Hur styra EC kanalfläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av Dioden »

Behöver kunna reglera varvet på min EC fläkt via ett Arduino UNO. Fläkten kan styras med analog signal 0-10Vdc eller PWM 0-10Vdc,(fläkten levereras med en 10k pot för intern reglering) men som jag förstår så kan arduino leverera max 5Vdc, så hur kan man lösa det så att man har möjlighet till 0-10Vdc styrning. Har hittat följande varianter:

*Digital potentiometer (Vet inget om dom, vet ej hur sådana styrs)

*Stegmotor som vrider en potentiometer (Känns omständigt, men borde gå :) )

*Nån sorts förstärkare av 5Vdc signalen som är linjär 0V=0V, 2,5V=5V, 5V=10V (har inte en susning om det går eller är ens möjligt)

Sen även en till fråga om fläkten och hur man kan läsa av tacho signalen med arduinot. den ger ut en puls per varv. jag förstår inte hur jag kan använda den. När jag mäter mellan plint 1 och 4 får jag en frekvens som följer varvet men som blir sämre och sämre efter 24Hz (värdet fladdrar av och till och försvinner).

Jag bifogar en bild och hoppas någon har en ide :)

Tack på förhand //Kristoffer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av Mindmapper »

Bilden blir jag inte klok på. En massa konstiga inkopplingar. T.ex en trafo kan inte överföra likspänning.

Så här kopplar jag in 10V PWM. Får jag ut 10V på 3, eller ska jag mata in 10V?
Pull up resistor mellan 3 och 2.
transistor mellan 2 och 1. Kollektor på 2, emitter på 1. Basen kopplas via ett motstånd till Arduini utgång.

Tacho antar jag är en utgång på motorn, den går inte koppla till en utgång på en optokopplare. Samma med styrsignalen till PWM ingången. Lysdioden i optokopplaren kan inte ge någon utsignal till PWM-ingången.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av TomasL »

Fläktfabrikat och typ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av TomasL »

Gissar att bilden egentligen visar hur fläktens interface ser ut.
det enklaste du kan göra är att PWM-styra den, med en MOSFet mellan +10V och PWM ingången.
För att styra 0-10V så räcker inte den interna 10V matningen utan du behöver kanske 12V.
Det finns specifica DACar för just 0-10V, till exempel AD5412 eller liknande.
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av Dioden »

Fläkten är en systemair K125ec
med en papst
Type R3G190-RC05-18
Motor M3G055-BI

Det är inget krav på att varvtalet ska vara steglöst. funderade på att man kanske kan använda tre olika motstånd i olika kombinationer (borde typ bli 7 kombinationer) men då behövs tre relän isåfall eller solid state relän. Är relän enkla att aktivera med Arduino.

Skissade på en lösning ang tachofunktionen men ser att 10V utgången verkar lite klen.

Frågor:
Hur snabbt kan en fotodiod registrera blinkningar?
Kan jag koppla in en fotodiod på arduinot vart gör jag av fotodiodens katod?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av TomasL »

PWMa den i stället
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av Dioden »

Efter lite uppehåll i projektet så är jag nu på gång :)
Jag ska börja att styra den med PWM 0-5V och se om luftflödet vid fläktens halva kapacitet räcker.

Jag har gjort 6st if satser som representerar 6st hastigheter och det funkar väldigt bra,
men nu behöver jag veta i vilket läge fläkten arbetar i för varje läge har ett givet luftflöde och det vill jag kunna använda i en formel.
Ska jag hämta in den utgående PWM signalen på en analog pin och tolka den eller?
Är det något man kan lösa?


Och så här ser just den biten ut:

if (deltaT > 5) analogWrite(11, 60);
if (deltaT > 15) analogWrite(11, 99);
if (deltaT > 25) analogWrite(11, 138);
if (deltaT > 35) analogWrite(11, 177);
if (deltaT > 45) analogWrite(11, 216);
if (deltaT > 55) analogWrite(11, 255);

Mvh Kristoffer
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av TomasL »

Öh, förstår inte vad du menar, om du PWMar den, så vet du ju vilket varvtal den går i.
Dock är det inte riktigt så enkelt att luftflödet är linjärt.
Det är i stället synnerligen kraftigt olinjärt.
För att du skall kunna veta flödet måste du mäta tryckfallet över en känd strypning, och interpolera i kurvan för denna strypning.

Orsaken till detta är att det är kompressibel strömning och tryckfallet i systemet beror på luftflödet, och fläkten i sin tur ger ett luftflöde som beror på tryckfallet.
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av Dioden »

Att mäta vindhastighet (m/s) i varje driftläge och ta x rörets area (m2) då får jag ju fram ett luftflöde för varje läge eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av TomasL »

Ja naturligtvis.
Dock är det inget man normalt gör, antingen mäter man över ett mätdon, eller med ett pitotrör, eller med varmtråd.
Dioden
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 september 2011, 13:13:02
Ort: Östersund

Re: Hur styra EC kanalfläkt

Inlägg av Dioden »

Ja precis men hur ska det fastställda luftflödet komma med i min formel? Jag vet ju bara att när deltaT är t.ex mellan 5-15 grader så är det ett luftflöde osv. Jag är nybörjare på det här och har inte full koll på kodningen, just det här med luftflödet var för att jag skulle kunna räkna ut luftsolfångarens effekt i de olika driftlägena
Skriv svar