Skulle likström funka i dagens hushåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LeoW
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 september 2017, 17:37:10

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av LeoW »

Påminner lite om mina diskussioner om bok eller ebok, vilket är bäst?
För mig är svaret att ibland är det ena bäst.
Jag sysslar med större fastigheter och där finns det lämpliga delar som borde göras till likström.
Läs vad ABB skriver om ämnet:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 6_r8FFnyIw

På tak kan man sätta solceller. I garaget kan man sätta laddstolpar. I lämpligt utrymmer kan man sätta fastighetsbatterier. I garager, korridorer och trapphus är det standard med LED-ljus. Det finns porttelefoner, larm, likströmsfläktar etc.
Med lite fantasi så inser man att just teknikutvecklingen på solceller och batterier samt att en fastighet är ett eget system öppnar för intressanta möjligheter.
Installerar man solel idag så ingår en burk som växelriktar likspänningen ifrån solcellen och i laddstolparna så finns en likriktare. Det förs diskussioner om standarder för likström i fastigheter.

Det är svårt idag att vara den förste som börjar men här finns ett bra case.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till Sef LeoW, det var tung läsning ;-)
Men visst är det så att man kan, och kanske skall, dubblera och fundera på vart och hur man skall ha lik- respektive växelström.
Men det är mycket svårt att få folk att tänka i annorlunda och uppgraderade banor. Så har vi aldrig gjort förut!
Kan det verkligen fungera! Ja Ni vet.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Det som ABB skriver om är väl utspridda batteribankar för att jämna ut effekt-toppar? För ett av de främsta problemen med elnätet idag är ju den ojämna efterfrågan. Man måste dimensionera hela elnätet utifrån topparna, men 95% av tiden skulle man klara sig med klenare elnät.

Men det har ju inget att göra med om hushållen matas med likström eller växelström. Även om elnätet var likström så skulle det krävas en massa omvandlare före och efter dessa batteribankar, så det skulle knappast bli mindre komplext.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Andy »

Det finns ju en anledning till att en del komponenter t ex brytare av olika slag endast pallar 1/50 del (2%) av strömstyrkan vid DC jämfört med AC, t ex:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev:Det som ABB skriver om är väl utspridda batteribankar för att jämna ut effekt-toppar? För ett av de främsta problemen med elnätet idag är ju den ojämna efterfrågan. Man måste dimensionera hela elnätet utifrån topparna, men 95% av tiden skulle man klara sig med klenare elnät.

Men det har ju inget att göra med om hushållen matas med likström eller växelström. Även om elnätet var likström så skulle det krävas en massa omvandlare före och efter dessa batteribankar, så det skulle knappast bli mindre komplext.
Men det måste vara väldigt lokala elnät för att inte överbelasta lokala trafos och öka kraven på nya ledningar etc.

Ser man över hela Sverige över dygnet är variationen inte så stor, bara ca 50% mellan max / min. Det blir kanske 10GW vintertid.

Så säg att max/min är 25/15 GW och medel 20GW. Då skall man ladda 5GW på 12h och putta ut 5GW under 12h. Jag fick det till 77 miljoner vanliga 12V /65Ah blybatterier vid 100% verkningsgrad. Säg 100 miljoner st jämnt. Vart och ett väger säg 20kg.
+ omvandlare som du skriver.
Det är inte omöjligt , bara orimligt :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av TomasL »

Nja, det handlar mer om att man bygger vindkraftverk, som producerar när behovet inte finns etc.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av rikkitikkitavi »

det måste handla om dag-natt lagring som ex för solceller.
Vindkraft är mera dygn till dygn, det börjar bli stora energier då.

Så länge danskarna kan lita på svensk och norsk reglerkraft kan de låtsas vara gröna med 20% vindkraft. Eller tyskarna med sin energiwelte som utnyttja centraleuropeiska elnätet för maximal stabilitet.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av lond »

Man har i England och Danmark börjat med att sätta upp batterbanker vid dom stora vindfarmarna, för att kunna producera mer el. Står ett vindkraftverk stilla, så är det oftast att det finns för mycket el i nätet.

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av TomasL »

Var på en invigning för några år sedan, den första batteribanken i Sverige (Falköping) Den sattes upp pga att kunna balansera vindkraften.
Det var ABB som levererade den.
Skrev om det här
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=55766
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Glattnos »

Är det inte bara att ha el-pumpar vid alla vattenkraftverk, som pumpar vatten upp i dammen när vindkraftverken genererar mer än det går åt? Vattenkraftverken borde ju redan ha rejäla kraftledningar så man kan ha rejäla pumpar och med dom justera belastningen. Blir alla dammar överallt fulla kan man stänga av vindkraftverken då istället.

Jag vet att det finns vattenregleringslagar och att ett vindkraftverk producerar enormt mycket om det blåser vilket skulle kräva riktigt stora och många pumpar samt att det går en del förlorat då verkningsgraden i ett pumpsystem inte är det bästa. Men ändå :) Det kanske redan görs på vissa håll.

På samma sätt som jag tycker att touch-screen idag känns lite omodernt känner jag att batterier känns lite omodernt, jämfört med att använda fysiska lösningar som läges-energi och liknande på smarta sätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av TomasL »

Nej, eftersom det handlar om fruktansvärt stora mängder vatten och att man måste samla upp vattnet efter kraftverket på nått sätt, vilket i sig är tämligen omöjligt.
Bergforsen till exempel (Indalsälven) ligger uppemot 1000m3/s andra kraftverk upp till det dubbla.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Nerre »

Jag läste nyss att på Gotland är det numera inte tillåtet att ansluta nya solcellsanläggningar eller vindkraftverk till elnätet.

Anledningen är kabeln till land, ett av problemen med HVDC är att det är svårt att växla riktning. De har senaste åren haft en totalavbrott om året just på grund av såna problem.

Med växelström går det utmärkt att balansera ihop två generatorer mot samma ledning och strömmen går åt det håll det behövs nettoström.

Så där har vi ännu en fördel med växelströmmen (eller mer specifikt 3-fas växelström).

https://www.nyteknik.se/energi/stopp-fo ... nd-6869655
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Glattnos »

Jag räknade lite och kom fram till att ett 100Ah 12V batteri skulle motsvara lägesenergin hos 15 kubikmeter vatten på 30 meters höjd. Kan det stämma eller har jag räknat fel? Om det stämmer så håller jag med om att det kan bli lite svårt.
Man kanske kan bygga stora ackumulerings-dammar specifikt för detta :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av TomasL »

9.8 Nm/l vatten = 9,81J
så 1000m3 vatten/s och en fallhöjd om ca 100m ger typ:
1000 x 1000 x 100 J -> 100 000 kJ/s (kWs/s)
Hur många batterier du behöver till det, tja en jäkla massa.
för att svara på det själv, så behövs det runt 8000 kAs, för att lagra en sekunds vattenflöde från ett av våra vattenkraftverk i 12V batterier. ett 100Ah batteri ligger väl på runt 0,028 As, vilket då skulle motsvara 288 miljoner batterier.
Kan iofs ha räknat fel
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hur kan 100Ah bli 0,028As , det borde vara 360 000 As.

Vattenfallet motsvarar 1GW effekt. Det fyller ca 280st 12V 100Ah batterier per sekund. På en halv dag blir det de där 12 miljoner ungefär...
Skriv svar