Automatisk APN-konfiguration

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Automatisk APN-konfiguration

Inlägg av Klas-Kenny »

Har klurat och googlat ett tag på detta, utan att hitta någon vidare vettig fakta.

Någon som sitter på information om hur det fungerar, när en mobil/modem får tag på "rätt" APN automagiskt?
I de modem jag kollat på har jag inte hittat någon inbyggd automatik för detta (Inget enkelt som ett AT-kommando för "autokonfigurera APN" eller "Hämta APN") utan de vill alltid bli matade med rätt APN.

Men alla moderna telefoner och liknande, lyckas hämta denna information i princip oavsett vilket SIM-kort som petas i med väldigt få undantag.

Wikipedia säger följande:
Inställningarna för mobilt bredband eller så kallad mobilsurf (där APN-informationen finns med) sänds i regel över till telefonen efter att man skickat ett SMS till ett specifikt telefonnummer eller ringt ett nätbundet telefonsamtal
Men inga detaljer alls. Vad är detta för "specifikt" nummer? Hur hittar telefonen detta nummer? Vad skickar den för något? Hur ser SMS'et det får tillbaka ut?

Hjälp mig förstå!
I slutändan är målet att lyckas bygga denna funktionalitet på egen hårdvara....
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Automatisk APN-konfiguration

Inlägg av Nerre »

Det brukar framgå av respektive operatörs hemsidor.

Exempel hos Tele2
https://www.tele2.se/support/mobiltelef ... s-och-data

Det kräver dock att utrustningen som får svaret klarar av att tolka ett SMS med APN-inställningar (för det kommer alltså via ett speciellt kodat SMS).

Lite snabbt googlande hittade den här sidan som verkar beskriva hur ett sånt SMS ser ut (det verkar vara nåt i stil med XML).
https://support.nowsms.com/discus/messages/132/803.html


Med moderna telefoner (Android, iPhone) så har telefonen istället en databas med olika APN.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Automatisk APN-konfiguration

Inlägg av Klas-Kenny »

Det finns alltså inget riktigt standardiserat sätt att få fram det hela "over the air" (vilket för övrigt var en bra sökterm jag inte tänkt på) vad jag tolkar det jag hittar. Utan varje operatör gör på lite olika sätt?

Det där med databas var ju intressant. Androids sådan, finns såklart att hitta. Tydligen en hyggligt stor XML-fil. :) Klart rimligt att gå igenom.
https://android.googlesource.com/device ... l-conf.xml

Men sen då, hur hittar man rätt i databasen?
Modemet kan ju ansluta sig och få fram ett "carrier"-namn automatiskt. Men det känns inte som att det mappar till 100% mot vad som finns i databasen?
För jag tror inte att man kopplar upp sig automatiskt mot "Telenor Mobilsurf" eller liknande. Där emot "Telenor SE" känns bekant. Men jag kanske har fel där?

Edit: Aha, MCC och MNC verkar vara användbart. Kanske man kan få ut från modemet...
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Automatisk APN-konfiguration

Inlägg av maDa »

Smarta telefoner idag skeppas med en liten databas över vanliga operatörer och deras inställningar. Förr i tiden gjorde man det när man "branda" telefonen.

MCC & MNC läses från SIM-kort
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Automatisk APN-konfiguration

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja ser man på, det är ju en del av IMSI vilket är lättillgängligt. :)

Då ska det nog gå att lösa, med att baka in androids databas.
Skriv svar