Bygga en "fläktstyrning"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wedde
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 september 2017, 20:55:16

Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av Wedde »

Första posten och en förfrågan om lite guidning. Min elektronikkunskap sträcker sig till vad man lärde sig i Fysik B för ett antal år sedan. Jag har två stycken datorfläktar hemma (12v) som jag tänkte börja min elektroniska resa med!

Jag skulle vilja, koppla ihop en fläkt med ett mönsterkort till en av och på knapp samt låta ett batteri driva det.

Min fråga(or?) är. Vart börjar jag? Vart hittar jag information? Vad bör jag läsa? för att kunna ro detta i land.
Jag har lödningsstation och de andra grund verktygen.

:humm:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av swesysmgr »

Jag hade börjat med att fråga mig om lösningen skall vara analog eller digital, med digital menar jag en mikrodator, analog t.ex. en 555-timer för att skapa pulser eller något annat om du vill styra fläktarna genom att variera matningsspänningen in.

Dela sedan upp i en styr-del som bestämmer hur mycket fläktarna skall "gasa på" och en effekt-del som utför själva regleringen. Styr-delen kan oftast inte hantera så mycket ström som krävs direkt utan du behöver något slags effekttransistor.

Vill du köra digitalt behöver du en del som reglerar ner spänningen från 12V till 5V eller 3,3V, kanske en färdig liten modul (t.ex. Arduino) där detta ingår.

Alla fläktar är inte lika, vissa fungerar bättre med pulsstyrning än andra, vissa har en extra tråd för styrning in och en annan som ger dig fläktens varvtal om du vill styra den exakt eller visa på en display.

Lös en del i taget var för sig om det låter komplicerat :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av Glattnos »

Styra två datorfläktar men en på/av-knapp? Varför ska man ha en mikrodator eller 555-timer för det?

Edit: Frågan såg ironisk ut men var faktiskt allvarligt menad. Behöver man något mer än plus och minus till en datorfläkt?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av NULL »

Till de tre-poliga behövs inte mer.
Den tredje är en utsignal.

@Wedde: Vad är det för batteri du tänkte på, eller är det flera(typ batteripack)?
Biblioteket har kanske böcker om allmän elektronik.
Annars finns https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronik
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av swesysmgr »

Glattnos skrev:Styra två datorfläktar men en på/av-knapp? Varför ska man ha en mikrodator eller 555-timer för det?

Edit: Frågan såg ironisk ut men var faktiskt allvarligt menad. Behöver man något mer än plus och minus till en datorfläkt?
Nej det var jag som övertolkade i hastigheten, varvtalsstyra datorfläktar är en rätt vanlig tillämpning. Har man 4-pins är det ännu enklare men kanske inte ett lika roligt bygge.
Wedde
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 september 2017, 20:55:16

Re: Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av Wedde »

Jag tänker mig att det räcker med ett mönsterkort för att fästa komponenter på. Ett batteripack kanske är lite svagt, såg att ett vanligt aa batteri bara är 1,5 v. Känns lite läskigt att använda sig av eluttaget! :oops:

Sen är det väl bara resistor, av/på knapp och sladdar för att koppla in till 3 pin så man kan koppla in fläktarna.
Jag kanske förenklar det här mer än man kan?
Radiogossen
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 februari 2013, 10:28:34
Ort: Borlänge

Re: Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av Radiogossen »

För att vara i början av din elektronikkarriär tänker du helt rätt, keep it simple!
För att få fläkten att snurra med ett batteri räcker det med ett 9-volts batteri, strömbrytare och fläkt. Jag skulle ha skippat mönsterkortet och lagt de få grejerna i en låda.
När du vill utveckla dig och dina projekt kan du fixa mönsterkort och annat nödvändigt.
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga en "fläktstyrning"

Inlägg av alexanderson »

Fläktarna drar förmodligen max 0,15A vid 12V.
Med ett NTC motstånd, några motstånd och två transistorer, får man fläkthastigheten att bero på övertemperaturen på det som skall kylas(vanligt i datorer).
Frågeställaren kan ju själv fundera(experimentera) ut en lämplig koppling.
Skriv svar