Skulle likström funka i dagens hushåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Glattnos »

Jag hörde av en kompis att han hade pratat med två tekniker/utvecklare som tidigare jobbat på ett stort el och elektronik-företag. Dom påstod att idag så är det onödigt att ha växelström in i hushållen eftersom allt i husen funkar även på likström(dock med annan spänning) och det är ändå likström i kraftledningarna. Dom menade att det går mycket energi förlorad i alla transformatorstationer bara för att göra växelström till hushållen, där det lika gärna kan skickas in likström.
Detta var alltså inga småpojkar som hade diskuterat detta utan industri-folk som jobbat med el länge och idag arbetar med just sådana lösningar som jag förstod det(likström i hushåll).

Min känsla var att det mesta(alla mobil-laddare och liknande, alla transformatorer till TV, laptop och liknande, vissa motorer) i huset skulle sluta funka om man skickade in likström istället för växelström (även om det var annan spänning). Det som fortfarande borde funka är väll lampor, brödrost, bastu och liknande.
Sen att det är likström i kraftledningarna har jag aldrig trott, men ärligt så vet jag inte utan har bara antagit.
Sen trodde jag även att likström inte kunde transformeras till andra spänningar utan att först göra växelström och likrikta den igen, så jag antog att man ändå måste ha växelström när man transformerar mellan olika spänningar(för transport i kraftledningar eller för användning i hushåll), så att transformatorstationer skulle vara "waste of energy" kändes ju också konstigt.

Jag är inte så insatt i hur det funkar men jag trodde inte att jag hade SÅ dålig koll. Hur ligger det till egentligen? Hade gubbarna rätt eller har någon fattat fel?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Purre »

Det är lite man kör HVDC i dagsläget och det som nu är det är kabel i vatten. USA vill jag minnas kör mer med det.
Här är en karta över stamnätet kring oss. Finns mer att läsa om det på http://www.svk.se

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Klas-Kenny »

Om man säger såhär, hade kraftnäten byggts om från början idag, så hade man med största säkerhet valt att köra allting på likström.

Lättare med kraftledningar (trenden går ju mot HVDC-länkar) utan fasförskjutningar och transmissionsledareffekter, effektivt att transformera om spänningar med modern elektronik mm.

Allt i ett hem skulle kunna byggas för att köras på likström. I princip bara vissa motorer som inte går på likström, men till de få skulle man lika gärna kunna sätta en växelriktare framför (många sådana styrs ju redan via VFD så...).

Och ja, redan idag så skulle väldigt mycket fungera på likström. Alla moderna TV-apparater, laddare, datorer etc. fungerar på likström då det första som händer i dem, är att de likriktar spänningen.
Några få grejer bara som inte fungerar på likström. Vissa motorer som nämnt ovan (dock så är de flesta motorer man stöter på i ett hem, allströmsmotorer) och vissa lampor, tex. de flesta LED-lampor.

Transformatorer är ju den största anledningen till att man valde växelström en gång i tiden. Men idag har vi fina switchregulatorer som kan göra jobbet även på likström (de skapar ju i princip växelström "lokalt").
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av hsd »

Nej, det är växelström i landbaserade kraftledningar
Likström används undantagsvis vid längre undervattensledningar
Omvandling från likström till växelström kostar mer förluster än de transformatorstationer som tar ner högspänningen till 230/400 volt

.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av SM6XUN »

Hua... jag ser bara alla radiostörningar som switchomvandlarna skulle skapa, hemska tanke :shock:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av Klas-Kenny »

hsd skrev:Nej, det är växelström i landbaserade kraftledningar
I några månader till, tills sydvästlänken kommer igång. :)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av YD1150 »

Sen är det svårare att bryta (stora) likström(mar) än växelström, uppstår lätt en ljusbåge som smälter ner kontakterna
i brytare och liknande. Gjorde det med en brödrost, slutade med en mindre svetslåga i den :D
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av SeniorLemuren »

Här kan man läsa lite mer. Ett problem med likström in i huset kan vara att om det skapas ljusbågar så släcks de inte som de gör vid nollgenomgång vid växelström, det kan medföra större risk för elbränder vid fel på elektrisk utrustning avsedd för likström.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av grym »

SM6XUN skrev:Hua... jag ser bara alla radiostörningar som switchomvandlarna skulle skapa, hemska tanke :shock:
med likström så kan man filtrera mot nätet väldigt hårt utan bekymmer


skulle man bygga nytt så skulle likström funka
en del saker skulle inte fungera som det är nu, inte utan störa bekymmer eller sinusväxelriktare

om 10 år och man går in för det så skulle det funka relativt smärtfritt

jag skulle inte vilja ha det för knappt något av dom kul sakerna jag har skulle funka, det är bakåt kompabiliteten som ställer till det
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Jag hörde av en kompis att han hade pratat med två tekniker/utvecklare som tidigare jobbat på ett stort el och elektronik-företag. Dom påstod att idag så är det onödigt att ha växelström in i hushållen eftersom allt i husen funkar även på likström(dock med annan spänning) och det är ändå likström i kraftledningarna.
Lyssna inte så mycket på de där så kallade "utvecklarna".
Det är en helt orealistisk idé.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av rysshack.se »

