Modulationstransformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Modulationstransformator

Inlägg av c4marketing »

Behöver hjälp

Kan någon tipsa hur man lindar en modulationstrafo?
Den ska modulera en AM sändare med slutröret EL34. Effekt ca 10W
LF förstärkaren som ska sköta moduleringen är en gammal Centrum 50W-are
Högtalarimpedansen från den är 50 ohm.
Har försökt med olika gamla utgångstrafos med dålig resultat. Kan uppnå en modulering på ca 20%, sen börjar den distordera. Det konstiga är att sänker man anodspänningen så ökar modulationen, men då sjunker ju effekten.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av YD1150 »

Vad har du för anodspänning till EL34?
Och anodströmmen vid 10W uteffekt?
Hur har du gjort med skärmgallret, moduleras den också eller är den fast?
Kör det EL34 i klass C eller i klass AB.
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av c4marketing »

Anodspänningen är 350v
Strömen ca 80mA
Skärmgallret matas också via modulationstrafon via motstånd på 3,3Kohm.
Har fått för mig att skärmgallret ska också moduleras annars tar det över från anoden i vissa lägen.
Katoden går till jord via 220 ohm parallelt med 8,2nf.
Är då inte det klass A ? Kommer faktiskt inte ihåg skillnaden på A och C. AB är väl push-pull?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Modulationstransformator

Inlägg av 4kTRB »

Kanske du kan få tips här:
http://el34world.com/

Amplitudmodulatorbygge (PDF):
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5700,d.bGs
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av c4marketing »

Tack för länkarna!
Den sista är intressant nu fick jag i alla fall reda på att impedansanpassningen mellan förstärkar-sändar slutrören ska vara 1:1
Nu gäller det bara att hitta en formel hur man beräknar lindningen på trafon. Bör väl vara samma formel som till vanliga utgångstransformatorer.
Tips någon?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av YD1150 »

Modulationsimpedansen = Anodspänning / Anodström
350V/0,08A=4375ohm som du måste anpassa till modulatorns utimpedans
med hjälp av en transformator.

Transformatorns impedansomsättning är varvtalet i kvadrat.
Lindar du 100 varv på primärsidan och 200 på sekundären (lindningsförhållandet 1:2)
så blir impedansförhållandet 1:4 (och tvärtom om du växlar primär och sekundärlindningen, då blir impedansen en 1/4-del).

Går bra att mäta in/ut impedanser med en multimeter som klarar "AC-Amp" eller snarare mA :)
Bara att hänga på ett passande motstånd (i ditt fall 4,375kohm) på sekundärsidan och mäta spänning & ström
på primärsidan. Min snart 20 år gamla Biltemamultimeter klarar det t.o.m. :)
Lämplig testfrekvens säg 500Hz tar du via en tongenerator/förstärkare, kontrollera bara att multimetern
visar rätt annars blir mätresultatet och slutsatserna där efter. :doh:
Har du tillgång till ett oscilloskop så är det ännu bättre, gå kan du se eventuella fasvridningar bl.a.

Hur du bestämmer det exakta antalet varv beror på bland annat på hur långt ner i frekvens
du vill att transformatorn ska fungera, ju lägre frekvens desto fler varv.
Blir det många varv så blir det mer strökapacitanser som kan orsaka "puckel i frekvensgången"
sker vid resonansfrekvensen (den är inte hel lätt att räkna ut utan det är lättare att mäta upp med den färdiglindade
transformatorn så fall.)



Citat ur ARRL handbook 1962::
The power output of the r.f. amplifier must vary as the square of the instantaneous plate
voltage (the r.f. output voltage must be proportional to the plate voltage) for the modulation
to be linear. The will be the case when the amplifier operates under Class C conditions. The
linearity depends upon having sufficient grid excitation and proper bias, and upon the adjustment
of circuit constants to the proper values.
/Slut citat

Har du tomgångsström i slutsteget utan RF-signal i så går inte slutsteget i klass C.
Röret måste vara strypt då, med en likspänning på typ -50 till -60V (eller något mer) på Vg1 (styrgallret)
mätt i förhållande till katoden (inte jord!). Sen finns det möjlighet till "self-bias" av röret, att insignalen
likriktas av styrgallret och katod (bildar en diod!) om RF-spänningen är stor nog att styra gallret
in i det "positiva området" fast då går det åt lite effekt som föregående drivsteg måste
kunna leverera annars uppstår distortion = topparna plattas ut då "dioden G1-katod" leder.
Så länge styrgallret är mer negativt än katoden så är det högohmigt och allt är frid och fröjd.
Det förutsätter också att du har tillgång till tillräckligt hög RF-spänning på styrgallret så att du kan driva röret i klass C.
Flyter det 80mA anodström utan RF-signal in på slutsteget så är det inget klass-C slutsteg du har utan snarare klass A.
Det kan vara en orsak varför det inte blir bra med modulationen.

Sen kan du givetvis använda lågnivåmodulering (typ i mW-området) men till priset av sämre
verkningsgrad då förstärkarstegen måste vara linjära från det steget där moduleringen sker.
Anodmodulering "högnivå" direkt i slutsteget ger bättre verkningsgrad då alla steg från styroscillatorn
till slutsteget kan gå i klass C.
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av c4marketing »

Oj, här fick jag minsann info som heter duga!

Tusen tack !
Nu vet jag lite mer vad jag håller på med.
EL 34-an drar faktiskt 80mA utan RF in på styrgallret.
Så det är ju klass A, därav taskig modulation.
Tror jag ska direktjorda katoden och skicka på en extern negativ likspänning på styrgallret.
RF signalen till styrgallret är idag bara 28V t-t så det kanske inte räcker till att styra ut röret.
Kanske kan man balansera upp det men de negativa spänningen? Får väl rota lite i rörets arbetskurvor.

Modulationsförstärkaren hade jag ju tänkt att använda den antika Centrum 50W -aren. Där sitter 2 st EL 34 i push-pull.
Den utgångstrafon tänkte jag ersätta med modulationstrafo, eller tror du att det är onödigt? Utinpedansen (högtalarurgången) från förstärkaren
är ju 50ohm. Ska jag ge mig på att linda en modulationstrafo med anpassning 50 ohm - 4375 ohm ? Det blir ju lite "trafo på trafo"
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av YD1150 »

Det är nog bäst om du bygger sändaren färdig först (utan möjlighet till modulering) och mäter
anodspänning och ström när du har uppnått önskad uteffekt och sen anpassar du modulatonstransformatorn till det.
Kan ju hända att du får en annan anodström än 80mA i klass C och då blir impedansen något annat :)
Då blir det inte riktigt bra med impedansanpassningen. Allt jobb med att linda transformatorn........

Sen finns möjligheten att använda PWM + filtrering till AM modulering också, med högspännings MOSFET (typ 600V och uppåt)
men det kanske är för modernt :mrgreen:

Skulle nog ha behållit lågfrekvensförstärkaren i originalskick och lindat en extra transformator istället.
Sen finns möjligheten att använda förstärkare med transistorer också men allt kanske ska vara med 100% rör?
c4marketing
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 maj 2016, 08:15:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av c4marketing »

Nej då!
Visserligen är jag en gammal (64 år till komna) nostalgiker som gillar rör, men är öppen för förslag.

Det där du skriver PWM + filter med MOSFET är högintressant! Så roligt är det ju inte att linda trafos. Speciellt om det inte blir rätt och man måste plocka ner den igen för att linda om. Jag förmodar att man sätter MOSFET-en mellan spänningsmatning - anod, och styr ut den med LF.
Du råkar inte veta var jag kan titta på en sådan koppling? Då går det förmodligen inte åt så mycket LF effekt heller?
Skulle vara mycket intressant att prova det där......
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Modulationstransformator

Inlägg av YD1150 »

Brukar tänka att rör och transistorer kompletterar varandra, inte se dem som konkurrenter.
(Okej att en Pentiumprocessor i datorn är nog bättre med transistorer :mrgreen: )
Nog om det.

PWM
Principen är att använda en sågtand eller triangelvågsoscillator som kopplas till en komparator som
t.ex. LM311, LM339 eller LM393 eller liknande kretsar.
Signalen du vill modulera med skickas in på den andra ingången på komparatorn med passande DC-nivå, den
får anpassas till DC-nivån på sågtand/triangelvågen. Utan modulering ska komparatorn ge fyrkantsvåg ut
med 50% "duty cycle". Audio/mikrofonsignalen kommer att ändra pulsbredden både uppåt och neråt.
Sen får man göra drivsteg och nivåskift till MOSFET, finns bra drivkretsar som man kan använda numera.
Sen återstår filtrering av PWM-signalen, för låter man en 20-40kHz (eller vad man nu använder)
som PWM-frekvens komma in i slutsteget så moduleras sändaren av den också.
Det lär störa på rejält många frekvenser då. :!:

Sökte på:
modulating am transmitter with PWM

http://www.classeradio.com/pdm_article_solid_state.html
http://www.tonnesoftware.com/appnotes/pwm/pwmham.html

Finns en hel del att gräva i..... :)


Som överkurs finns detta, ett bygge som jag gjorde:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... r&start=15
Går att få enkelt sidband (SSB)/ AM på digital väg, rent matematiskt.
QRP
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 december 2005, 18:41:34

Re: Modulationstransformator

Inlägg av QRP »

alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Modulationstransformator

Inlägg av alexanderson »

Heisingmodulering är ett alternativ till transformatormodulering.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Modulationstransformator

Inlägg av alexanderson »

Vilken är lägsta ljud frekvensen sändaren skall kunna överföra.
Om det enbart är tal sätt gränsen till 300 Hz.
Om du har EL34 "single end" som slutrör, kan du använda ett annat EL34 "single end" som modulatorrör.
Du kan koppla modulationstransformatorn så att amperevarvtalen på primär och sekundärsidan tar ut varandra. Du kan klara dig med en transformator utan luftgap. Kanske kan du använda en standardtransformator prim. 220V sek. 220V 50Hz.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Modulationstransformator

Inlägg av alexanderson »

Skärmgallermodulering användes av Heathkit DX35 och DX40. Här behövs ingen modulationstransformator, men verkningsgraden blir lägre. 6146 användes som slutrör.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Modulationstransformator

Inlägg av alexanderson »

Jag tror att du får större linjäritet om du ansluter skärmgallret till ett mittuttag på modulationstransformatorns sekundärsida, via ett skärmgallermotstånd på 100 ohm.
Skriv svar