Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Morgons »

NULL förstår inte riktigt vad du menar
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av NULL »

Typ så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

En låda är såklart styvare än en platta rent form-mässigt, men det finns annat som inverkar på hur stabil en maskin blir. Skillnaden mellan den konstruktionen och min är ju att min är som styvast när spindeln är nere och den där är styvast när spindeln är uppe. Det beror på vad man vill göra med maskinen hur man väljer att fördela det. Jag antar att den maskinen är tänkt att fräsa rätt höga saker i medan min är tänkt att fräsa låga saker i, är det högre än 150mm går det inte under min portal, men det är ett väldigt medvetet val och jag har planerat så jag kan lägga distanser och höja portalen den dagen jag vill byta lite stabilitet emot höjd :)

Inget ont menat, men jag kan tycka att just den simuleringen nästan är lite "vinklad" till förmån för låd-konstruktion :)
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Morgons »

Null: ska köra en simulering på det när jag kommer hem, vill se hur det blir :)

Glattnos: Jag har kortare Z axel idag och kör med distanser pga byggde för lite Z slag från början. Nya maskinen så bir det lite högre Z och mer Z slag för jag köra mycket grövre grejer nu. Vist är detta en halft vinklad scenario som du säger. Man måste titta på maskinen i hel het om man ska få ett rätt svar. Spelar ju ingen roll om man har en ur styv Z axel och inget att hänga den på. Min tanken när jag byggde min maskin är precis som din. Jag kommer alltid vara över lagerna när jag fräser så jag får styv het automatiskt. Funkar kanon!
Problemet blev när jag gick ifrån att köra med "samma" verktygs höjder, typ 6mm fräs till ett 12mm borr, nästan 60mm skillnad på dom. Förr kunde jag inte borra knappt så fräste ut allt. Jag bygger om maskinen för andra anledningar med så passar på att styva upp den också, nog lite overkill för nu läget men hellre för styvt för vill inte bygga nya ramar hela tiden :P
Ny dag nya behov du vet :)
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Morgons »

Null här är simuleringen
Är bättre än bara en platta, men inte lika bra som täkt sida. Det hjälper dock inte mycket om man flytta ner Z i botten läge. Vilken den kommer nog se den största belastning (plan fräsar)
Sidorna kommer bli lättade en del med hål i dom för att minska vikten lite, det gör inte mycket på styvheten men mer den dynamiska dämpningen som minskar lite. Men bror på vilken frekvens man tittar på.
Fem cross bars z axis.PNG
Z nere i botten
Fem cross bars z axis down.PNG
Box design nere
Fem box z axis down.PNG
En annan grej som spelar roll är att det är torque på spindlen med, det är sällan bara en kraft som på verkar i en riktining. Fräsen bruka vilka dras ner pga helix, den trycks också i Y led pga 70% AP tex. Sedan har du dynamiska belastning som är vid varje ingrep som skären tar. Det är ingen statisk last som ligger på hela tiden.
Matrial valet är med en grej, nu varande har jag aluminuim som z axel och denna blir stål. Styvare och mindre vibrations benägen, dock tyngre men blir avbalansering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av NULL »

Tack för att du testade, det är intressant att se skillnaderna. :tumupp:

Lättningshål, undrar om utformning på dessa gör stor skillnad...
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Morgons »

Jag testar gärna ideer :) Jag är ingen expert på detta men det blir alltid mycket bättre när man lyssnar på vad andra har för ideer och råd, är väl därför vi är här på EF :P
Jag har inte kommit dit än att jag börjat rita lättning osv. nu har jag mer bara sett vad det mekaniska biten är möjlig och vad det kommer kosta i material. Lättning är ju bara å fräsa så det kostar mig inget :)
Den modelen jag har är bara en förenklad version av vad den riktiga maskinen blir, bara för att testa FEM med olika tjocklek osv
När jag är nöjd med den så blir det att rita saker som faktigst går att bygga och tillverka relativt enkelt. Då är det kyl vatten osv som kommer med och fästen osv

Planen nu är att spindel motorn ska bli flask halsen. Och sedan den motorn kommer gå till att köra sub-spindel på min svarv som jag har planer på :) men det är en annan dag och en annan tråd!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av arvidb »

Glattnos skrev:Film på fräsning med fräsen:

Fräser motor-adapter för att montera NEMA23-stegmotorer på snäckväxlar(se bilder).
Förutom att maskinen är mycket snygg så är det snyggt CAM:at också (säger jag som amatör). Är det det där som kallas trochoidal milling? (Att verktygets ingreppsvinkel begränsas så att man kan köra hårdare utan att knäcka det?)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

arvidb: Ja precis :) Man bestämmer ett maximalt mått på ingreppet vilket gör att belastningen på fräsen hålls under kontroll. En stor fördel med det är att man kan utnyttja längre del av skären och på så vis får längre livslängd på fräsarna. Jag fräser en del spår som är 2mm breda och 2mm djupa i aluminium, då fräser jag med en 1,5mm fräs och tar hela djupet(2mm) på en gång. Än så länge har ingen fräs gått av :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av arvidb »

Coolt. Vad använder du för CAM-program?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Fusion 360 för tillfället :)
wheelielover
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:33:40

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av wheelielover »

Glattnos skrev:Fusion 360 för tillfället :)
Vilken pp i f360 kör du med?

//Micke.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Generic Grbl
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Min spindel var lite i klenaste laget så jag gjorde en egen lite på vinst och förlust.
Jag började med att svarva en spindelaxel och ett lagerhus. Jag monterade två stycken vinkelkontaktlager nertill och ett flytande lager upptill.
Jag valde att kopiera Tormachs system med en R8-spännhylsa och fjäderbelastad dragstång så att jag kan använda Tormachs verktygshållare, Tormachs system har en smart konstruktion så jag valde det istället för de system med konor som är lite vanligare häromkring. Deras hållare är även ganska billiga, 2 275:-(inkl. frakt och allt sådant) för 5 hållare(2st Weldon och 3st ER) och 10 fjäderbrickor till dragstången. Det är inte helt svårt att göra egna hållare heller men jag tycker knappt att det är värt det för de vanliga hållarna, men special-hållare kan man ju göra.

För att sätet till R8-hylsan skulle få så lite kast som möjligt monterade jag spindeln i svarven och gjorde ett provisoriskt fäste så att svarvningen skedde runt det riktiga rotations-centrumet. Det går att göra detta i fräsen på slutet genom att sätta ett svarvstål i skruvstycket men jag tänkte att jag kan göra det senare om det visar sig kasta ändå.

En remskiva svarvades av aluminium och kommer ge en utväxling på ca 3:1 vilket ger ett maxvarv på endast 6 000 rpm men även 3 gånger högre vridmoment än jag haft tidigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Byggtråd - Glattnos bygger CNC-fräs

Inlägg av Glattnos »

Fästet för själva spindeln tillverkades i 10mm plåt och frästes på anliggningsytorna. Min spindel monteras inifrån/uppifrån och således var det lite svårt att planfräsa den ytan då jag inte hade någon lämplig T-spårsfräs men jag tänkte att jag provar utan att fräsa den ytan. Däremot fräste jag andra sidan eftersom jag tänkte till när jag ritade upp alltihop och gjorde det möjligt att montera en Thormach-spindel i samma fäste, en sådan monteras utifrån/nerifrån. Därav de två olika bultcirklarna för montering av spindel, en är för min spindel och den andra är om jag vill byta till en Tormach-spindel(ifall min spindel inte skulle funka så bra eller nått).

Monteringen och inriktning av spindeln gick bra och allt passade, det blev ganska rakt men kastade ca 1/10mm på 300mm när jag roterade spindeln med indikatorklockan. Det är godkänt i nuläget, en 30mm hög pryl felar alltså en hundradel på ett finskär om jag tänker rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar