Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Glenn »

Oskar skrev:Tyvärr har jag ingen 360KB enhet :(

Läser man runt lite så verkar det vara lite blandade resultat med att skriva en 360KB floppy i en 1,2MB enhet, för en del fungerar det verkar det som. Säkert beroende på floppydriven. Jag skulle helt enkelt kunna prova och se vad som händer. Eller försöka jaga fram en 360KB drive, ingen som har en liggandes? :)

Dessa är uppenbarligen en DSDD-drive i en skottsäker låda med specialkontakt:

http://www.bde.se/surplus/bn230.htm

Dom är dock extra tunna (något tunnare än en standard 5.25" diskdrive, har en märklig disklåsning (men väl fungerande), om man öppnar lådan så sitter det vanlig standard 5.25" diskdrivekontakt och strömkontakt där.

Dom är nya i kartong, som iofs har snurrat runt på olika ericssonkontor i världen enligt lapparna på dom :) (tror mina hade varit i bland annat argentina innan dom återvände till sverige hehe)

Jag fick tipset av sinumerik i denna tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &p=1034773

Och i den maskinen som denna driven funkade bra så hade jag testat med tre stycken 1.2M-drivar utan resultat.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

Kul att nästa maskin var friskare! :tumupp:

Nu återstår väl det uppenbara, att prova att köra nätdelen från den friska ihop med moderkortet på den skakiga och se vad som händer.


Glenn:
*tjatar* man måste också ange 40/80 spår (eller 48/96 TPI) för att beskriva en 5,25"-drive.
DSDD 48 tpi / 40 spår = 360k
DSDD 96 tpi / 80 spår = 720k
DSHD 96 tpi / 80 spår = 1,2M
SSDD 48 tpi / 40 spår = 180k (jämför Commodore 1541)
SSDD 96 tpi / 80 spår = 360k, ej kompatibelt med 'vanliga' 360k-disketter

De allra äldsta stenåldersdisketterna och diskdrives för 48 tpi hade dessutom bara 35 spår, det är t.ex. därför som Commodore 1541 bara använder 35 spår (och därför också olyckligtvis inte har datahastigheter lämpliga för att köra på spår 36-40 utan att "överklocka" packningstätheten där)
mkostet
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 september 2017, 11:51:37

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av mkostet »

Oskar skrev:Tyvärr har jag ingen 360KB enhet :(

Läser man runt lite så verkar det vara lite blandade resultat med att skriva en 360KB floppy i en 1,2MB enhet, för en del fungerar det verkar det som. Säkert beroende på floppydriven. Jag skulle helt enkelt kunna prova och se vad som händer. Eller försöka jaga fram en 360KB drive, ingen som har en liggandes? :)

pbgp:
Nu har jag kollat, och jag mindes fel. Det stod "VAX maskin" i konfigurationsfilen till kermit. Kollegorna trodde att det kunde ha varit SKB:s VAX maskin som de hade på något kontor, eller möjligen på testanläggningen i Stripa som folket här då jobbade mycket mot. Här på dåvarande SGU i Malå var det visst PDP11:or, "ett par stycken" enligt kollegorna. Det var seriesnören från 11:orna in till varje kontor där man jobbade med terminaler, bland annat fanns något ordehandlingsprogram. Kan denna information stämma? Var det ett vanligt sätt att använda en PDP11??
PDP maskinerna finns inte kvar här :(

Gjorde lite mera tester igår och fick fram en låsning även i netcat, då kunde jag se att just vid det tillfället fungerade inte skärmuppdatering, eller något annat heller. Maskinen slutade svara på PING också. Jag har läst i dokumentationen till mTCP att .exe filerna som watcom kompilatorn producerar, programmen i mTCP är kompilerade med watcom 1.9, kan behöva patchas för att fungera med vissa BIOS. Jag undrar om .exe filerna som finns i mTCP paketet redan är patchade? Det är en av sakerna jag frågat Mike Brutman om i ett mail, får se om han svarar!
Provade också att sätta en miljövariabel "MTCPSLEEP=0", som då inaktiverar mTCP:s anrop till DOS interrupt 0x28, vilket mTCP gör som standard för att berätta att det finns CPU tid till övers för TSR program. Efter att jag satt den variabeln fick jag inte fram någon låsning! Hann dock inte testa mer än cirka 15 minuter, men det är sällan mTCP gått så länge utan en låsning. Skall testa mera i afton. :)
Hej,
Jag var med på SGU/SGAB på den tid vi körde PDP11 som utvecklingsmaskin och även till en del mätsystem som vi byggde i Malå. Den "stora" PDP11:an var en 11/23 initialt med 2xRL01 diskar på vardera 5 MB och 256kB RAM. Jag var ansvarig för den maskinen. Senare uppgraderades den med en 8" hårddisk på 80 MB och primärminnet utökades till 1MB i samband med en CPU uppgradering till 11/73. Den var också bestyckad med 8 serieportar som var utdragna till labben där vi hade VT100 terminaler och kompatibla alternativ. Även en LA120 skrivare stod i utvecklingslabbet. Maskinen körde RSX11M OS och användes för mjukvaruutveckling med hjälp av korsassembler från Boston System Office. Jag har fortfarande kvar en körbar 11/23 som vi använde. Det är en Scientific Micro Systems i ett väldigt trevligt och kompakt chassi. Du kanske känner till Geomac fältdatorerna? Jag är "pappa" till Geomac II och Geomac III. Har en fungerande Geomac III. Trevliga minnen (nostalgi då, inte halvledare) :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Hej!

Vad roligt att du dök upp, känner igen ditt namn! Jag lyckades gräva upp lite gammal radardata från hårddiskarna på Compaq datorerna denna tråd handlar om. Stämmer noteringarna i textfilerna som medföljer varje mätning är den äldsta mätningen gjort 1987. Mest radardata, men om jag minns rätt någon typ av resistivitetsdata också. Datorarkeologi när den är som roligast! Innan Compaq datorerna var det någon Z80 baserad dator som användes som datainsamlingsenhet, kanske ABC800? En standardprodukt, typ hemmadator, som skalades av och sattes i ett "schroff 19" fältchassie" i vart fall. Låter det rätt?

Jättekul att höra hur allt var konfigurerat med PDP datorn! Imponerande att du minns allt. Vi har ju massvis med 8" disketter i arkivet, tror du att man med din maskin kan få ut data från dessa? Det är en del backuper och vad som kan vara ROM filer eller källkod till de CDP1802 baserade systemen om jag kommer ihåg rätt från de etiketter jag ögnat förbi. Både radarn och resistivitetsystemen körde denna processor? Jag har sparat några "monster" CDP1802 dator instickskort och hängt upp på väggen i kontoret, för jag tycker de är så jäkla sexiga :)

Compaqen som jag lyckades få fart på till sist står faktiskt bredvid mig och kör IRC, är inne på en kanal för gamla datorer.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

ABC körde ju bussen Databorad 4680 så det var väl ganska naturligt att utgå från nån sån om det skulle rackmonteras?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Nu fick jag lära mig något nytt igen, tack MiaM :) Hade inte hört talas om "4680" innan. Lät som en genomtänkt design, att man hade flera olika processorer i åtanke då det designades!
Skriv svar