Lagersortering

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Daniel!
danielr112 skrev:Högerknapp på cellen och formatera. Sedan under "Nummer" så har du custom och kan definera upp egna om så vills.
Finns inte i min härligt primitiva Excel från 1997.
Men kom på en annan sak när jag satt på dass...
:D
Jag personligen har en del batterier. Och det är ju således en vara med begränsat datum. T ex laddningsbara bör man kolla med jämna mellanrum.
Ja, det är sant.
Så om du inte redan har det så är det kanske bra med någon typ av expire-date samt recondition-date så man lätt kan se hur länge komponenter ska ligga innan man tar en kik. T ex batterier som man bör kolla över. Är kanske väldigt smal genre men vem vet, du inverterar kanske kylskåpet härnäst :D
Nej, jag inventerar inte sånt.

Och nej, jag ska inte inventera kylskåpet härnäst :D

MVH/Roger
PS
Börjar bli lite besviken på min härligt primitiva Excel-97, vid ett tidigare tillfälle i den här tråden fick jag nämligen tipset om att man kan trycka ctrl-alt-L för att göra en rubrik klickbar så att man kan klicka på den för att Excel ska sortera efter den, men det fungerade inte heller. Fast kanske jag gjort nåt fel?

Bifogar min senaste inventering, denna (HG73) innehåller alla mer speciella komponenter jag behöver för att bygga fler rörförstärkare, listan är sedan sorterad efter hylla så Ni ska se att det finns viss struktur på alltihopa. Png-filen blev förresten för stor så jag har zippat ihop den mha 7-Zip.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag sorterat in en av dom sista Samla-lådorna.

Denna låda innehöll inte så mycket så inventeringen gick snabbt :)

Ska eventuellt sortera in två Samla-lådor till, sen är jag klar.

Dessa två lådor är inte det minsta fulla så det blir lätt, en är en projektlåda som jag kanske märker upp med projektnamnet istället, vi får se.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar :D

Egentligen har jag dock en hylla kvar i vardagsrummet (den jag tidigare kallat koja) men på den översta hyllan finns mest kartonger av helt olika format och dels vill jag inte ha en massa bakvända visitkort med lådnamn i vardagsrummet dels vet jag vad som finns i de kartongerna.

Så jag är klar!

Nu har jag således skapat två ping-filer där den ena är sorterad efter hylla den andra efter sökord samtidigt har jag, nojjigt nog, backat Excel-filen.

Excelfilen och den ping-fil som är sorterad efter sökord har jag precis fört över till sticka, vid ett senare tillfälle (när min rörsortering är klar) ska jag försöka printa ut listorna.

Jag har Excel-97 både på labtoppen och på printerdatorn men det ska ändå bli spännande och se om jag måste justera cellernas bredd ty nu är det på det berömda håret att det får plats och jag vill minnas från tidigare att de båda datorerna skiljer en aningen map marginaler, till nackdel för printerdator tror jag.

Så även om jag ser att jag får plats i laptopen så är det inte säkert jag får plats i printerdatorn.

Spännande värre :D

MVH/Roger
PS
Jag har känt mig lite ambivalent när det gäller viss typ av sortering, en trimpotentiometer har t.ex sökordet "Potentiometer" och som typ kanske det står "Trimpot", eller nåt men på slutet sorterade jag in en trimpotentiometer-axel också under sökordet "Potentiometer" men då med typen "Axel", detta för att lättare hitta, fast kanske "Axel" skulle vara ett separat sökord? Men för det första är det tveksamt om man söker på "Axel" (för vadå axel, liksom?) och för det andra är det väl bra om tillbehören hamnar nära varandra i listan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu printat ut alla tolv sidor :)

Jag fick lite problem med att exakt samma version av MS Excel gav två olika print-bredder dvs vid printerdatorn blev jag tvungen att minska ner ett par kolumners bredd för att alla kolumner skulle få plats på samma sida, vilket var mitt mål.

Skumt att två olika datorer kan ge så olika konsekvenser när programmen är exakt lika.

Nåväl, alla sidorna kom ut till slut.

En sak saknar jag och det är rubriker på alla sidorna, har inte riktigt fått klämm på hur man gör för att det ska bli smidigt, att bara skriva rubriker enligt "preview-ramarna" gör ju att rubrikerna blir sorteringsbara, jag skulle vilja ha rubriker på varje sida som inte är sorteringsbara dvs så att man får rubriker på varje sida som är oberoende av hur jag sorterar.

Samtidigt, det här är en engångsutskrift och då spelar det ju ingen roll :)

Fast rubriker på alla sidor småsaknar jag nu.

MVH/Roger
PS
Jag köpte 10st plastfickor på Clas idag, de visade sig inte räcka :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Lagersortering

Inlägg av danielr112 »

olika inställningar på bredderna på pappret och sidomarginalerna på datorerna. Bara för att du har samma version på programmet så säger ju inte det sig självt att övriga inställningar är desamma.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vadå, följer inte marginalbredderna med filen?

Fast märk att skillnaden var bagatellartat liten.

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Lagersortering

Inlägg av danielr112 »

Inte marginalen för utskriften till papper. Du kan ju ha andra inställningar på pappersbredd och annat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för dina svar men jag kan sånt här för dåligt.

Samtidigt är jag bara en användare av mjukvara och är inte intresserad av att bli nåt mer (just nu).

Men det hindrar ju inte att man undrar lite, för logiskt tänkande är jag trots allt ganska bra på.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu stoppat alla 12 sidor i plastfickor och satt upp dom på min rörhylla, hänger bra där (längst ner).

