Simpel timräknare för mina fordon...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

Jag har en hel del motorfordon, men lider väl av vissa "diagnoser" som gör att jag har svårt att komma ihåg att kolla olja m.m
Jag har insett att jag behöver en liten lampa som gör att jag kommer ihåg att kolla olja m.m efter en viss tid. Låt oss säga 10 timmar drifttid.
Detta är ju inga problem för det finns färdiga timräknare att köra men det är inte en räknare jag behöver utan en lampa eller lysdiod som börjar lysa, inget annat!

Jag hittar ingen timräknare att köpa med extern lampa, och dessa är också för avancerad inkoppling på.

1. Det räcker att jag har en räknare som räknar tid när tändningen är på (behöver inte kolla om motorn går). Alltså en räknare som räknar när en ingång är hög.
2. När det har gått sammanlagt 10 timmar så skall en LED tändas och det måste finnas möjlighet att göra en reset när jag har kollat det jag vill kolla.
3. Jag vill gärna att det inte är någon mer spänning som behöver kopplas in mer än endast ingångs-spänningen.



Jag hoppas ni förstår min förklaring.
Nu vill jag höra lite tankar om den enklaste lösningen för att fixa detta.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Berrabongo »

Har kikat på denna, men inte testat. Går att mata in serviceintervaller.

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 67600.html
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

Som sagt, inte vad jag är ute efter. Denna måste kopplas in på en tändkabel, men jag söker något enklare.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av limpan4all »

Borde gå att klara enkelt med en 8 pinnars CPU som har inbyggt EE2PROM den räknar tid när den har spänning var tredje minut så uppdaterar den EE2PROMET i tre register när tidsackumulatorn har passerat 200 så sätts en utgång som tänder lysdioden och ytterligare ackumulering görs inte. Nollställs enbart när lysdioden är tänd och ett register i taget. Du kommer att som mest tappa 2 min 29 s om spänningen stängs av vid fel tillfälle men det är vanligen ett marginellt problem. Varför tre register? För att majoritetsbeslut krävs om vad som är rätt värde. Ansätt helt enkelt att de två som är lika är korrekta och justera det som inte är det så att det blir samma som de andra, då löser man problemet med att dom kan komma i osynk vid spänningsfrånslag.
Hårdvaran är enkel att göra, och mjukvaran torde vara rätt simpel men någon måste ändå göra jobbet...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

Något liknande är det jag har funderat på... ska kika lite på om en atiny kan passa mig kanske...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

Tack för din input seniormlemuren, men det blir för avancerat. Jag behöver inte en så exakt tid och jag behöver inte en stor "nano" för denna simpla funktionen... det är nog en atiny85 som jag har siktat in mig på, samt en 12v matning från någon cigg-uttag->USB produkt. Jag bara funderade på om det gick att göra ännu simplare.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Kulla »

Enklaste varianten är den som du rullar runt tändkabel, då den räknar när motor är på bara. Den har jag på min båtmotor, funkar klockrent.

https://www.aliexpress.com/item/1pc-Hig ... 35908.html
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Bosen »

....du verkar inte ha läst vad jag vill ha...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av Magnus_K »

Kan man räkna med att du har cigg-uttag i varje fordon som ska ha räknare?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av SeniorLemuren »

Bosen skrev:Tack för din input seniormlemuren, men det blir för avancerat. Jag behöver inte en så exakt tid och jag behöver inte en stor "nano" för denna simpla funktionen... det är nog en atiny85 som jag har siktat in mig på, samt en 12v matning från någon cigg-uttag->USB produkt. Jag bara funderade på om det gick att göra ännu simplare.
Haha det blev vist felskrivet. Om du klickat på länken hade du sett att den går till MINI USB ATmega328P för 8 spänn. Den kanske är avancerad men för det priset blir det ju en billig lösning. :)

Edit. Förlåt, ~18 spänn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av grym »

en klockkrets och någon 4040 sedan bara ha en lysdiod på rätt utgång, dock blir då delningen binär så dubblering av tid mellan dom olika utgångarna, man kan anda ihop två och nå mindre intervaller

lättbyggt och simpelt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du tid som accumuleras, dvs du kör bilen en viss tid, ställer ifrån dig den (stänger av den), fortsätter och det är den "aktiva" tiden som räknas?
Jag leker just nu med en enkel CMOS-timer men den liksom lägger av när spänningen försvinner, eller om spänningen inte försvinner, fortsätter att räkna.
Utgången blir ju en enkel LED, vilket är kanske helt i din stil.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av grym »

en sådan sak skall ha batteribackup, en simpel sak med ex laddningsbara batterier, kräver väldigt lite ström
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simpel timräknare för mina fordon...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och så ska den kanske stoppas när bilen inte går.
Skriv svar