Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag lytt soundbrigades råd och byggt om LM317 mha en PNP-trissa (BD912) inspirerat av hans länk ovan.

Jag bestämde mig först för en av dom få 0,7/6W (jag har väldigt få effektmotstånd men kommer snart sortera dom också :D ) jag har, detta skall teoretiskt ge ett strömtillskott från PNP vid >1A.

Testade då flera gånger både mätmässigt och praktiskt men fick ingen ordning på det, som mest noterade jag att jag fick ur 1,5A ur arrangemanget men motorn ville inte röra sig utan brummade bara.

Just nu har jag dessa intressanta mätdata:
1) Uin(0)=13VAC
2) Uin(stand by)=9VAC (kom ihåg att över 2VDC ligger ute över konstlasten på 5 Ohm i stand by)
3) Uin(last=5 Ohm)=7VAC
4) Uo(stand by)=8VDC
5) Uo(last=5 Ohm)=6VDC (1,2A)
6) Uo(last=2,5 Ohm)=3,8VDC (1,5A), minns inte riktigt men jag tror att LM317 är buffrad här (1,4 Ohm/6W som avkänningsmotstånd)

Så jag får som mest ut 1,5A men varför får jag inte ut mer när LM317 är buffrad? :humm:

Men om man tittar på 3) så finns det ingen AC kvar dvs väggvårtan är för klen vilket man borde kommit på för länge sedan då jag är väl medveten om att den är specad till 1A, dessutom går det 40% högre ström AC-mässigt än det gör DC-mässigt.

Jag måste alltså ha en fetare adapter.

Jag har en på 20VA (1,7A) men jag är tveksam om ens den räcker.

Värt ett försök, dock :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu snurrar det mer som det ska.

Jag tog alltså till soundbrigade-tricket (PNP dock) och nyttjade till slut två dioder i serie med utgången.

Sen drog jag ner förstärkningen något så att maxvarv blev mer normal.

Den viktigaste skillnaden jämfört med innan är dock att jag nu nyttjar en 12V/1,7A adapter istället för 12V/1A vilket åtminstone delvis funkar för ibland händer inget, motorn/växeln låser sig och inget händer förrän man manuellt vrider på axeln.

Det här kan ha att göra med att kopplingen mellan dom båda kugghjulen är för stark, om man lättar på trycket, så att säga, så kanske hjulen snurrar lättare men jag vet inte, jag är bara lite besviken på att motorn inte alltid snurrar.

Att motorn inte alltid snurrar tror jag dock mest beror på att strömmen fortfarande är för klen för Ni såg väl hur bra 9V-batteriet fick det att snurra?

Kanske jag slänger in en riktig trafo kapabel till 3A men jag tycker det är så smidigt med AC/AC-adaptrar, hoppas jag kan trimma kärvandet på annat sätt.



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag ritat om schemat så att det stämmer med nuvarande uppkoppling (tror jag).

Jag ritade in alla avarter när jag ändå höll på.

Jag saknar alltså lite mer ström, en undran jag har är om kanske en helvågsbrygga är "effektivare" på ett sådan sätt att jag faktiskt kan få ut mer ström.

Jag gillar annars likriktning medels endast två dioder men nu behöver jag ju faktiskt inte den negativa spänningen, samtidigt tycker jag inte om bryggor, bara krångliga liksom, hellre dubbla sekundärer och två dioder då säger jag bara.

Men i det här fallet kan kanske brygga vara värt att prova, eller vad säger Ni?

MVH/Roger
PS
Det är lätt att förstå att jag behöver kylfläns också, bara att känna på grejerna liksom :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag provade nu en av dom 2A likriktarbryggor jag så tacksamt fått av Lasp.

Det blev bättre, vinkelväxeln hänger sig aldrig eller rättare sagt, småhänget går att komma förbi med mera gas.

