Linuxnybörjare

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
UbbeF
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 juni 2017, 12:27:26

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av UbbeF »

Ett sista försök.....

Åter till den URSPRUNGLIGA frågan om installation av Arduino IDE........

Installation av Debian har det inte varit några problem med.

MEN...

Kör jag ./install.sh så säger den Permission denied oavsett om jag kör detta med "su och PW" inknappat innan eller ej.

Kör man "sudo apt install arduino" så säger den att sudo inte finns ! (Finns inte heller med under help)

Man får inta vara dum. Som en sista krampaktig åtgärd installerade jag nyss om Debian 9 och nu UTAN att ange något ROOT-lösenord. Resultatet är detsamma. Permission denied hur jag än gör.

Använder man help så är den funktionen oanvändbar för den oinvigde. Sannolikt behöver man kunna 137 (eller flera) olika kommandon INNAN man har någon hjälp av help !

Detta är ungefär lika idiotiskt som en kommentar jag fick i Windows efter någon speciell manöver "om inte detta går KANSKE du måste starta om Windows".
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av tecno »

Har du kört UPDATE och UPGRADE efter din installation av Debian? Fungerar nätverket?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av johano »

Varför envisas med Debian??
Ta en lite "snällare" disitribution som Ubuntu, där följer allt med och är mycket enklare att komma igång med.

Debian anses väl lite mer anpassad för "experten" och Ubuntu för nybörjaren.
Jag började med Ubuntu efter en väldans massa år i Windowsvärlden, och visst, jag har fått googla mig
fram men med Ubuntu har det ändå alltid funkat väldigt smärtfritt!!

/j
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Jugge »

Hej. Förstår att du misströstar.
Har du skrivit exakt "sudo apt install arduino". Funkar inte.
Det skall stå:
sudo apt-get install arduino
Jag har Debian installerad och har testat ovanstående.
Håller tummarna för att du lyckas nu.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av svanted »

install.sh kanske inte är en exefil?
kolla med ls -l install.sh i den katalogen
det ska stå -rwxr-xr-x,
ett eller flera "x",
om inte måste du ändra rättigheterna för den filen.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Jan Almqvist »

...och ändrar gör man med kommandot chmod,
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Gizmo »

UbbeF skrev:Det kan inte vara meningen att det ska vara så krångligt att få ett inladdat program att fungera.
Nu jobbar jag ju med *nix, däribland lite Linux också, så jag är väl lite partisk. Men första tröskeln att komma över är kanske lite större än för windows eller osx, men efter det så finns det nästan alltid bra manualer att följa om man söker på dom.
Ge det lite tid till, eller fråga en vän som kan visa lite grundläggande saker, blir betydligt enklare då.

https://playground.arduino.cc/Linux/Debian har en bra beskrivning för det du vill göra.
UbbeF
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 juni 2017, 12:27:26

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av UbbeF »

Jodå, jag har knappat in "sudo apt install arduino" och nu även "sudo apt-get install arduino" med samma resultat. Den vet inte vad sudo är. Någon har tidigare i tråden skrivit samma sak att sudo inte funkar i Debian...........

Men det funkar ju tydligen hos vissa. Hos mig är det tydlien SBS (skit bakom spakarna).

Jag har nu installerat om Debian ett antal gånger, med/utan boot-lösenord, maxomfattning/minomfattning av installationen.

Resultatet är hela tiden detsamma:

- "Permission denied" oavsett om ./install.sh eller sudo apt o.s.v..... användes.
- sudo hittas inte och finns inte när man provar help, help help, man -k. Ganska idiotiskt med flera helpkommando.

Jag har för något år sedan försökt mig på Red-Hat versionen. Jag lyckades aldrig med någon programinstallation. För ett par tre månader sedan provade jag Linux Mint med samma resultat.

Som lekman på området (dock med 35 års erfarenhet av programmering av styrsystem och nu efter pensionen lärt mig på egen hand någotsånär att programmera PIC med assembler samt Arduino med C++). Detta är inte nog.
Man bör vara docent i programmering eller något ditåt......

Man kan undra varför man tagit fram flera versioner av Linux och som dessutom inte är likvärdiga. Jag tittade på Wikipedia ang. just sudo. Debian och Ubuntu är tydligen rätt lika, men Red-Hat m.fl. skiljer sig från dessa. Det finns hur mycket som helst om sudo på nätet, med "förklaringar" som tävlar med varandra i obegriplighet.

Det hade varit MYCKET BÄTTRE om man koncentrerat sig på EN Linux-version och användarvänligheten.

Nu har jag tagit bort ski-n från hårddisken. Nu får det vara alldeles nog !

Jag tackar alla för visat intresse !
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Nerre »

Jag är lite osäker, men jag vill minnas att när man installerar Debian får man välja om man vill använda sudo eller inte. Det står inte exakt så i frågan, jag tror frågan snarare är om man vill konfigurera ett root-lösen eller inte.

Kommandot "sudo" används för att köra ett annat kommando som root. Det finns både fördelar och nackdelar. En fördel är att sudo efterfrågar användarens eget lösen, så man kan ha flera användare som har behörighet att köra sudo utan att man behöver get ut ett root-lösen till alla.

Det är ungefär som när Windows frågar om man vill köra ett program som administratör.

Om man inte använder "sudo" måste man använda "su". När man kör "su" så loggar man in som root, och måste alltså ange root-lösen. Sen är man root tills man loggar ur su-sessionen med "exit".
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Nerre »

UbbeF skrev: Man kan undra varför man tagit fram flera versioner av Linux och som dessutom inte är likvärdiga.
För att man kunnat?

Eftersom Linux är Open Source så kan alla göra en egen distribution. Är man inte nöjd med nån av de som finns så kan man fixa ihop en egen.

Varför har man tagit fram flera olika versioner av pizza och som dessutom inte är likvärdiga? Hade väl vara bra med en standardiserad pizza?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av arvidb »

UbbeF skrev:Jag har för något år sedan försökt mig på Red-Hat versionen. Jag lyckades aldrig med någon programinstallation. För ett par tre månader sedan provade jag Linux Mint med samma resultat.
Men det du försöker göra är ju faktiskt inte någon raketforskning. Det måste vara något särskilt du gör som gör att detta misslyckas varje gång du försöker. Ta en bild som visar hela kommandot och efterföljande felmeddelande om du får för dig att försöka igen, så kanske det går att lista ut vad det är som händer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta är ju märkligt!
Är du en slik MS anhängare som försöker att MisStänkliggöra Linux! Sätt ut vad du bor så att du får kontakt med någon som handgripligt kan hjälpa dig.
Jag gjorde i ordning en Linux Mint Mate för en kompis häromdagen det tog inte ens 10 min så var den maskinen körandes.
Hur kan vi hjälpa dig?
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av sm7tix »

I Debian 9 så går inte sudo från början. Du måste lögga in din användare i /etc/sudorts med kommsndot visudo. Först måste du dock bli root med su -
Glöm inte bindelsrecket!
Fast själv hade jag valt Mint eller Ubuntu som dist. Lite lättare. Och apt install är ofta samma som apt-get install i nyare dists. Och när du är root så använder du inte su. Ge inte upp!

.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av sodjan »

Intressant tråd. En nybörjare har uppenbara problem. De tips som ges underbygger
bara vad TS redan har upptäckt på egen hand, att hela miljön är ett nörd-bygge helt
utan genomgående principer (förutom principen att ingenting ska vara naturligt eller
lätt att förstå).

> Är man inte nöjd med nån av de [Linux distributioner] som finns så kan man fixa ihop en egen.

Ja jäklar... Så om nybörjaren inte är nöjd med att hela miljön är väldigt svår att förstå,
så ska nybörjaren "fixa ihop en egen"? Jo tjena... :-)

Jag förstår inte varför det ska vara så känsligt att medge att Linux miljöerna är väldigt
teknikdrivna och kanske inget för den som bara, så att säga, vill använda prylarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Lasp skrev:Detta är ju märkligt!
Är du en slik MS anhängare som försöker att MisStänkliggöra Linux! Sätt ut vad du bor så att du får kontakt med någon som handgripligt kan hjälpa dig.
Jag gjorde i ordning en Linux Mint Mate för en kompis häromdagen det tog inte ens 10 min så var den maskinen körandes.
Hur kan vi hjälpa dig?
Vad får dig att tro det, bara för att TS inte fixar det som nybörjare, dvs, det som ni nördar fixar på någon timma, så är helt plötsligt TS en som vill misstänkliggöra det hela.

TS har ungefär samma upplevelse som mig, när jag försökte få en laptop att snurra Linux för 10 år sedan, tyvärr har det inte skett så mycket förändring i användarvänligheten.
Skriv svar