Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av Oortone »

Jag håller på att renovera en synt och har en fråga om elektrolyter. Jag tänkte byta alla eftersom många har gröna ben och en till och med läckt och frätt sönder en kretsbana.

Det handlar om småsignal-elektrolyter i själva ljudkedjan som har +15V/-15V som matningsspänning. De finns i två typer, de flesta är mörkblå och sedan finns ett fåtal som är ljusblå och de är märkta ”MS” i schemat. De ljusblå är även försedda med ett ”M” vid sin temperaturmarkering, de andra har ett ”S”. Se bild!

Är detta något viktigt som jag bör beakta? Eller kan jag köra samma märke/typ till alla? Alla mörkblå har värden som är tiopotenser av 1. 1µF, 10µF och 100µF medan de ljusblå har andra värden, kanske är det enbart det som gjort att de har olika färg? Eller är "MS" något välkänt i kondensatorsammanhang?

Annars, när jag köper ersättare hur stor roll spelar det om kondensatorerna kallas ”audio” eller ”general purpose”? Jag har noterat att de som kallas ”audio” är svårare att hitta med lite bättre toleransvärden och att de ofta har avsevärt kortare livslängd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av lillahuset »

I kondensatorsammanhang känner jag inte till S&M men det behöver inte betyda så mycket. Du behöver nog inte bry dig om om de kallas "audio" eller något annat. Förmodligen är toleransen inte heller speciellt mycket att bry sig om. Däremot kan det vara bra att ha hyfsad marginal på max matningsspänning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av TomasL »

Gissar att det är toleranskoder.
M betyder +/- 20%
S Betyder -20/+50%
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av Oortone »

lillahuset skrev:I kondensatorsammanhang känner jag inte till S&M men det behöver inte betyda så mycket. Du behöver nog inte bry dig om om de kallas "audio" eller något annat. Förmodligen är toleransen inte heller speciellt mycket att bry sig om. Däremot kan det vara bra att ha hyfsad marginal på max matningsspänning.
Tack för tipset. Ja, de som är gröna är mestadels 16V och matningsspänningen är 15V i systemet så det ligger på gränsen.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av Oortone »

TomasL skrev:Gissar att det är toleranskoder.
M betyder +/- 20%
S Betyder -20/+50%
Någon teori om vad "MS" i schemat står för? Det står tillsammans med kapacitans och volt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av TomasL »

Du får posta schemat.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av danei »

Oortone skrev: Någon teori om vad "MS" i schemat står för? Det står tillsammans med kapacitans och volt.
SPÄNNING.
Blanda inte ihop enheter och storheter.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av sodjan »

Kondensatorer som sitter som "avkoppling" (d.v.s har ena änden
antingen mot en av matningsspänningarna eller till jord) är ofta
av den "polariserade" typen, d.v.s att de har en plus och en minus.

Kondensatorer som sitter i själva ljudkedjan (signalen passerar genom
kondensatorn) är ofta opolariserade, d.v.a har ingen definierad plus eller
minus anslutning. Kallas *ibland* för "audio" kondensatorer.

Allt ovan gäller för elektrolytkondensatorer, andra typer av kondensatorer
är normalt inte polariserade alls. Och de dyra "audio" kondensatorerna
brukar vara av en helt annan typ, som papperslindade eller liknande.

De två som du har på bilden verkar dock båda vara vanliga polariserade
elektrolytkondensatorer (de är tydligt märkta med ett minustecken).

> Någon teori om vad "MS" i schemat står för?

Vilket schema? Går inte att svara på utan schemat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om märkspänning: tar man hänsyn till hur man specar kondingar är grundregeln att man ska ligga på MAX 85-90% av märkspänningen. Alltså med 15V på matningsspänningen borde kondingarna tåla 20V och varför kanske 25V är lagom.

Vad gäller audiokondingar, glöm det. Ofta handlar det om bipolära kondingar och i HiFi-sammanhang om standardkondingar med text i guldtryck och tredubbla priserna. Jag har aldrig sett sådana kondingar i signalvägen på några apparater, utan man lägger kondingens positiva ben på den punkt som har högst potential. Däremot kan det vara en tanke att skaffa 105-graders kondingar.

Jag tror för övrigt att du kan använda vad som helst, bara du håller dig till acceptabla märkspänningar och minst den kapacitans som är stipulerad.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av Oortone »

danei skrev:
Oortone skrev: Någon teori om vad "MS" i schemat står för? Det står tillsammans med kapacitans och volt.
SPÄNNING.
Blanda inte ihop enheter och storheter.
:D
Eftersom jag inte visste vad man kallade storheten så skrev jag en försvenskning av storheten "voltage" men det blev ju rätt dumt. Är det märkspänning det kallas? Enbart spänning är ju knappast rätt ord i varje fall. Jag menar jag kan ju inte säga: "kondensatorn har en spänning på 16V", det är ju direkt felaktigt.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av Oortone »

TomasL skrev:Du får posta schemat.
Här är en sida ur schemat där t.ex. C23 och C26 är märkta "MS"
http://www.synthfool.com/docs/Korg/Korg ... /mp_08.gif
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hittar inte båda kondingarna på direkten men C26 skulle ju kunna vara en fuling med låg läckström. M i sammanhanget kan ju stå för Metal och S för vaddå?

NU ser jag båda och de sitter ju i ADSR-kretsarna och det kan mycket väl vara så att man vill/måste ha låg läckström för att spänningarna ska ligga stabilt under kretsens olika skeenden.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av Oortone »

Jag har fått bra svar på mina frågor och känner att jag inte behöver krångla till det mer än nödvändigt utan beställer kondensatorer med god marginal vad gäller märkspänning och temperatur så blir det nog bra.

Men om någon vet vad "MS" i schemat står för (postat ovan) så är det ju alltid kul att lära sig mer.

Vad gäller "audio" så är det inte en fråga om opolariserade kondensatorer. Det var i Mousers katalog jag lade märket till att den stora tillverkaren Nichicon har en rad varianter på kondensatorer som heter "audio grade" och de är mest av vanlig polariserad typ. Här är ett exempel, de kallar den "High Grade Standard for Audio Equipment":
http://www.mouser.se/ProductDetail/Nich ... ReN3d7Q%3d

Här är en lista över olika audio-varianter från Nichicon och jag förstår faktiskt inte vad som de menar är skillnaden mellan dessa och andra med motsvarande värden. Jag har klickat och läst men inte hittat något direkt. Även om det är försäljningstrix så måste de väl anföra något mätvärde som är bättre på dessa än på andra? Det är ju stora serier de verkar sälja på detta sätt, det kan ju inte bara vara hifinördar med förgyllda monstercables som köper dessa...
http://www.mouser.se/new/Nichicon/Nichicon-Audio-Caps/
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av laban12 »

lillahuset skrev:I kondensatorsammanhang känner jag inte till S&M ...
Men i andra sammanhang? :D
Sorry för OT.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Två sorters elektrolyter, är det slump eller viktigt?

Inlägg av lillahuset »

laban12: Miljöpartiet hade för länge sedan valaffischer där det stog "Det är för mycket S&M i Sverige." och hänvisade till sossarna och moderaterna. :)

När det gäller kondingar så går det ju bra att byta C26 mot en foliekonding av något slag. C23 också även om den blir skapligt stor. C25 också.

Opolariserade elektrolyter är märkta N.P. i schemat. Tex C31 och C34 uppe till vänster.

Keramiska verkar vara märkta CE. De som är märkta P.P. är antagligen polypropylen.
Skriv svar