Hur driva powerled med buck

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Hur driva powerled med buck

Inlägg av Uttis »

Gjorde mig ett par utelampor för nått år sen med 3W ledar. Varje lampa matas med runt 36VDC sen sköter en sån som på bilden resten.

Nu har åskan pajjat 2st lampor som det är dags att byta ut men jag kommer fasen inte ihåg hur jag ställde in drivern. Jag (tror) minns strömmen 0,7A, led:en är märkt 2,8-3,6V vad jag minns sket jag i det och bara begränsade strömmen. Använde nog ett par effektresistorer när jag skruva in drivarna.



Bild
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av rikkitikkitavi »

Sätt en resistor in serie med Leden o ställ in utspänningen så du har ungefär rätt ström. Resistorn skall vara så att spänningsfallet är lagom stort.

Man kan justera in strömmen när leden blivit varm vilket betyder att den startar med något lägre ström. Om inte poten är helt fukkad går det att finjustera strömmen bra nog. Jag valde resistor så att spänningsfallet är ca 25-30% av ledens framspänning.

Verkningsgraden kan ju nästan kvitta här.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av jesse »

Uttis: Du beskriver ju hur du gjorde förra gången du trimmade in strömmen, vad hindrar dig att göra så igen? Den har ju "out current adjustment".
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av Uttis »

Leddisarna pajjade därför jag tyckte att det inte funkade :)

Sist körde jag bara några motstånd och trimmade mot och det funkade, det hade nog funkat nu också om jag gjort rätt men gjorde som förslaget ovan och nu har det lyst rätt länge så verkar funka.

Vad är mittenpotten och lampan på kortet till förnått?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av Klas-Kenny »

Var den inställd på för hög ström till en början kanske?
Då är det ju rimligt att de pajjar, kanske ställde du in strömmen genom att lasta med motstånd istället för lysdioden sist?

Se till att ställa strömmen mycket lågt innan du kopplar in något.
Ställ även spänningen till strax ovanför märkspänning på lysdioderna. Detta skyddar ifall man kopplar in lysdioden till drivaren, när drivaren redan är spänningssatt (Har du annars den till att ge ut typ 30V och kopplar in din stackars lysdiod, finns risken att lysdioden hinner brinna upp tack vare någon stor kondensator som då är uppladdad så högt, innan regulatorn hinner börja köra ut rätt ström).
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av Nerre »

Ja lysdioder drivs ju bäst med konstant ström, så det verkar helt riktigt att använda strömbegränsningen.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av Uttis »

Ja för hög ström jag läste av den på nätagget istället för över motståndet, 0.7A vid 30V är tydligen inte riktigt detsamma vid 3.2V ;)

När jag gjorde dom första gången för nått år sen så lastade jag bara med motstånd när jag ställde in drivarna och det har funkat länge. Nu körde jag med motstånd i serie med ledden, strömmen ser ut att bli lite för hög när motståndet sen tas bort.
alexanderson
Inlägg: 776
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av alexanderson »

Kretskortet är tydligen avsett för batteriladdning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur driva powerled med buck

Inlägg av grym »

ställ strömmen på det du ska ha, spänningsdelen är i stort sett onödig, bara den är hög nog och den tredje är bara för en lysdiod om att laddningen börjar bli färdig
Skriv svar