Nu har jag inget mer att säga om det här, projekt avslutat.

Tack för att Ni lyssnade.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort några mindre ändringar, mest tillkommit lite saker (se HL14).

En låda hade dessutom fallit bort (mest skräp men ändå).

Jag lägger således upp den senaste listan.

MVH/Roger
PS
Lägger mest upp listan för att få den backad, hoppas GeekJoan inte blir sur på mig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

rogerk8 skrev:
Först kommer jag bygga ännu en "Mini-Watt" låda modell Philips, där kommer jag ha vikta pappersfoldrar med:
1) Metallfilmsmotstånd 0,6W/E12 (1Ohm-10M Ohm i fyra foldrar) [Har]
2) Metallfilmsmotstånd 2W/E12 (1Ohm-300V^2/2<47k~100k), 5st/värde [Har ej]
3) Metallfilmsmotstånd 3W/E12 (0,1Ohm-100Ohm, ELFA har inga 2W<1 Ohm...), 5st/värde [Har Ej]
4) Kondensatorer E6 (10pF-10uF) [Har]
5) Kondensatorer E12-E6 (1pF-10pF:E12, 12pF-82nF:E12-E6) [Har]
6) Keramiska kondensatorer E12 (1pF-10nF), >160V, 5st/värde [Har ej]
7) Plastkondensatorer E12 (10nF-1uF), >160V, 5st/värde [Har ej]
7) Zenerdioder (små, alla värden), 5st/värde [Har ej]

MVH/Roger
Citerar mig själv från första inlägget i denna tråd, nu ser det ut att bli såhär:
1) Metallfilmsmotstånd 0,6W/E12 (1Ohm-10M Ohm i fyra foldrar) [Har]
2) Metallfilmsmotstånd 2W/E12 (0,1Ohm-300V^2/2<47k~100k), 10st/värde [6 dekader i två foldrar, på gång]
4) Kondensatorer E6 (10pF-10uF) [Har, 2 foldrar till och med]
5) Kondensatorer E12-E6 (1pF-10pF:E12, 12pF-82nF:E12-E6) [Har, sparsamt med 1p-dekaden]
6) Keramiska kondensatorer E12 (1pF-10nF), <500V, 10st/värde [En folder plus 1p-dekaden i 5), på gång]
7) Plastkondensatorer E12 (10nF-1uF), >160V, 5st/värde [Utgår preliminärt]
8. Zenerdioder (2V7-220V, 1,3W, E12), 10st/värde [Precis skaffat]

Och såhär ser min Mini-Watt hylla med foldrar ut nu:

MVH/Roger
PS
Allra överst ligger en mall för hur foldrarna ska vikas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har, inspirerad av tips från Er, bestämt mig för att samla alla (kommande i alla fall) komponentsorteringar i denna tråd, det är dessutom ganska lämpligt för alla mina komponenter tillhör ju mitt lager :)

Idag har jag sorterat mina kristaller.

Det är ingen imponerande mängd men det är väldigt käckt att ha koll.

Jag har behållit dom fåtal och små keramiska kondingar som fanns i påsen, flyttar alltså inte dom till avsedd plats utan dom får finnas i påsen med kristaller, easy access skulle man kanske kunna säga :)

Zip-påsen med dessa kristaller hamnar sedan i låda HL42.

Såhär ser förresten lagerlistan ut idag, inte riktigt uppdaterad än men ett par kolumner är flippade pga lämplighet.

MVH/Roger
PS
Undrar vad man ska med en sån skum frekvens som 19,6608 till? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska Ni få höra på nåt extra intressant.

Jag har sorterat mina kartonger :D

Det var nämligen fullt i mitt gigantiska badrum och det går inte för sig när jag snart avser ta in mina balkongmöbler av trä.

Dom måste in men jag hade ingen plats kvar.

Ett tag tänkte jag slänga ett gäng kartonger men genom att stuva om så får jag faktiskt plats med utemöblerna.

Samtidigt passade jag på att sortera vadderade kuvert i en kartong, tillfälligt slängda A4 i en kartong, småkartonger i en kartong och packningsmaterial i två kartonger.

Nu har jag alltså bättre struktur än någonsin förut, samtidigt som utemöblerna får plats och jag behövde inte slänga en enda kartong.

Dock är det som så att precis vartenda kartong jag framledes får kommer jag slå sönder och lägga i återvinningen, det kommer inte in en enda kartong till!

Det något lustiga med att ha sparat alla dessa kartonger och dylikt under sex års tid är att jag aldrig skickat nåt till nån :D

Detta är dock inte riktigt sant fast undantagen är mycket få.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lagersortering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad gör du till helgen? Har du lust att åka till Vänersborg ...??? :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Lagersortering

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat kristallsorteringen och vridissorteringen.

Till kristallsorteringen har tillkommit en pytteliten 60kHz-kristall av märket Citizen (ja, man kan ju gissa varför kristallen är just liten...) som jag eventuellt skall bygga mig en 60Hz-lampa av för test av min skivspelare (KSP).

Till vridissorteringen har jag adderat alla mina olika typer av trimkondensatorer som jag använt i samband med mitt rörradio-bygge (KRP).

MVH/Roger
PS
Vad jag hatar när mjukvara tänker åt en, det går alltså inte hur jag än försöker med formateringen att skriva 2-22 i en cell utan att det tolkas som nåt annat (speciellt 22 februari), den enda vägen runt det som jag lyckats komma på är att sätta citattecken runt allt, samtidigt går det att skriva 2-33 för det är inget datum :doh:

Hallå, vem är det som bestämmer här egentligen, jag eller datorn/programmeraren? :evil:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar