Hur konvertera .stl till x3g filer?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har blivit "fodervärd" åt en MakerBot rep 2X och den vill ha speciella filer.
Jag kör ju Linux, så hur konverterar jag .stl filer från molnet (Thingiv..) till körbara på SD kortet?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Micke_s »

Kanske är värt att kolla in
http://markwal.github.io/3dprinting/201 ... d-x3g.html

sudo apt-get install gpx
gpx tar gkod till x3g, så du behöver en slicer också för dina stl filer...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för tipset Micke, Men kanske var det min tunga förkylning som gjorde att jag inte grejade Linux varianten. Den fanns för Ubuntu och fedora ;-(
Men om någon vänlig själ vill gå in på Thingiverse, söka på 1:32 så är det de två första som jag vill ha som x3g filer.
En Railway buffer och en Wagon to the rocket. Bara för test!

Eftersom jag kör en MakerBot replicator 2X kan det också vara kul att testa någon utskrift med två extruder samtidigt! Tips Tack.

Jag måste ju kanske berätta att jag satt i en ny disk och letade fram Windows7 pro Men OMG vilken tid det tar att hantera programvaror från MS!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av TomasL »

Jag måste ju kanske berätta att jag satt i en ny disk och letade fram Windows7 pro Men OMG vilken tid det tar att hantera programvaror från MS!
På vad sätt?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jadu TomasL
Om man inte har kört snabba programvaror så kanske Windows fungerar. Men jag blir tokig (are).
Det tog tre timmar att få fart på en maskin. Jag hade iof en gammal CD med Win7 Så det skulle läggas dit uppdateringar i omgångar , startas om och uppdateras igen Så kom texten "Ursäkta att vi stör , men ... Windows 10 finns nu...
Och Webläsare och vete gudarna allt!
Ja enkelt är det inte.
Men jag kanske gör en ny installation snart igen. Mycken tid för pengen får man!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av TomasL »

Tja, om du installerar ett 10 år gammalt OS och skall lägga på 10 års uppdateringar så lär det ta tid, konstigt vore annars.
Hade du lagt på W10, så hade det gått på typ 10 minuter.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt osäker på följande påstående Lasp, men jag tror du kan ta ner en program som heter "ReplicatorG".
I detta slicer-program ska du kunna öppna .stl-filer och exportera dessa till .x3g.
Tyvärr väldigt osäker på hur man gör men dubbla extruders etc :(

Har läst lite men blir inte klok på alla dessa mjukvaror. Kolla du och se om det kan vara vad du söker.
Det här klippet visar lite hur man kan göra -> https://www.youtube.com/watch?v=VqgWNOCV0-g
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack, för ett som alltid, bra svar!
Jo jag har har laddat ner och testat ReplicatorG. Det verkar vara rätt väg. Borde ha lagt upp svaret.
Men det stannade på några script som jag skall fortsätta med.
Så behövs tydligen Skrivaren vara uppkopplad mot den här Linuxmaskinen. Men det löser jag.
Jag har ju för mycket av allt ;-) Så några maskiner färre borde inte göra livet värre .
Skulle ju börja rensa upp, men det är svårt, vem vill ta hand om bråten ;-(
Och det är ju fortfarande lite kul, mellan Ölen, Resor och Bastun.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Magnus_K »

Kul! Rapportera gärna din framgång!
Man kan aldrig få mycket av varken maskiner, öl, resor eller bastu. Möjligtvis utrymme...

Oj dra mig baklänges. Sökte på hur skrivaren ser ut och det ser ju ut som en riktig proffsmaskin.
Såg i en "review" att den har kortläsare, ovanpå displayen. Kanske det är lättare att föra över filen till ett SD-kort istället för länk mellan dator <-> skrivare?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tog hustruns gamla Sony Vaio, där fanns det Windows 10. Tog ner MakerBot Print så gick det att skapa x3g filer för transport till CD kort. Det är ju alltid skönt att ha skrivaren för sig själv. ;-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Tja, om du installerar ett 10 år gammalt OS och skall lägga på 10 års uppdateringar så lär det ta tid, konstigt vore annars.
Hade du lagt på W10, så hade det gått på typ 10 minuter.
Nu ska vi inte göra detta till ännu en OS-krigtråd, men du har förstås fel.

Windows 7 är 7 år gammalt (release oktober 2009), INTE 10 år, men framförallt är det fortfarande supportat.

Installerar du en 7 år (eller 10 år för den delen) gammal linux så får du den fullt uppdaterad direkt om man kör en netinstall, installern kommer automagiskt att välja de nyaste paketen direkt och strunta i dom gamla, om man MOT FÖRMODAN vill installera från en gammal skiva utan nätkoppling så kommer det att krävas att man kör uppdatering EN gång med EN påföljande omstart, då man bara laddar hem de senaste paketen EN gång, inte idiotin som microsoft envisas med att installera uppdateringar på uppdateringar på uppdateringar i all oändlighet.

I Win7-fallet klantade man sej ju även så att om man installerar win7 från för gammal skiva låser sig windows update utan felkod då man gjort förändringar i sättet att kommunicera på, det kräver att man googlar fram en obskyr lösning som innebär åtta(?) omstarter när man installerar olika paket (som uppdaterar updatefunktionen) och bootar om mellan varje gång.. SEN kan man uppdatera allt och boota om trettiosjutton gånger för uppdateringarna, MYCKET oseriöst.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Magnus_K »

Lasp skrev:Tog hustruns gamla Sony Vaio, där fanns det Windows 10. Tog ner MakerBot Print så gick det att skapa x3g filer för transport till CD kort. Det är ju alltid skönt att ha skrivaren för sig själv. ;-)
Snyggt. Då väntar vi på första printen :)

Vad var det för scriptfel på den andra maskinen, om man får fråga? Kanske kan hjälpa till och leta lösning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack Glenn för ditt korrekta inlägg. Jag ids inte att argumentera emot dessa MS älskare, har för lång erfarenhet av detta.
Men vi skall inte ha en ny OS tråd, jag bara tog upp detta som ett exempel på hur glömsk man kan bli när man kör ett bra operativ ;-)
Och MagnusK, jag tror att jag kan ordna detta i Linux, men som du vet är jag lat! Det är Python som bråkar, vill ha något som heter TkInter som skall finnas i Python-tk package. Återkommer om detta, för det känns skönare och tryggare att köra detta under Linux.
Skruv o Mutter.jpg
Och en bild kommer på Mutter o Skruv. tog 39 Min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fick till en fil i ReplicatorgG 40. Men det blev det lite äldre formatet .s3g! Jag fortsätter att jaga direktöverföring till maskinen med x3g filer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hur konvertera .stl till x3g filer?

Inlägg av Magnus_K »

Det var hemskt vad det ska gå bra för vissa. Blev det rätt gänga? :wink:
Ja du får väl ventilera lite vad du stöter på för problem lite mer exakt så finns det säkert någon som kan.
Skriv svar