Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Vid spelning av bandet skall högra motorn dra lite lagom, mindre än vid snabbspolning för att rulla upp på spolen och precis hålla det sträckt, vänstra motorn ska rulla lätt åt "fel håll för att hålla bandet lätt sträckt på den sidan.
I manulen finns mått på hur mycket dragkraft det skall vara på respektive.
Jag tror jag har två testband. Det jag köpte själv för dyra pengar innehåller en noga definierad 1kHz ton som representerar nollnivå eller vad manualen tycker att bandspelaren skall referera noll db till. Sen följer ett "svep" med fasta toner för att ställa azimut och linjäritet. Minns inte om det var 19 eller 38 cms.
Det som kan skilja är referenstonen hur många nW (nanoweber) den är inspelad med och hastigheten, förutom bandets bredd om det är testband för multikanalare. I regel är banden inspelade i fullspår.
Jag ska gräva under veckan som kommer.
I manulen finns mått på hur mycket dragkraft det skall vara på respektive.
Jag tror jag har två testband. Det jag köpte själv för dyra pengar innehåller en noga definierad 1kHz ton som representerar nollnivå eller vad manualen tycker att bandspelaren skall referera noll db till. Sen följer ett "svep" med fasta toner för att ställa azimut och linjäritet. Minns inte om det var 19 eller 38 cms.
Det som kan skilja är referenstonen hur många nW (nanoweber) den är inspelad med och hastigheten, förutom bandets bredd om det är testband för multikanalare. I regel är banden inspelade i fullspår.
Jag ska gräva under veckan som kommer.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Kan konstatera att kapstanen är rätt trög, får ta i sär den och olja in den gissar jag.
Kullagren går väl sannolikt inte att göra något åt, då de är tätade.
Det enda man eventuellt kan göra något åt är ju möjligtvis glidlagret.
Hade tydligen slarvat bort mina bladmått, så jag fick skaffa nya, får justera in pickupen för kapstanen i eftermiddag, avståndet ser lite stort ut.
EN fundering är om motorkondingarna åldrats för mycket, dock de skall tydligen vara metalliserat papper.
Får löda loss ena anslutningen och mäta upp dem.
Frågan är vad man kan förvänta sig för något ESR på sådana om de är Ok.
De skall vara på 3,5 uF -10% 220V resp 4,3 uF -10% 220V
Kullagren går väl sannolikt inte att göra något åt, då de är tätade.
Det enda man eventuellt kan göra något åt är ju möjligtvis glidlagret.
Hade tydligen slarvat bort mina bladmått, så jag fick skaffa nya, får justera in pickupen för kapstanen i eftermiddag, avståndet ser lite stort ut.
EN fundering är om motorkondingarna åldrats för mycket, dock de skall tydligen vara metalliserat papper.
Får löda loss ena anslutningen och mäta upp dem.
Frågan är vad man kan förvänta sig för något ESR på sådana om de är Ok.
De skall vara på 3,5 uF -10% 220V resp 4,3 uF -10% 220V
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Kan du fota raderhuvudet? Nyfiken på om det är 4 eller 2 spår.
Eller du kanske hade konstaterat 4-spår?
Eller du kanske hade konstaterat 4-spår?
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Jag tror den är ombyggd, då det sitter en klisterlapp i den som säger 2-spår, men tonhuvudena ink raderhuvudet ser ut som 4-spårs huvuden.
Men jag skall ta med mig kameran och ta lite bättre makrobilder i em.
Men jag skall ta med mig kameran och ta lite bättre makrobilder i em.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Så, mätt upp motorkondingarna de skiljer några nF från märkningen, dvs inom spec så att säga, ESR låg mellan 0,4 och 0,5 Ohm.
Hmm, mystiskt, på nått sätt fick pickup-spolen för sig att brinna upp, måste vara allvarliga fel på kapstanens styrkort.
Hmm, mystiskt, på nått sätt fick pickup-spolen för sig att brinna upp, måste vara allvarliga fel på kapstanens styrkort.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Lite bilder:
Behöver hitta något bättre än bomullspinnar för att kunna komma åt och rengöra bättre.
