12V to 2V step down converter?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 oktober 2017, 12:31:55

12V to 2V step down converter?

Inlägg av OlleEriksson »

Hej

Jag är nybörjare på elektronik, och jag har en kopplingsdosa med 12V in och några toggle switchar som är belysta med inbyggda LEDar för att visa att de är på eller av. Dessa LEDar drivs enligt uppgift med 2V. Så min fråga är hur jag gör om min 12V till 2V.

Jag ska också använda mig av 5V och 6V i lådan och eftersom min applikation är väldigt värmekänslig så har jag skaffat mig två st DC/DC switching regulators / step down converters från 12V till 5V och 6V. Nu när jag behöver 2V har jag letat efter sådana men hittar bara 1.5V 3V, 3.3V, 3.7V, 5V, 6V, 9V.

Hur får jag enklast 2V? Utan att generera värme. :)

Mvh
Olle
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av adent »

Som länken i ovanstående inlägg visar:

En lysdiod ska i regel inte ha en fast spänning utan en lämplig ström.
En lysdiod har ett visst framspänningsfall när den är tänd, men skulle du försöka ansluta
en fast spänning till en lysdiod kommer den antingen inte att lysa eller gå sönder. (sanning med modifikation, men ungefär). Har du tur lyser den, men den kan lätt gå sönder eller slockna för minsta variation i spänning.

Därför är det utmärkt att ha "för hög" spänning tillgänglig. Bara att med ohms lag räkna ut ett lämpligt seriemotstånd.

Om din LED har ett framspänningsfall på 2V vid driftsström och du har 12V tillgängligt så ansluter du bara ett
seriemotstånd. Motståndet räknar du ut såhär:

2V faller över LED:en, resterande 10V ska alltså hamna över ditt motstånd. Vi låtsas att LED:en ska ha 20mA för att lysa bra. Du får läsa vad som är lämpligt för din LED.

U/I = R

10V / 0,020 A = 500 ohm.

MVH: Mikael
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 oktober 2017, 12:31:55

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av OlleEriksson »

Hmm.. ok.

Det är denna vi pratar om: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... pol-p36093

Det står bara "Lysdioden drivs på 2 V" och jag fick inga papper med den. Bör jag kolla med Kjell o Co eller har ni något annat tips om vilken ström den vill ha?

Olle
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 oktober 2017, 12:31:55

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av OlleEriksson »

Ah ok.. vänta.. låt mig gissa.

Eftersom ljusdioden själv inte kan begränsa strömmen men ändå kräver en viss ström så *måste* jag ha ett motstånd innan. Men, för att slippa för mycket värmeutveckling så hade jag i mitt fall kunnat konvertera ner spänningen från 12V till kanske 3V med en switching regulator step down buck converter, och sen ta ner den sista biten från 3V till 2V med ett litet motstånd. Om vi antar att dioden ska drivas på 20 mA så skulle det bli R = U/I = 1/0.02 = 50 ohm. Men, det är bättre att välja ett lite större motstånd för att vara säker, säg 56 eller 68 ur E12-serien. Och det gäller att den klarar av effekten som genom P = U*I skulle bli 1*0.02 = 0.02 W.

Rätt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir inte mycket till värme. Säg att det räcker med 10mA och du har ett livmoderframfall ... framspänningsanfall .... LEDen går loss på 2V. Då ska du droppa 10V över motståndet. Alltså ...

U = R*i (U=10V, i=10mA) vilket ger i = 10/10 kΩ = 1kΩ

Effektrutvecklingen beräknas med P = U*i, alltså 10*10mW = 100mW = 0.1W. Det är strunteffekt.
Du kanske tom kan köra med 5mA.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av Klas-Kenny »

Du lär nog få mer värmeutveckling av ren tomgångsförbrukning i en switchregulator, än vad du får i bara strömbegränsningsmotståndet från 12V.
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 oktober 2017, 12:31:55

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av OlleEriksson »

Tack för hjälpen. Jag köpte en påse med motstånd på Kjell o Co och testade mig fram. Vid 0.10 W kändes det knappt knappt att den ens var varm. Vid 0.25 W var den definitivt varm. Så nu har jag fått en bra känsla för hur mycket värme som utvecklas. Testade även med en 12-5V switching regulator och jag kände faktiskt ingen värme där, men iom att 0.10 W inte ens märktes så funkar det bra att köra på 12V. Tack igen.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 12V to 2V step down converter?

Inlägg av persika »

Ska du ha mer än en lysdiod så är det en bra ide att lägga dem i serie, för då behöver du bara ett strömbegränsningsmotstånd.
Skriv svar