Det är alltså som så att motorn möter stort motstånd emellanåt (beroende på vinkeln i dess rotation) och nu tycks jag alltid kunna gasa förbi det men detta innebär att när man försiktigt börjar trycka på gaspedalen så händer inget, lite mera tryck och inget händer fortfarande, mera tryck och så lossnar det i nån slags spurt som man knappast vill ha om man skall linda spolar :D

Jag är annars skeptisk till om montage på en gängstång är så lyckat, jag borrade ju upp stora hjulet "precis" för gängstången, sen har jag fixerat hjulet mha en (spetsig, tror jag) stoppskruv, hela konceptet känns som gjort för skevt montage :)

Jag skulle vilja få svarvat ner själva gängstången så att den blir helt plan, sen borra upp hjulet och då till så tajt passform som möjligt dvs så att man i princip inte ens behöver stoppskruven (för minsta "stoppskruvsbehov" och hjulet wobblar radiellt).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att att jag inte kan ha den typ av drivning jag har idag.

Jag kan inte ha det för att drivningen är inte linjär med pedalen.

Tacksamt nog har jag nu två alternativ
1) Jag skickar hela gängstångs-arrangemanget till en vän jag fått via EF
2) Jag provar en proffsig motorstyrning som jag fått fatt i

Jag vill börja med 2) för motorstyrningen kan leverera 5A och den har en funktion som kallas RxI som innebär att man kan kompensera bort kopparförlusterna i motorn så att den blir starkare, detta fungerar bäst när belastningen är konstant men man kan ändå hitta nån approximativ inställning.

En stor poäng med detta är att jag då har ännu mera ström att ge (5A isf 1,7A) vilket borde göra att ojämnheterna spelar mindre roll, ett lite orosmoln är att denna motorstyrning är på 24V och motorn är typ specad till 12V, MEN utgången är PWM:ad så det gäller egentligen mest att inte köra på full sula vilket man ju inte gör ändå, liksom.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Provade nu en proffsig motorstyrning som jag fått av jobbet.

Detta resulterade i niemas problemas.

Jag kan sätta vilken hastighet jag vill och då framförallt mycket låg hastighet som styrningen klarar galant.

Nu återstår lite trixande för att kunna nyttja pedalen men jag kan denna typen av motorstyrningar både utan och innan så det kommer inte bli några problem det heller.

Om jag får lust och tid kanske detta händer i morgon, redan.



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kopplat in pedalen tilll min proffsiga motorstyrning och det fungerar som en dans.

Det gäller bara att ställa in RxI ordentligt ty den kompenserar för kopparförlusterna i motorn så när man fått ställt in den ordentligt så levererar motorstyrningen konstant varvtal så länge den har ström till det.

I det här fallet är exakt RxI-inställning extra noga för motorn möter ju på en ojämn last.

Men jag tyckts ha lyckats ställa in den för motorn kan ny krypa fram utan att den fastnar.

Nästa steg blir att klura ut hur jag ska montera räknaren (som tyvärr bara kan räkna åt ett håll).



MVH/Roger
PS
Jag övergav LM317-regulatorn mest för att den krävde rätt fet kylfläns men också för att veroboard-bygge inte tillhör mina favoritsysselsättningar men främst egentligen för att min feta adapter-trafo faktiskt inte räckte till.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Kollade precis rotationsriktningen och den är bra (plus innerst på motorn).

Axeln roterar alltså så att tråd kommer löpa över och under (när jag har avlindningsrullen på golvet), jag vill ha denna rotationsriktning för då blir det lättast att styra tråden (aningen trivialt men motorstyrningen är inte gjord för polvändning mha brytare på ankartamparna, i varje fall inte under drift).

Reversering hade varit intressant och går i princip med motorstyrningen (gäller bara att den står still när man polvänder) men räknaren kan bara räkna uppåt så därför är det ingen ide' att kunna reversera och eftersom mina besparingar i princip är slut så måste jag nyttja det jag har.

Jag kommer montera en C7 nätkontakt längst in och inifrån vänstra väggen, sen gör jag likadant med den runda "snap-in" brytaren (som jag önskade vore tvåpolig, finns det?) och eftersom godset är 21mm plyfa så får jag samtidigt med montaget ett petskydd men framförallt så kan jag nyttja elnätet på den sida motorstytrningen sitter (som dessutom har en on-board säkring).

Testade lite med min Voltcraft MC-1 räknare, jag råkade ha lite tur för den räknar uppåt med just vald rotationsriktning :)

Jag kommer montera den på en liten 1"2, skruva fast 1"2 i sidan med en enda skruv (så att man kan vinkla räknarens display) sen bygger jag en lite arm av 2X20mm Aluminium-profil och i utkanten av den armen monterar jag en "pinne" modell skruv och i andra utkanten av armen borrar jag 8mm för gängstången.

Då har jag en arm vars vinkelräta skruv avses träffa räknarens arm för varje varv.

Räknaren har lite olyckligt räknararmen på höger sida så jag kommer behöva offra i runda slängar en decimeter av gängstångs-längden för att få plats med räknararrangemanget, men jag har ju hela 40cm tillgodo totalt :D

Nu har jag en plan.

MVH/Roger
PS
Tror jag börjar med att höfta till en 1"2-längd som rymmer räknaren plus lite till, sen monterar jag på räknaren, monterar 1"2 i vänstra gaveln, vrider in 1"2 så att räknarens display syns bra, mäter hur lång AL-profil/arm som behövs, bearbetar AL-profil, monterar "pinne" i AL-profil, trär på den på gängstången, nåt sånt alltså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att det inte är så lätt.

Räknararmen har ett spel på typ 30 grader bara så jag får bara peta till den max 30 grader, om min arm går runt hela tiden så måste jag tappa kontakten med räknararmen efter 30 grader, annars tar det stopp.

Räknaren har också en knepig fjäder hängandes ytterst på armen, kan man nyttja den på nåt sätt?

Just nu är jag rådvill.

Tacksam för tips!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir till att studera Stela Kroppens Mekanik! :wink:
Jag vet inte riktigt hur det ser ut men jag hade "nästan" samma situation då jag skulle fixa en grunka som tryckte på ON-knappen på en radio. Noterade att det var en del pyssel att få hävstänger och koncentriska grunkor att passa. Du kan ju fixa 30 grader plus/minus genom att justera dina hävarmar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på det.

Om bara armen med pinnen har en radie som är rejält mycket större än räknararmens radie så tappas räknaramen efter ett visst vinkelutslag.

Jag gjorde nämligen precis ett experiment med passare där jag såg detta.

Så stor radie på "gängstångsarmen" jämfört med räknarrarmen och ränaren kommer att fungera :)

Jag börjar tro att jag är bättre på mekanik än elektronik :D

MVH/Roger
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av cosmox »

Hej Roger!

Ville bara säga att jag tycker dina projekttrådar är mycket intressanta och passa på att tacka dig för att du delar med dig :)
Även om jag sällan själv svarar så är det härlig läsning.
Lycka till med allt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var snälla ord, Cosmox. Men minns hur mycket stjit Roger fick en gång i tiden, men jag tror han lyssnade till slut. Nu är det, som du skriver, betydligt roligare att läsa hans trådar.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av cosmox »

Jo, jag såg tyvärr det. Bedrövligt på ett elektronikforum.

Vissa har helt enkelt tappat bort det Roger verkar ha överflöd av - Nyfikenhet
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

cosmox skrev:Hej Roger!

Ville bara säga att jag tycker dina projekttrådar är mycket intressanta och passa på att tacka dig för att du delar med dig :)
Även om jag sällan själv svarar så är det härlig läsning.
Lycka till med allt!
Hej cosmox!

Jag blir alldeles rörd över din fina kommentar, stort tack!

MVH/Roger
PS
Var inte rädd för att kommentera, det behöver aldrig vara en avancerad kommentar, tycker mest det är roligt ATT folk kommenterar och inte HUR dom kommenterar. Kritik är också välkommet men det vore roligt om den var mer saklig än personligt nedtryckande (som den tyvärr är ibland).
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 september 2017, 16:55:08, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar