NTC givare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

NTC givare

Inlägg av nim »

Hej
Jag har en 26 år gammal Audi 100 i ett (med tanke på åldern) perfekt skick. Nu har givaren för kylvattentemperaturen sagt upp sig. Hos VAG har givaren utgått ur sortimentet och "piratgivarna" kan visa 10 - 15 grader fel på instrumentet. Originalgivaren har enligt vad jag läst mig till ett inbyggt NTC-motstånd på 1k. Jag förstår att ett vanligt NTC-motstånd inte går att använda utan någon form av elektronik mellan motståndet och instrumentet pga självuppvärmningen av motståndet. Jag har med hjälp av ett variabelt motstånd kommit fram till att instrumentet visar:
70 grader vid 180 ohm och 46 ma genom motståndet
80 grader vid 133 ohm och 59 ma genom motståndet
90 grader vid 98 ohm och 70 ma genom motståndet
100 grader vid 74 ohm och 88 ma genom motståndet
Finns det någon här på forumet som har ett tips på hur jag kan få ner strömmen genom NTC-motståndet?
Mvh
nim
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: NTC givare

Inlägg av mrfrenzy »

Motståndet är ju vattenkylt. Eventuell självuppvärmning pga strömmen borde inte ge märkbar påverkan.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: NTC givare

Inlägg av hawkan »

Termistorn har nog fel beta-värde. Siffrorna du gav säger att termistorn bör ha beta kring 3860.
Visar den 10-15 grader fel har piratgivaren antagligen ett beta-värde kring 3500 eller 4200.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: NTC givare

Inlägg av Mindmapper »

Intressant hur fungerar det med beta värdet?
Har en kompis med en solcellsanläggning där termistorn kraschat och tillverkarn har gått försvunnit från marknaden. Han kör en annan termistor nu, men den stämmer inte så jag har lovat komma och se om jag kan göra något.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: NTC givare

Inlägg av hawkan »

Motståndet sjunker med ökande temperatur för en NTC termistor. beta-värdet anger hur mycket motståndet sjunker, det finns olika.
Värdet 1k brukar vara moståndet vid 25 grader.

Nu hade du mycket bra mätt upp motståndet vid några olika temperaturer, så jag kollade med en räknare https://www.ametherm.com/thermistor/ntc-thermistor-beta vilket beta du behövde ha. La in 25 grader/1k och 100 grader/74ohm och fick ut beta 3860. Ska man mäta upp en givare finns en bra temp och det är 100 grader, dvs man kokar givaren och ser vilket motstånd den ger.

Har du fel beta-värde går det att justera så att en temperatur blir rätt genom att koppla moststånd i serie eller parallelt, men är det fel beta blir det bara en temperatur som blir rätt. Du skulle kunna få din att visa rätt vid t ex 90 grader men det blir då fel vid andra temperaturer.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: NTC givare

Inlägg av Mindmapper »

Bra länk, tack för den.
Få se hur den trasiga termistorn ser ut. Är det bara anslutningen som gått av finns ju säkert möjlighet att komma åt att mäta upp den. Har åskan tagit den så att det bara är småflis är det väl värre. Då får man väl prova med en potentiometer och se hur anläggningen reagerar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: NTC givare

Inlägg av E Kafeman »

Egenuppvärmningen är som mrfrenzy ovan skriver, utan betydelse eftersom det är vattentemperaturen som huvudsakligen bestämmer motståndets temperatur.
På egen risk kan man eventuellt reparera gamla givaren så här:
Värm metallen till 150-200 grader så går det bryta ut plastkroppen.
Förmodar din givare är av typen där känselkroppen är försänkt i en rör-del som är fylld med någon gjutmassa.
Befintligt motstånd får då efter öppnandet av locket antagligen borras bort men borra inte för djupt så det går hål i botten.
Rensa bort allt skräp noga.
Gör en liten cirkel-böj på benen på den nya termistorn för att benen senare ska bli låsta och inte kunna glida i epoxi-fyllningen. Se till att benen inte blir för tätt intill varandra eller riskerar nå rörets kanter.
Fyll ca 30% av det rensade röret med värmeledande lim eller kylpasta för PC, Tryck ner motståndet så det blir täckt när det nästan är i botten, fyll resten av röret med epoxi och låt stelna.
Skarva på två korta bitar kopplingstråd och löd mellan termistor och de bägge stiften i botten på kontaktstyckets insida och slutligen kläm på locket igen.
Motståndet är vanlig standard-termistor 1k B25/100-värde 3730 K.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: NTC givare

Inlägg av nim »

Tack för all hjälp.
Med hjälp av Kafemans instruktioner ska jag förhoppningsvis lyckas få igång givaren igen.
Mvh
nim
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: NTC givare

Inlägg av E Kafeman »

Vänta med att tack tills du gjort jobbet och sett om råden var något värda. Det finns många möjligheter att mina råd kan fungera dåligt.
Om t.ex. kontaktstycket är av äldre typ kan det vara av hårdare svart plast som inte är så lätt att ta bort i ett stycke.
Dremel/vass mejsel och hammare kan då vara lämpligare verktyg men försök spara plasten kring flatstiftskontakterna. Det går då lättare att bygga ny ovandel med epoxy som utfyllnad.
Förslag på termistor: https://www.electrokit.com/ntc-1k0.50770
För mest glädje för andra med liknande problem eller bara vill lära sej något nytt, ta lite foton och egna kommentarer av hur operationen gick, och posta i tråden.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: NTC givare

Inlägg av nim »

Hej
Det tog lite tid men nu har jag fått igång givaren. Den var svår att öppna eftersom "kanten" på mässingen var vikt runt kontakten. Det var bara våld som fungerade. Givaren är en s.k. aktiv givare med 12v matning men den går att ersätta med en passiv givare utan matningsspänning som då har ett kontaktstycke med 3 stift. 1 är temperaturen och 2 är för överhettningsvarning till ECU och AC. Vid mina experiment med givaren provisoriskt inkopplad så fick jag seriekoppla ett motstånd med NTC för att instrumentet skulle komma närmare den verkliga temperaturen. Tyvärr fick jag ett nytt problem, termostaten öppnar för tidigt så motorn går för kall, 75-80 grader. Det kan jämföras med överhettningsvarningen som ska ligg på 118 grader. När jag bytt termostaten ska jag byta motståndet så att instrumentet visar rätt vid 95 grader. För att veta temperaturen på givaren limmade jag fast en LM35 på NTC-motståndet. Signalen från LM35 går till ett instrument som mäter 1ma och är graderat 0-100 på skalan. Då får jag temperaturen i grader C direkt. Bifogar några bilder.
Mvh
nim
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar