Lämplig lödstation för ~1500:-

Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Lämplig lödstation för ~1500:-

Inlägg av Melkutt »

Här kommer en kanske lite uttjatad fråga, men jag har inte riktigt hittat det jag är ute efter.

Kollar runt efter en lödstation men lite bättre kvalitet men jag behöver lite råd!
Har en 500:- station som har fungerat bra i 8år och är relativt nöjd men den börjar packa ihop nu efter trogen tjänst.
Jag löder både hålat och ytmonterat, mest 1206 men kapslingarna blir gärna mindre för varje år :)
Men det händer imellan åt att jag löder lite kraftigare grejjer med stora jordplan, så det får gärna vara ena 60-70W, sen så är mjuk sladd med gärna ”lite längt på” uppskattat.
Jag gillar verktyg av hög kvalitet och lägger hellre en slant extra än att köpa billigt som ”får duga”, hade tänkt mig att lägga runt 1500:- på en station.
Är endast hobby men jag köper gärna en station för många år av lödrökande!
Sen så bör helst inte spetsarna vara allt för (allt är relativt) ”dyra” eller ligga alldeles för lång bort i världen

Har kikat blocket och tradera efter begangnat, har eventuellt fått nys på en METCAL MX-500.
Något tips på fler ställen att söka på?
Har kikat lite på eBay men det är lite pyssel på att sortera ut en station som går på 220v och som frakten inte går på en femhundring.

Har även kollat lite på nytt, bla HAKKO FX888D (originalet och igen klon), tvärful men det jag har läst så verkar folk var nöjda!

Även kollat DIV Weller stationer men jag vet inte vad som är mest passande.

Man kan juh ifs lägga ut en fråga här på k&s sidan :humm:

Några råd?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lämplig lödstation för ~1500:-

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Rätt verktyg för jobbet , betyder inte samma verktyg för alla jobb!
Så kvantifiera dina behov, de sällan jobben har du säkert andra och nu giltiga verktyg till!
Kryptiskt, men förståeligt!
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lämplig lödstation för ~1500:-

Inlägg av mankan »

Jag köpte en Hakko FX-888D för cirka ett år sedan från Batterfly i Italien för 98€+frakt+moms och lite spetsar. Har inte ångrat mig alls men min föregångare var en Biltema av 90-talsmodell. Två finesser som jag inte trodde skulle vara så viktiga som nu jag nu verkligen uppskattar är: den blir varm under tiden du klarar att hålla andan och den tar inte mycket plats på arbetsbordet.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Lämplig lödstation för ~1500:-

Inlägg av Melkutt »

Har kollat på HAKKO från just Batterfly, hittade någon länk här på forumet för något tag sedan.
Håller span på en beg. METCAL just nu, får se under kommande vecka om det blir den.
Tack för inputen :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Lämplig lödstation för ~1500:-

Inlägg av Melkutt »

Så, då var huvudbryt över för denna gång!
Bjöd på en METCAL MX500P på tradera med tror det var 20 spetsar, bl.a. nya och begagnade, hade maxbudet på 1955:- (ojämnt och bra) men de gick och sket sig i ordagrant sista sekunden.
Så jag spejade runt efter nytt, och valet föll på en ERSA Pico!
7E7FD1DC-B487-400A-9277-05D019EB6A78.jpeg
80W med en liten nätt kolv och en uppvärmningstid på 9s till 300 grade :bravo: beställde även några olika spetsar.
Känner mig som ett barn några dagar innan julafton nu!
Kommer på måndag om UPS håller vad dom lovar :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar