nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av TomasL »

Även digitalt kan bli en hel del grottande i den högre matten, speciellt om man skall programmera digitala filter, regulatorer osv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Klas-Kenny »

Såklart, men det är ju mer i den faktiska programmeringen än elektroniken i sig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av TomasL »

Förvisso, men om man skall pyssla med digitalt (prollar osv) så krävs det ju att man programmerar också, annars lär det ju inte hända så mycket med elektroniken man byggt ihop.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av prototypen »

Jag tycker TS ska börja från andra hållet. Hitta på något att bygga och ta reda på vad man behöver kunna.
Jag håller mest på med digitalt och "räknar" väldigt sällan, mera tillståndsdiagram och manuell simulering.
De som håller på med utveckling av 5G får nog räkna lite mer.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av TomasL »

Eller som vi, som implementerar diverse obskyra regulatorer och konstiga filter i kod.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Pedalosaurus »

Tidningen Allt om elektronik -Elektor är väldigt bra, eller var. Jag vet inte hur den är nu. Där fanns hela bredden från enkla nybörjarprojekt till avancerade byggen. Eftersom jag har hållit på mest med ljudprylar så kan jag inte påstå att jag använt speciellt mycket matte genom åren. Jag tror inte heller att man nödvändigtvis lär sig långsammare genom att bygga och försöka förstå på vägen. Vi är ju väldigt olika som människor. En del älskar att grotta ner sig i problemlösning av det teoretiska slaget och andra grottar ner sig i det praktiska. Tror man ska hitta sin väg. Det viktigaste är väl ändå att man har roligt om det ska vara på hobbynivå.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Gimbal »

På enklare hobbynivå behövs ingen speciell matte alls.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Andax »

Kan rekommendera följande bok: Practical Electronics for Inventors http://www.bokus.com/bok/9781259587542/ ... h-edition/

Den är inte fasligt dyr (ca 300:-) men täcker stora delar av elektronik och formler etc.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Glenn »

Analoga sensorer får jag ofta problem med, då finns det ofta en formel i databladet man sen ska implementera i kod i sin MCU, utan flyttal, det brukar krångla till det och jag känner direkt att jag ligger efter i matten. ..Det är nog iofs den enda gången jag inte klarar mej på min högstadiematte.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av limpan4all »

Om det handlar om vad du tror dig behöva för förkunskaper för att börja syssla med elektronik. Då räcker det långt med högstadiematematik.
OM och bara OM du har ett specifikt problem som du behöver ta dig förbi och det "kräver" mera avancerad matematik. Då finns det två metoder. Läs in det du behöver (vilket är enkelt då du ser den konkreta applikationen) eller "fuska" dvs använd alla dessa funktioner/program/appar som gör jobbet åt dig.
Så länge du sysslar med elektronik så behövs inte särskilt mycket mattekunskaper, det är värre med programmeringen för att få den vackra elektroniken att göra något, då behövs det mera, betydligt mera.
Skriv svar