.

Jag behöver komma upp i 118MHz samtidigt som potbenet är stadgat med en ytiskonding på 25V, verkar som jag får typ 80% av märkspänning, funderar på att skarva 15Vz med 22Vz istället för 10Vz men då måste jag nog byta ytisen, samtidigt är det tveksamt om jag kommer upp i 118MHz med runt 32Vr.

Fast vi närmar oss :)

MVH/Roger
PS
Blandaren är väldigt ojämn, vissa positioner hos tunerratten (LO) ger bra signal, andra positioner ger ingenting, det finns alltså ett spann där det fungerar men utanför det spannet fungerar det inte alls och tom inom spannet är det mycket "ojämt", jag är rädd för att varicap fungerar dåligt för detta ändamål för att dom är olinjära, en dubbelgangad vridkondensator är troligtvis bättre, MEN det har varit tacksamt med varicap för tack vare dom är det mycket enkelt att frekvensmodulera och ratta in frekvens och ton på min Logitech.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Gör en kombination mellan vridkondensator = huvudavstämning och en varicap för enbart modulering.
Räcker om en varicap har en liten kondensator (typ 5pF) i serie, 200kHz "frekvensförflyttning" = modulation behöver inte
ha så stor kapacitansvariation.

Går nog att få lite mikrofoni i oscillatorspolen om du knackar lätt med ett plastföremål.
Brukar höras i radion.

Går blandaren dåligt så kan det bero på att lokaloscillatorn är lite för svag, amplituden
varierar säkert med avstämningen, den ser du genom att kolla på gallerströmmen genom 100k motståndet.
Mer negativ gallerström = bättre aktivitet på oscillatorn.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Jag är dock inte riktigt beredd att byta till vridis än, dessutom har jag bara "AM-vridisar" som dom så vackert heter (10pF-200pF, typ).

Jag har bestämt mig för att köpa en mångvarvig potentiometer för tuningen, trimmisen jag har nu har allt annat än en skön känsla, rörelsen är i det närmaste ryckig :D

Nej, nu vill jag ha en "riktig" tunerratt, min radio skall ha en mångvarvig sådan vilket ju blir lite udda :)

ELFA's billigaste kostar 138 spänn (64-847-52) och i värsta fall blir det en sådan men jag ska upp till Tema i morgon först för att se vad han har, han är alltid billig och bra.

Sen ska jag kolla hur stora mångvarviga trimmisar han har, vill gärna ha 2M+.

Jag kommer som sagt addera 22Vz till, och med last tror jag att jag hamnar runt 30V vilket är max Vr för varicap, men om detta inte funkar så måste jag surt nog linda av varv fast jag är nog ändå nöjd med det jag kan mäta dvs 108MHz, samtidigt slår det mig att, eftersom MF verkar fungera relativt bra så har jag MF mellan LO och FM, dvs om LO ligger på omätbara 118,7MHz så kan jag ÄNDÅ mäta FM på 108MHz :)

Lite spännande det här för jag måste indirekt hålla reda på om jag mäter FM eller LO, eftersom jag ju hade LO på 105MHz vid 21Vr så vet man ju det så att när jag byter till mångvarvig pot så är det bara att ställa in 21V igen, allt som händer vid högre spänning innebär högre frekvens.

Jag vill ha extremt liten påverkan från FM på LO vad gäller varivapspänning, idag lastar FM LO med 100k samtidigt som LO maximalt är 500 Ohm, tycker det borde duga som det är men nåt problem har jag med trackingen så det är värt att testa mer extrema resistiva förhållanden.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt om mitt rörradio-embryo lite.

Jag installerade först min nyinköpta 2k2 mångvarviga potentiometer från Vishay, sen bestämde jag mig för att köra på med samma typ av trimmis som satt där så jag bytte till 500k istället för det mer optimala 2M som jag dock bara har av mindre lämplig typ.

För säkerhets skull jordade jag själva axeln i jordplanet, mindre risk för störande störningar när man tar i axeln då.

Det var en mysig känsla att ratta på den mångvarviga potentiometern, kändes som att man hade kontrollen och kunde verkligen smyga upp/ned varicapspänningarna.

Jag mätte på en höft FM-trimmisen när jag bytte den, sen satte jag dit 500k:aren med samma resistansförhållande och inbillade mig att det skulle räcka för korrekt skillnadsfrekvens (MF) men det gjorde det inte, jag hamnade mha Logitech på 9,6MHz.

Så jag skruvade ner FM lite (underbar känsla när man ställer in önskad frekvens på Logitech, gissar med bestämdhet vilket håll man måste ratta, modulerar just den oscillatorn med en testsignal och sedan skruvar lite försiktigt i den mångvarviga trimmern tills man hör tonen i Logtech).

Det är magiskt!

Vid en varicapspänning över LO på 19V får jag nu
LO=103,6MHz
FM=94MHz
MF är med andra ord här 9,6MHz

Justering enligt ovan ger istället
LO=103,6MHz
FM=93MHz
MF=10,6MHz

När jag sedan nyttjade min mångvarviga tuner-pot fick jag, knepigt nog, bara sporadisk MF vid dessa varicapspänningsintervall (signalen är ungefär 30mVpp vid MF3/FD):
(8;18)V
(26;26)V
(28;29)V
Däremellan är det tyst.

Max FM-frekvens är just nu 104,5MHz och det beror på att backspänningen över LO-varicapen just nu är maximalt 32V, detta är egentligen 2V högre än vad varicap (BB405) tål, så jag kommer inte lägre i kapacitans.

FM borde alltså nå 108MHz, jag saknar då 3,5MHz och det enda jag kan göra åt det är att linda av, nästan bara en del av ett varv, hos spolen MEN det tänker jag inte göra så min radio, OM jag får ordning på den, får gå till maximala 104,5MHz.

Fast jag kommer precis på att varicap eventuellt kan seriekopplas med en kondensator, känns mycket enklare.

Fast om man minskar min-kapacitansen mha en seriekoppling så ger det bara en total kapacitans som alltid är mindre än min-kapacitansen, större än kompensationskondensatorn kan den ju aldrig bli, med andra ord funkar detta bara om man vill minska max-kapacitansen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade på en grej idag.

Jag är osäker på varför MF kommer och går när jag rattar på tuningen.

Antingen är det mixern som helt enkelt inte vill med vissa frekvenser eller också kan det vara att ena Hartley'n lägger av.

Jag är först och främst på väg att boosta nivåerna in till mixern och detta mha YD1150's tacksamma tips om att sätta ett par drosslar i serie med glödmatningen, på detta sätt typ halveras nämligen ingångskapacitanserna (från i princip 5pF till 2,5pF för ena mixer-ingången och från 2,5pF till 1,6pF för andra ingången) vilket både minskar belastningen på de båda Hartley OCH höjer signalnivåerna in till mixern.

Jag har tänkt ut att jag inför dessa båda 10uH i serie med den globala matningen, sen nyttjar jag lite benstumpar så att jag kan bygla dom om det inte blir bra (är lite orolig för alla tunade MF-filter och deras drift samtidigt som jag faktiskt i princip nyttjar runt hela 50pF som avstämning för allihopa dvs 2,5pF kommer inte göra så stor skillnad där, dessutom försvinner inte MF helt och då kan man relativt lätt eftertrimma).

Förutom eventuell boost av MF vill jag ha koll på om de båda Hartley svänger.

Så på bussen idag kom jag på en eventuell manick som kanske kan tala om det för mig.

Jag gillade aldrig riktigt GDM för den behöver tunas hela tiden, jag blev istället att tycka/tro att en oavstämd spole i närheten av endera oscillerande Hartley's spole borde räcka för indikation.

Jag har tänkt bygga den i form av en mycket enkel AM-mottagare där jag bara sniffar bärvåg mha en oavstämd spole, sen förstärker jag signalen och driver en LED, jag har räknat ut att 0,1V nånstans som insignal räcker för att LED skall kunna detektera (gjorde ett experiment för länge sedan där jag konstaterade att 100uA är detekterbart hos en LED).

Jag har en bit ferritstav som jag funderar på att använda men tyvärr framgick det in i ELFA's datablad vad ferritstaven klarar för frekvenser, i ena tabellen står det nämligen att materialet 4B1 klarar 10MHz-1000MHz men i nästa tabell står det bara <5MHz så jag fattar just nu ingenting, här är artikelnumret om nån vill hjälpa mig: 58-746-72.

Det vore bra med en ferritstav för det förstärker magnetfältet och därmed induktionen väldigt mycket.

Vad tror du YD1150 om min ide'?

MVH/Roger
PS
Här är sedan ferritmaterialets (4B1) pdf: https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... ng_tds.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Två nya videos:


Här smeker jag tunerratten från min frekvens till max frekvens, jag smeker den mycket långsamt så videon är rätt lång.

Innan denna video konstaterade jag att tunern faktiskt går att ratta inom hela FM-bandet, bevisade det genom att modulera FM-Hartley samtidigt som jag rattade in 87,5MHz respektive 108MHz och fick en ton på vardera plats.

Vet inte riktigt hur jag testade förut när jag ju bara nådde 105MHz lite knappt men nu funkar det faktiskt med marginal både uppåt och neråt så på nåt mystiskt sätt har det fixat sig självt :)

Nedanstående video är egentligen gjord på samma sätt som ovan förutom att jag trimmat in MF bättre, jag har inte dubbelcheckat skillnadsfrekvensen (MF) men jag ställde noga in den senast så det ska inte vara några problem.

Signalstyrkan är som synes högre men tyvärr svepte jag igenom tunern lite väl snabbt så man får ingen riktig kontinuitet, men man ser att signalen/MF är större



I denna situation bestämde jag mig sedan för att nyttja öronen istället så jag krämade på FG så mycket det gick (10Vp) och använde det till att modulera FM sen lyssnade jag bara medans jag svepte tunern på samma sätt som förut och fantastiskt nog hör jag faktiskt min ton genom hela FM-bandet!

Tonen varierar visserligen i styrka men den finns HELA tiden där.

Nu är jag dock lite bekymrad över att AF-nivån är så fruktansvärt låg, det måste nästan vara knäpptyst i rummet för att man hela tiden skall kunna höra tonen samtidigt som jag modulerar med 10Vp.

10Vp hamnar alltså i princip direkt över varicap (i praktiken via 1uF i serie med 100nF som sitter som varicapfilter dvs all spänning över 100nF modulerar varicap, 100nF har vid 1kHz reaktansen 1k c.a så FG belastas i alla fall inte för mycket).

Varicap får alltså runt 10Vp över sig, BB405 har c.a 1pF/V så jag borde få en rejäl deviation.

Detta är mycket skumt för min KD-testare moduleras bara med typ 1Vp och den ger en hög och klar ton i "radion" fast å andra sidan är MF mycket starkare (runt 200mVpp istället för dessa typ 10mVpp).

Det är nog pga min härligt primitiva och enkla detektor, nämligen Flankdetektorn (FD) för det kan vara som så att en kvotdetektor (KD) inte är lika känslig på nivå som jag inbillar mig FD är för själva förstärkningen i en FD handlar om lutningen på den snedställda Gauss-klockan och den lutningen blir större med MF-nivån.

Det kan vara som så att jag tyvärr behöver ett MF-steg till.

Det som är betryggande är att oavsett hur MF ser ut så hör jag faktiskt AF genom hela FM-bandet.

Men som sagt moduleras det hårt och detta känns inte bra inför skarpt test.

Förmodligen är MF så låg att modulationen/deviationen behöver vara jättestor.

Jag tror jag behöver få upp MF-nivån men jag vill/kan inte nyttja fler MF-steg så då finns det bara ett trick kvar som inte kan ge så mycket men faktiskt i samma dignitet som ett separat rör, nämligen drosslar i glöden (borde ge typ 6dB), tack YD1150!

Eller vad tror Ni?

Om jag måste kräma på med 10Vp över FM-varicap för att ens höra modulationen i högtalarn, hur realistiskt är det då att tro en antenn-krets istället för FM-Hartley skall kunna ge en hörbar signal? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom jag tjatat så mycket om det så gjorde jag slag i saken och installerade mina drosslar.

Blev faktiskt mycket bättre, inte för att jag märkte det på nivån men på nåt märkligt sätt så så fick jag plötsligt ren 1kHz sinus som "MF", sinusen såg jättefin ut men det fanns ingen synbar MF.

Rätt konstigt för jag mätte efter tre "kaskadkopplade" MF-steg, men det bästa tyckte jag var att denna sinus var näst intill bom stabil medans jag vred igenom hela FM-bandet, signalen var bom stabil och tonen ut i högtalaren var bom stabil.

Men som sagt, jag tjänade inte så många dB, vilket är ett litet bekymmer.

Törs jag nämligen konvertera FM-Hartley till en antenn-krets och tro att jag kan fånga en FM-station istället?

Det känns som om nivåerna är på tok för små!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Provkörd bra fungerande Colpitts oscillator 87,5-106,7MHz med ett EC92 = 50% av ett ECC81 :D
Uteffekt > 10mW (+12dBm uppmätt som mest) med en kopplingsslinga på två varv till effektmetern.
Den blå lysdioden drivs av den negativa gallerförspänningen :!: och då är ändå lysdioden
seriekopplad med två motstånd på 15kΩ + 27kΩ till gallret.
Avstämningskondensatorn är likadan som Ecotec i Motala säljer, den är ursprunligen till en Luxor radio.
EC92 oscillator.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Modifierade vridkondensatorn genom att fila bort en plastklack så gick det att
få mindre min-kapacitans. Så nu fungerar oscillatorn från 87,5 till 118MHz
utan problem.
Skriv svar