Behöver hitta något bättre än bomullspinnar för att kunna komma åt och rengöra bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Så här ser schemat för kapstansstyrningen ut.
Får plocka ut kortet och se vad som hänt, lite förvånande att tacho-spolen brunnit upp faktiskt.
Vad jag funderar över är hur det sista steget av motorregleringen fungerar, dvs diodbryggan mm.
Får plocka ut kortet och se vad som hänt, lite förvånande att tacho-spolen brunnit upp faktiskt.
Vad jag funderar över är hur det sista steget av motorregleringen fungerar, dvs diodbryggan mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Det är 4-spårshuvuden kan jag konstatera.
Du får ju 1600 och 800 Hz från taco-huvudet. Vad menar du är fel?
Jag kan ha missat något.
Du får ju 1600 och 800 Hz från taco-huvudet. Vad menar du är fel?
Jag kan ha missat något.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Efter ett tag så stoppade kapstanen, startade igen när spänningen varit bruten en stund, därefter samma sak, flera gånger.
Sedan sa det PFFT och tachohuvudet smälte, typ.
Funderar på om diodbryggan är dålig, gissar att motorn har dragit mycket ström, då den gick lite trögt.
Nåväl, får demontera kortet, vilket verkar vara ett hästarbete, då det är fastskruvat i nätdelen, vilket innebär att den måste ut först.
Sedan sa det PFFT och tachohuvudet smälte, typ.
Funderar på om diodbryggan är dålig, gissar att motorn har dragit mycket ström, då den gick lite trögt.
Nåväl, får demontera kortet, vilket verkar vara ett hästarbete, då det är fastskruvat i nätdelen, vilket innebär att den måste ut först.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Frågan är då, är den felmärkt eller är den ombyggd.Jonyverse skrev:Det är 4-spårshuvuden kan jag konstatera.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Då förstår jag kapstanproblemet.
Konstigt att man gjort ljudkorten lättutbytbara men styrgrejjerna japansk-bil-krångliga.
Det byggdes om både hit och dit så den kan mycket väl varit 2 sp. och sen byggts om när det kändes dyrt med band.
Konstigt att man gjort ljudkorten lättutbytbara men styrgrejjerna japansk-bil-krångliga.
Det byggdes om både hit och dit så den kan mycket väl varit 2 sp. och sen byggts om när det kändes dyrt med band.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
I luckan för nätspänningsomställningen så finns det en klisterlapp 2-Spuhr eller nått sånt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Såg att det var en lapp på tryckrullearmen också.
Den är köpt som 2-spår. Men det är bara att byta huvuden och trimma om den i stort sett så får man en 4-spårs.
Jag gjorde det omvända med min. Samt bytte kapstanaxel och lite mer.
Den är köpt som 2-spår. Men det är bara att byta huvuden och trimma om den i stort sett så får man en 4-spårs.
Jag gjorde det omvända med min. Samt bytte kapstanaxel och lite mer.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Nu har jag fått och monterat den nya pickupen, plockade ur styrkortet och förlängde trådarna till trafon.
Så nu kan jag justera in hastigheten på kapstans motorn.
Man kan ha väldigt skojjigt med kuliga instrument. Frekvensen skall justeras in så att den ligger stabilt mellan 1600 och 1601 Hz under minst 10 minuter, i morgon skall jag justera in bromsarna, så jag kan göra en riktig injustering av hastigheten.
Så nu kan jag justera in hastigheten på kapstans motorn.
Man kan ha väldigt skojjigt med kuliga instrument. Frekvensen skall justeras in så att den ligger stabilt mellan 1600 och 1601 Hz under minst 10 minuter, i morgon skall jag justera in bromsarna, så jag kan göra en riktig injustering av hastigheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovera och fixa till en REVOX A77 (var apparatintag)
Visade sig att injusteringen i spolen var trasig, och o-reparerbar. har dock beställt ett nytt kort på bayen, lite senare variant med bla en 555 i stället för spolen, blir också lättare att justera in varvtalet då, gissar jag.