Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Sforskarn »

Hej!
Barnbarnet har lyckats ta sönder sin surfplatta. Det är en Denver TDA 90032.
Problemet är att han har lyckats trycka bort ladd/usb kontakten från kretskortet. När detta hände så följde de 3 mittersta lödpaddarna med kontakten bort från kretskortet. Så nu söker jag efter en kretskort layout till den så jag ser hur de var kopplade då jag måste ersätta dessa och koppla kontakten mot lämplig punkt, det är på kortet näst intill omöjligt att se vart de var kopplade.
På kretskortet står det ett namn o nummer som jag antar är tillverkaren då Denver väl inte har egen tillverkning. Beteckningen på kortet är INET-D90.
Finns det någon ute på forumet som antingen har eller vet var man kan ladda ner layouten eller har en likadan platta som man kan se inkopplingen på vore jag tacksam.
Alternativt om någon har en likadan med helt kretskort men för övrigt defekt som man kan skiljas från för en rimlig summa.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Biker »

Amerikanska FCC skall godkänna o rota iallt med radio

Finns ofta bilder på kretskort och med lite tur just det du vill se.

Googla runt på fcc med din enhets godkändandenummer
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Xyzzy »

Om den endast används till laddning är det troligt att de tre mittersta inte används (och därav svårt att se vart ledarna gått). Värt att prova att löda in de övriga två och höljet för att testa om det fungerar. Sen förstärka in fästningen med lim eller liknande.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Sforskarn »

Är en standard Micro usb så tyvärr så används nog även data pinnar på den om man t.ex. kopplar ihop den med en dator för filöverföring. :cry:
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Nerre »

Jag har nån Denver-platta som är köpt på Rusta, men jag har aldrig öppnat den så jag vet inte om det går att öppna icke-destruktivt. Gissar att det är tejpat och då ryker väl tejpen om man öppnar (jag har öppnad grabbens iPad2 två gånger, andra gången tejpade jag ihop den med maskeringstejp eftersom han ändå hade skal på som gjorde att kanterna inte syntes).
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Xyzzy »

Absolut möjligt, men det intressanta är väl om just din enhet används så?
Kanske värt att testa iaf?
I bästa fall får du en fungerande enhet igen, i värsta fall har du kvar samma bojsänke som du "håller i handen" idag och kan förhoppningsvis få mer info från någon som har lika enhet :D

Edit: korrigerade snubblande tangenter :? Och la till mer...
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Sforskarn »

Var inga problem att öppna den barnbarnet har. Normalt förfarande med fastsnäppt bakstycke, inte en enda skruv eller tape.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Glenn »

Sforskarn skrev:Är en standard Micro usb så tyvärr så används nog även data pinnar på den om man t.ex. kopplar ihop den med en dator för filöverföring. :cry:
Eller kopplar in ett tangentbord, eller en USB-OTG adapter.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av netrunner »

Troligen går den på 1st lipo cell. Det kan vara så att den går på 2st i serie men det är lätt att se.

Om det är så att den går på 1st så kan du lätt ladda batteriet med en smidigt modul för det facila priset av 6:43 kr.

Borra ett litet hål i bakstycket på ett smart ställe och led ut kablar till modulen som du limmar på baksidan.

Detta är ett sätt som jag använt ganska ofta då jag behöver USB-uttaget permanent för något annat, tex precisions GPS eller kortvågsradio.

http://www.ebay.com/itm/272639998657

Bild

Grundläggande regeln "var inte en idiot" omfattar givetvis detta. Batteriet / PCB ska inte kortslutas och PCB bör skyddas med tex siliconlim.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Denver surfplatta TAD90032 trasig USB

Inlägg av Sforskarn »

Bra tips som jag ska i åtanke om jag inte löser originalet! :tumupp:

Finns motsvarande för 2 celler också? Har nämligen ytterligare en Huawei liggande på projekthyllan som inte vill ta emot ström via usb:n. :humm:
Skriv svar