Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Hej!

Jag har en lödstation som är ca 7år gammal men väldigt sparsamt använd. När jag skulle använda den så är displayen och alla lampor släkta och den blir inte varm.
Inköpt på Clas ohlson och heter JLT-01, kanske är rena skräpet...

Öppnade den men kan inte se något bränt och mätte volten efter traffon och på kontakten som går till pennan.

24V går till pennan men inte det minsta varm.

Lättast är nog att slänga den och köpa en bättre ny, men någon här kanske har några tips.

Tacksam för alla svar och ha en fortsatt bra kväll!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av swesysmgr »

Den stora kretsen märkt 7107 styr displayen, mät vad du har för spänning på V+ och V- mot GND och om det syns någon frekvens på pinnarna märkta OSC.

http://www.intersil.com/content/dam/Int ... 07-07s.pdf
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Tack för ditt svar, ska testa ikväll när jag är hemma. Är kretsen endast till för att visa värden på displayen eller styr den något mer? Inga av de andra lysdioderna lyser, tror tex den röda lyser tills den uppnått vald temp.

Jag provade även att mäta volten till kolven när jag vred på potentiometern men volten är oförändrad. Borde jag kanske även mätt amperen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Glenn »

jag har en liknande fast utan display (som jag fick av nån för den inte funkade), på den verkar det vara avbrott i värmeelementet i lödpennan, kolla det .
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Jag kollade volten på benen V+/V-/GND. Fick något väldigt lågt ca 0,3V. antar att den borde ha vart 5V eller något mer.

Jag la även märke till att transistorn utan kylfläns blir väldigt varm så man kan bränna sig på den...

Öppnade även lödspetsen men kablarna ser bra ut så borde inte vara något brott där, vickade även försiktigt på dem men ingen värme kom då heller...

Inga sista tips innan jag kastar den? :) Orkar inte lägga mycket tid på den
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av metric »

Har du spänning fram till elementet och det inte blir varmt så är det sönder.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Artesuave skrev:... transistorn utan kylfläns ...
Är det den märkt "LW" på kortet du menar?
Vad står det på den? Får jag gissa så är det en spänningsregulator av typen 78XX (där XX är spänningen den reglerar till).

Mest troligt en kortis någonstans på kortet. Det kanske skulle kunna vara regulatorn också men har ingen erfarenhet av att dom lägger av så här.
Blir det någon skillnad om du har pennan bortkopplad?
Vad mätte du för spänning till pennan?

Ps. Vad heter komponenten som har kylfläns? Ds
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

L7805CV heter kretsen.


Jag mätte spänningen och fick 12v mellan två pinnar och 10-12v mellan två andra, när pennan är inkopplad visar dem 0...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

Det tyder på att regulatorn är rökt, men troligen beror det på något annat som är kortis.

Om du kollar på bilden nedan och mäter hela tiden i förhållande till mitten-benet (jord). Vad får du för värden på input resp output?
Jag kan skicka en ny regulator till dig men först måste det felsökas lite mer. Vill du ge upp, eller sugen på att fortsätta felsöka?

Vad heter komponenten med kylflänsen?
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Jag kan testa att mäta ikväll när jag är hemma, tack för alla tips. Ingen ide att ge upp så länge jag får tips :)

Komponenten med kylfläns heter BT136-600E och den blir inte det minsta varm...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av swesysmgr »

Det är en Triac som slår på och av strömmen som värmer lödspetsen. Du borde kunna se pulser på Gaten om styrningen kommer igång igen.

http://www.mouser.com/ds/2/302/BT136-600E-352978.pdf

Transformatorn ger både 10VAC och 24VAC som den skall?
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Transformatorn fungerar och ger både 10VAC och 24VAC.

Jag är inte jätte duktig på att testa en triac men hittade denna:

När jag mäter mellan benen på de olika sätten får jag aldrig något pip, dvs ingen kontakt...så den är trasig eller?

Magnus_K: När jag mäter på input fick jag först 6V men den går upp och verkar stanna på 11V och på output får jag 0V
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av swesysmgr »

Ivideon i länken mäter de på en effekt-FET, en Triac är en bipolär konstruktion och fungerar helt annorlunda. Du kan inte säga att den är trasig på samma sätt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Magnus_K »

För att först svara din fråga, så kan man ganska ofta mäta upp triac genom att använda multimeterns diod-läge. Om man sedan använder samma polaritet på (M)T2 och G så ska den börja leda och du får en spänningsfall på några hundra mV.
Jag vet inte om du kan göra det utan att löda bort den, och jag misstänker att det inte är den som gett upp, men som mätövning så kan du testa följande:
  • - Dra ur kabeln. Mätningen sker spänningslöst.
    - Ta en kik på bilden nedan och lokalisera vilket ben som heter vad. Det är alltså T1, T2 och G vi ska mäta på. Notera att även flärpen/kylflänsen på kretsen tillhör T2. Det kan underlätta.
    - Sätt multimetern i diod-läge och mät mellan T2 och T1.
    - I det här läget ska multimetern läsa -OL- eller annan indikering på öppen krets.
    - Använd nu din tredje arm, sambo eller förälder och kortslut mellan T2 och G. Du kan göra det här med något "metalliskt" i din närhet.
    - Nu borde du kunna läsa en spänning på multimetern på typ 0,3V eller så.
    - Som ett ytterligare test, så skifta kablarna så fortfarande mäter mellan T1 och T2 (men med olika polaritet), och sedan kortslut mellan T2 och G igen.
    - Du bör få ungefär samma spänning som vid första mätningen.

Om jag får gissa så ska vi fokusera på logik-sidan av kortet. Det är alltså det som kommer efter "den varma" komponenten.
Det jag tror händer när du först mäter 6V och sen 11V på ingången till regulatorn är att det initialt blir en rejäl strömrusning. All denna ström skapar ett sånt spänningsfall genom transformatorn och kabeln. När regulatorn sen blivit glödhet, så aktiveras det interna övertemps-skyddet och den slutar leda.
Vid det här läget försvinner spänningsfallet på inkommande krets och du mäter nu 11V.

Måste dra mig tillbaka för kvällen men vad som hade varit intressant hade varit att först löda bort regulatorn (7805:an) som sitter där.
Sen resistansmäta på kortet mellan hålet där utgångsbenet suttit och jord. Skulle vi då ha väldigt låg resistans så är det bara att lyfta komponent för komponent tills resistansen blir hög, och du har då hittat fulingen.
Har du en annan lödstation, eller kan låna?
Urklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Trasig? Lödstation, hjälp med felsökning

Inlägg av Artesuave »

Tack för tipset Magnus!

Jag mätte precis som du skriver i diod läget och fick 523 och när jag switchar kablarna står det 519. Har på diod läget hela tiden, borde jag ha ändrat det till att mäta spänningen?

Väldigt bra beskrivning av dig men jag kanske blir dumförklarad nu :)


Fortsättning följer
Skriv svar