Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 13.59 2017-12-13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 22.41 2017-08-31 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27573
Ort: Borås
Kanske inte framgick så tydligt, jag köper i nuläget batchar om ca 200-300 rör, och det är bägge ändar som skall gradas, så det blir en del.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 06.20 2017-09-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20602
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Fråga vad det kostar att få dessa avgradade och klara så ser du om det finns nåt att tjäna på att göra detta själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 06.27 2017-09-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.24 2005-11-12
Inlägg: 534
Ort: Uppsala
Kanske kan motivera den som skär att justera fokus och hjälpgas så slagget inte fastnar till att börja med?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 08.35 2017-09-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12346
Ort: Säter
TomasL skrev:
Kanske inte framgick så tydligt, jag köper i nuläget batchar om ca 200-300 rör, och det är bägge ändar som skall gradas, så det blir en del.
Kan du posta en bild på en ogradad rörände?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 15.27 2017-09-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.49 2014-08-12
Inlägg: 1980
Ort: Örebro
GeekJoan skrev:
Plast eller metallrör?


grym skrev:
står rostfria


Plaströr är ju rostfria. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 16.43 2017-09-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27573
Ort: Borås
En liten bild hur det ser ut. Bilden visar rören när de är rillade och betade, naturligtvis så skall avgradningen ske innan detta.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 17.44 2017-09-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12570
Ort: i det mörka småland
det där kan man prova att grada med troterande stålborste i bänkslip, där man har stödet lite halvlågt och borsten kommer in i röret och slår ut graderna

har annvänt det med gott resultat på vanligt kapade rör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 19.45 2017-09-01 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 6934
Ort: Solna
Men det där lilla tar man ju lätt med en sån här: https://butik.ytor.se/product/avgradare-noga-1003


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 19.52 2017-09-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 27573
Ort: Borås
Geek, 400 rörändar per batch, 1 batch per månad, typ, och nej det verktyget rår inte riktigt på RF.
Har testat, så jag vet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.27 2017-09-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.24 2005-11-12
Inlägg: 534
Ort: Uppsala
Det är väl dumt av mig att sitta och gissa som lekman, men tror du inte att det kan vara idé att fråga om den som gör jobbet kan laborera lite med skärdata? Exempelvis fokuspunkt mycket lägre i profilen, bredare snitt gör väl inget om det ändå är avkapning? Det ser ju ut som att metallen svalnar och stelnar alldeles för fort eller inte blåses iväg från snittet tillräckligt bra... för högt fokus/för snabbt/för lågt tryck på kvävgasen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 20.37 2017-09-01 

Blev medlem: 15.11 2006-07-26
Inlägg: 353
Ort: Vasa, Finland
Roterande hårdmetallfil på tryckluftsverktyg är vad jag har sett användas för rostfria rör i produktion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avgradning rör
InläggPostat: 18.50 2017-10-04 

Blev medlem: 22.25 2013-02-05
Inlägg: 107
Ort: Kungälv/Göteborg
114 mm rör gradas pissenkelt med denna, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000030980/
Mindre rostfria gradas enkelt med denna och hårdmetallstift http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000019928/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ezz och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010