Linuxnybörjare

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Mycket märkligt. Jag har beskrivit exakt vad jag gjorde för att installera arduino i Debian 9 och det fungerade för mig. Men det är väl det onda ögat eller något snarlikt.

sodjan: Du har en konstig uppfattning om Linux som kanske stammar från ett tidigare decennium. Vissa linuxmiljöer är naturligtvis väldigt teknikdrivna och passar inte alla användare.
Många, däribland Mint, Ubuntu och i viss mån Debian (och säkert många fler jag inte känner så väl) har som mål att vara så användarvänliga som möjligt. Dessa miljöer är ofta lättare att ta till sig än olika varianter av Windows. Naturligtvis finns det saker man måste lära sig hur de fungerar men så är det ju med alla icketriviala produkter.
Att som ny linuxanvändare välja att installera program i ett terminalfönster när det går att installera med tex Synaptic känns lite onödigt. Om man inte vet vad man gör får man det resultat man förtjänar.

TomasL: Vakna upp ur din törnrosasömn. Det har hänt otroligt mycket det senaste decenniet. Kanske inte med Red Hat/Centos, det vet jag inget om.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Lillahuset, jag är klarvaken, på den tiden försöket jag faktiskt med i princip alla distar, inklusive fedora, med ett totalt no-go.

Och jo jag har testar lite ubuntu, fedora mm, med jämna mellanrum, och det skiljer sig inte speciellt mycket från Redhat anno -98.
Grafiken har blivit lite snyggare, det är väl ungefär allt.

Dependancy-helvetet är defacto fortfarande olöst, vilket är min största avog mot Linux.
Samt ärligt talat, det faktum att olika distar har olika metoder för att lösa samma saker.

Den dag man löser dependancy-helvetet och den dag man löser problemet med att göra samma sak i olika distar på samma sätt, då kan jag börja fundera på det i vissa användningsområden.
Men oavsett, eftersom det inga av de program jag använder existerar inom Linux-världen, så är och förblir det, för mig, bara en leksak (nu pratar jag om desktop-versionerna)

Dock vill jag naturligtvis uppmuntra TS att fortsätta sin försök, och inte ge upp, kanske med en annan dist än den just nu testade.

Ett stort problem med i princip de flesta distar, utom möjligtvis CENTOS, är förändelsetakten i dem, program som är äldre än några månader, funkar inte, då man inte bryr sig direkt om det här med kompabilitet, vad det verkar.
Och de flesta som publicerar program verkar att älska de senaste experimentella biblioteken, utan att bry sig om huruvida de funkar på andra system eller inte.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av sodjan »

> sodjan: Du har en konstig uppfattning om Linux som kanske stammar från ett tidigare decennium.

Nja. Mer från de som jag ser försöker komma igång under senaste året. Jag har så klart
följt utvecklingen i stort under många år, och hur det hela diskuteras bland användare.
Det är helt klart att Windows resp. Linux på klientmaskiner har helt olika målgrupper.
Det återspeglas även i utbudet i handeln av t.ex. "paketerade" laptops. *Om* Linux nu
hade de stora fördelar som hävdas så borde ju handeln ha svängt om för länge sedan.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Dependency-helvetet som du kallar det har jag inte stött på på många herrans år, kanske för att jag kör Debian-derivat. Det är förmodligen likadant i andra någorlunda seriösa "familjer".
Att allt skulle funka lika i alla linuxdistar ska du nog inte förvänta dig. Iallafall inte hålla andan tills dess.
Hur är det med produkterna från våra vänner i Redmond? Fungerar allt lika från version till version? Näe, knappast. Du lever i en illusion.

sodjan: Det kan bli svårt att få Microsoft att subventionera datorer med Linux förinstallerat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Öh, jo det gör det, Word 95 funkar lika bra i W95 som i W10.
Dock kan jag av naturliga skäl inte köra Word 2017-64 i en W95-burk.
Vissa W3.11 program kan jag faktiskt få att snurra i W10

Varför skulle MS subventionera en OS installation?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Varför skulle MS subventionera en OS installation?
Ja det får du väl fråga grabbarna i Redmond om. Den allmänt accepterade förklaringen är att det är ett utmärkt sätt att få fårket att vänja sig vid de utomordentliga produkterna från Redmond.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Tja, de subventionerar mig veterligen inga installationer, däremot finns det mängdrabatter som inom alla verksamheter.
Köper du 100k installationer per år så får du naturligtvis rabatter, konstigt vore annars.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Det är knappast någon väl bevarad hemlighet att MS, åtminstone historiskt, har betalat för att datortillverkare skulle förinstallera Windows.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Öh, nej det har de inte, det är en skröna.
Om så vore fallet, så hade de fått de amerikanska myndigheterna på sig rätt kvickt.
Däremot har de naturligtvis gett hyffsat bra rabatter, på de sk OEM-versionerna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Öh, skönt att få detta dementerat från en säker källa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bundling_ ... ft_Windows
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Öh, nej det är ju din tolkning av det som skrivs, kan inte hitta någonstans att MS betalade HW-Lleverantörerna, däremot detta:
Microsoft stated that its agreements with OEMs to distribute Windows are nonexclusive, and OEMs are free to distribute computers with a different operating system or without any operating system
Däremot är det ju normal affärspolicy att ge olika rabatter beroende på hur mycket som ÅFen säljer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Öh, jo då.
Microsoft once assessed license fees based on the number of computers an OEM sold, regardless of whether a Windows license was included. Beginning in 1983, Microsoft sold MS-DOS licenses to OEMs on an individually-negotiated basis. The contracts required OEMs to purchase a number of MS-DOS licenses equal to or greater than the number of computers sold, with the result of zero marginal cost for OEMs to include MS-DOS.
Men förhoppningsvis har de fått tillräckligt med pisk för att sluta med det.
Och ja, du kanske har rätt i att MS inte betalat för att få sina program förinstallerade. Men jag är skeptisk...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Jo de slutade med det i början på 90-talet.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av arvidb »

TomasL skrev:Dependancy-helvetet är defacto fortfarande olöst, vilket är min största avog mot Linux.
Detta är nytt för mig. Trots att jag kört enbart Linux i många år nu så vet jag faktiskt inte vad det här syftar på.

Mina (visserligen ganska svaga) minnen från Windows 2000 och Windows XP säger att det ibland - rätt sällan - kunde dyka upp problem med att olika program ville installera olika versioner av samma DLL. En av fördelarna med Linux som jag kommer ihåg det var att jag slapp det problemet i.o.m. programhanteraren. Då har jag visserligen skytt "binärblobbar" från andra källor som pesten - om någon sådan har behövts, vilket har varit sällan, så har jag gjort en lokal installation för att inte sabba något i systemet. Kanske därför jag inte känner igen det du pratar om? Eller är det för att jag mest kör Gentoo (lokalkompilerad distro)?
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av sm7tix »

Ta diskussionerna i annan tråd! Den startades av en användare som vill ha hjälp och inte en debatt.

.
Skriv svar