Glattnos skrev:Jag hörde av en kompis att han hade pratat med två tekniker/utvecklare som tidigare jobbat på ett stort el och elektronik-företag.
Det kanske blev lite transmissionsförluster i den kedjan =)
Glattnos skrev:Dom påstod att idag så är det onödigt att ha växelström in i hushållen eftersom allt i husen funkar även på likström(dock med annan spänning) och det är ändå likström i kraftledningarna.
Med Likström i uttaget skulle vi kunna skippa alla väggvårtor, vi skulle även få billigare mer slimmade produkter, då tv apparater, datorer och dylikt ej behövde en omvandling från Växelström till likström.
Glattnos skrev:Dom menade att det går mycket energi förlorad i alla transformatorstationer bara för att göra växelström till hushållen, där det lika gärna kan skickas in likström.
Detta var alltså inga småpojkar som hade diskuterat detta utan industri-folk som jobbat med el länge och idag arbetar med just sådana lösningar som jag förstod det(likström i hushåll).
En fördelen med HVDC är låga överföringförluster, speciellt vid högre spänningar och längre avstånd.
Det är snarare i ledningarna som de större förlusterna ligger.
HVDC som skickas över elnät på mellan 100 000 volt till 1000 000 volt går givetvis inte att kopplas in direkt i husen heller. Det omvandlas, i några led för att distribueras till våra hem, dessa förluster kvarstår oavsett om det är växel eller likström.
YD1150 skrev:Sen är det svårare att bryta (stora) likström(mar) än växelström, uppstår lätt en ljusbåge som smälter ner kontakterna
i brytare och liknande. Gjorde det med en brödrost, slutade med en mindre svetslåga i den :D
Om man tittar på kraftnätet har just brytarna varit en av de större problemen med HVDC, ABB gjorde dock för bara något år sedan ett genombrott där.
SeniorLemuren skrev:Ett problem med likström in i huset kan vara att om det skapas ljusbågar så släcks de inte som de gör vid nollgenomgång vid växelström, det kan medföra större risk för elbränder vid fel på elektrisk utrustning avsedd för likström.
Å andra sidan kan man ha flera spänningar i uttagen, större delen av all elektronik kräver inte någon hög spänning, och då minskar risken för ljusbågar.
De maskiner som kräver högre spänningar dimensioneras för att hantera de spänningarna.
Det skulle dock bli mycket mer koppar i väggarna.


Man kan alltid fortsätta drömma
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av xxargs »

om man tittar på tex dvärbrytare så är de flesta som är klassade för 500V AC nedgraderad till typ 24-48 Volt DC av just problemen med ljusbågar vid brytning - då har de ändå väldigt stor öppningsvidd, släckmagneter för ljustbågen etc.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av svanted »



nu vet jag inte exakt att experimentet är korrekt gjort men om det är det vore det omöjligt...
t.e.x. dammsugaren skulle brinna upp då man stängde av den av ljusbågen i brytaren, där är det bara någon millimeter gap.
inte ens smältsäkringar skulle fungera.

edit:
tar tillbaka det senaste, de är ibland fyllda med något slags keramiskt pulver som försvårar för en ljusbåge.
Senast redigerad av svanted 2 september 2017, 08:58:30, redigerad totalt 1 gång.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av JustNeed »

Hur skulle vägguttagen se ut efter ett par år?
Speciellt utomhus är galvanisk korrosion en faktor att ta hänsyn till.

Förmodligen skulle varje uttag behöva elektronik som rampar ner spänningen till 0V när man vill sluta använda något.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Skulle likström funka i dagens hushåll?

Inlägg av GalFisk »

Eluttag enligt dagens krav skulle nog mer likna de som används för att ladda elbilar, där apparaten måste kommunicera med kontakten innan någon ström släpps på. Sen när man drar ur kontakten släpper kompinnarna först, och strömmen stryps. Induktiva och kapacitiva laster skulle vara ålagda att kommunicera detta faktum till kontakten, eller ramp-up och ramp-down skulle vara en del av i- och urkopplingsprocessen.

Hemma hos mig skulle elektroniken gå som vanligt, men fläktar och mikro skulle ge kortslutning. Dammsugaren skulle inte kunna varvtalsregleras och lysrören skulle nog kortslutas om de lyckades tända. Tvättmaskinen är inverterdriven men inte dess avloppspump. Kyl, frys och diskmaskin innehåller också skärmpolsmotorer.
Skriv svar